19 مارس 2024 - 11:32

۱۰ ریسک بزرگ توریسم ۲۰۲۰

7 ژانویه 2020 - 11:00 dsfr.ir/1w3yl

۱۰ ریسک بزرگ توریسم ۲۰۲۰
kathmandupost.com
سفرهای بین المللی

براساس تجزیه و تحلیل روند سفرهای بین المللی، میزان سفرهای خارجی در سال ۲۰۱۹ از روند رو به رشدی برخوردار بوده و بر اساس پیش بینی های صورت گرفته سفرهای بین المللی درسال ۲۰۲۰ نیز به رشد خود ادامه خواهد داد. با توجه به افزایش گردشگران خارجی در سال ۲۰۲۰، مخاطرات بهداشتی و امنیتی نیز طبق جدیدترین تحقیقات افزایش می یابد.

موسسه بین المللی sos مستقر در سنگاپور، بزرگ ترین شرکت ارائه دهنده خدمات پزشکی و آموزش های مسافرتی در جهان و طرف قرارداد بیش از دوسوم از ۵۰۰ شرکت برتر در حوزه بین الملل که هر ساله «نقشه ریسک سفر» را منتشر می کند با بررسی ۱۰ مولفه مهم از ریسک سلامتی و امنیتی، مخاطرات سفر در سال ۲۰۲۰ را جهت انتخاب مقصد برای گردشگران بین المللی معرفی کرد که براساس آن تهدیدات امنیتی شدید، ناآرامی های مدنی و بی ثباتی سیاسی و بلایای طبیعی به عنوان اصلی ترین ریسک سلامت و امنیتی در موانع ورود گردشگر به کشورها پیش بینی شده است.

در این نقشه خطرناک ترین کشورها و بزرگ ترین خطراتی که گردشگران را مورد تهدید قرار می دهد، براساس تحقیقات ۱۳۰۰ متخصص با بررسی ۲۱۴ کشور مورد ارزیابی قرار گرفته است. مخاطرات توریستی کشورهای دنیا در سال ۲۰۲۰ را می توان در چهار پارامتر خطر شامل امنیت گردشگری، سلامت بهداشتی مقصد گردشگری، ایمنی جاده ها و تردد توریست ها و همچنین ریسک بلایای طبیعی مورد ارزیابی قرار داد.

این موسسه که یازدهمین نقشه سالانه ریسک سفر خود برای سال ۲۰۲۰ را منتشر کرده است، نقشه ریسک سفر و خطرناک ترین مکان های گردشگری و همچنین بزرگ ترین مسائل و خطراتی که گردشگران با آن مواجه هستند را در پنج سطح ریسک سفر شامل عدم ریسک (بی خطر)، ضعیف، متوسط، بالا و شدید بررسی کرده است.بر اساس پژوهش های صورت گرفته برای سال ۲۰۲۰، کشورهای اروپای شمالی شامل ایسلند(امن ترین)، سوئد، فنلاند، گرینلند (ایالت خودمختار دانمارک) و نروژ، اسکاتلند و استونی همچنین کشورهای سوئیس، سن مارینو، اسلوونی، جزایر ترک و کایاکس، جزایر کارائیب و آنگولا از امن ترین کشورهای جهان برای گردشگران محسوب می شوند. کشورهایی همچون آرژانتین، ژاپن، چین، ایران، امارات، کویت، نامیبیا، آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزیلند و بسیاری از کشورهای اروپایی جزو کشورهای کم خطر برای سفر قرار گرفته اند.

کشورهایی همچون روسیه، برزیل، هند، ترکیه، عربستان، موزامبیک، کاستاریکا، اندونزی و آفریقای جنوبی در شمار کشورهای خطر ریسک متوسط قرار دارند. براساس بررسی های صورت گرفته در موسسه بین المللی SOS، کشورهای سودان جنوبی، سیرالئون، لیبریا، گینه بیسائو و گینه استوایی، اریتره، بخش هایی از مصر و بخش هایی از مکزیک با خطر ریسک بالا ارزیابی شده اند. همچنین بخش اعظم کشورهای آفریقایی و مناطقی در خاورمیانه مانند لیبی، سوریه، عراق، یمن، افغانستان، پاکستان، سومالی، جمهوری آفریقای مرکزی، با ریسک خطر شدید به عنوان خطرناک ترین کشورها برای گردشگری معرفی شده اند. در سال ۲۰۱۹ که معیارهای رتبه بندی ایمنی کشورها، سطح اطمینان از سازمان های اجرایی، شیوع حملات تروریستی و میزان قتل ها درنظر گرفته شده بود، فنلاند به عنوان امن ترین کشور برای گردشگران معرفی شد و ایسلند و عمان در رتبه های بعدی امن ترین کشورهای جهان برای گردشگری قرار گرفتند. همچنین سوئیس، هنگ کنگ، امارات، لوکزامبورگ، پرتغال و نیوزیلند در بین ۱۰ کشور برتر قرار گرفته بودند. کشورهای سالوادور، نیجریه، یمن، ونزوئلا و هندوراس ناامن ترین مقاصد گردشگری نام گرفتند.

در سال ۲۰۱۸ نیز سنگاپور رتبه اول امن ترین کشورهای جهان را کسب کرد و نروژ، ایسلند و فنلاند در رتبه های بعدی قرار گرفته اند همچنین مصر در سال ۲۰۱۸ در رتبه شانزدهم امن ترین کشورهای جهان قرار داشته است، اما در سال ۲۰۱۹ و پیش بینی های سال ۲۰۲۰ جزو کشورهای ناامن جهان با خطر ریسک بالا به شمار می رود.

بر اساس تحقیقات موسسه IPSOS، چشم انداز اقتصاد و بازار در سال ۲۰۲۰، حدود ۴۷ درصد از کارشناسان و برنامه ریزان حوزه گردشگری و تجارت احتمال افزایش تهدیدات امنیتی با خطرهایی پیرامون «تهدیدات امنیتی (۶۸ درصد)»، «اعتراضات و تظاهرات مدنی (۵۲ درصد)»، «ناآرامی های ژئوپلیتیک (۵۲ درصد)» و «بلایای طبیعی (۵۱ درصد)» را در سفرهای بین المللی پیش بینی کرده اند. بنا بر پیش بینی محققان مهم ترین خطرها در سال ۲۰۲۰ در حوزه «ژئوپلیتیکی» است که اعتراضات مدنی بخشی از این خطرات است. این اعتراضات به دلایلی مانند نابرابری و خواست مردم برای تغییر جایگاه کشورشان به وجود می آید. نمونه بارز آن اکنون در هنگ کنگ و در کشوری با ریسک کم مانند شیلی و در کشورهایی با ریسک بالا مانند بولیوی، اکوادور و لبنان دیده می شود.

 موسسه بین المللی SOS با تشکیل کمیته مدیریت ریسک سفر متشکل از متخصصان در زمینه بهداشت و امنیت در ارتباط با خطرهای سفر ۱۰ ریسک مهم که سازمان ها در سال ۲۰۲۰ باید در اولویت قرار دهند را تعیین کرده است. ابتدا خطرات مربوط به «تنش های ژئوپلیتیک» که مهم ترین چالش جابه جایی در سازمان ها خواهد بود. «جرایم سایبری» که در حال گستردگی است و خطرات امنیتی فزاینده ای را تشکیل می دهند. تغییرات اقلیمی که تعداد مختل شدن سفر را که در اثر تغییرات محیط زیست رخ می دهد، افزایش می دهد. «ظهور بیماری های عفونی» ناشی از عوامل بیماری زای ایجاد شده یا در حال ظهور که به دلایل عوامل مختلفی مانند تغییرات اقلیمی، شهرنشینی روبه رشد، کاهش واکسن و بی ثباتی روبه افزایش هستند.

مسائل مربوط به «سلامت روان» که از اهمیت بالایی برخوردار است. «سلامت جسمی» که سازمان ها در حفظ آن اصولا پیشگیرانه عمل می کنند. «سفرهای تجاری-تفریحی» که کارفرمایان موظف به ایجاد اوقات فراغت برای کارمندان خود در سفرهای تجاری هستند. «ایجاد ارتباط بین نسل هزاره و نسل اینترنت» که با توجه به سلایق و انتظارات مختلف ریسک بسیاری از مشاغل را به چالش می کشند و استراتژی های خطر را توسعه می دهند. حفظ «مشخصات حقوقی» که مراقبت در برابر خطرها را افزایش می دهد و تامین منابع «شرکت های نوپا و شرکت های کوچک و متوسط» بی تجربه جهت برآورده کردن تعهدات خود به منظور مراقبت از گردشگران دهمین فاکتور ریسک به شمار می آید.

مناطق ریسک احتمالی با توجه به تنوع و عادات در حال ظهور گردشگران در سفرهای بین المللی و تعیین مقصد به وجود می آید و سیاست های سفر براساس فاکتورهای جدید خطر احتمالی ارزیابی می شود. براساس این فاکتورها، حدود ۱۱ درصد از سازمان های بررسی کننده ریسک سفر براساس اشتراک گذاری خدمات اقتصادی مقصد خود را تعیین می کنند، ۲۶ درصد براساس مسائل مربوط به زنان، ۳۱ درصد امنیت سایبری را مورد توجه قرار می دهند، ۱۵ درصد مسائل بهداشت روان، ۱۲ درصد مسافران معلول و ۲۲ درصد بر اساس مسائل تجاری-تفریحی و ۱۱ درصد مسائل مربوط به دگرباش ها را در تعیین مقصد مسافران با توجه به ریسک سفر پوشش می دهند.

موسسه بین المللی SOS، سنجش ریسک امنیتی تهدیدهای مبتنی بر خشونت سیاسی (جنگ، ترور، مبارزات و اعتراضات سیاسی)، ناآرامی های اجتماعی از جمله خشونت های فرقه ای اقلیتی و قومی و جرائم جزئی را ارزیابی می کند. همچنین فاکتورهای دیگری همچون استحکام زیرساخت های حمل و نقل، اثربخشی خدمات ایمنی و اضطراری و آسیب پذیری کشور در برابر بلایای طبیعی در صورت احتمال تاثیرگذاری درنظر گرفته می شوند. موسسه بین المللی SOS همچنین مهم ترین رویدادهای سیاسی پیش رو در سال ۲۰۲۰ چشم اندازی از وضعیت امنیت در برخی مناطق همچون انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، درگیری های آمریکا در خاورمیانه یا تشدید رقابت ژئوپلیتیک و تجاری آمریکا و چین را مورد ارزیابی قرار داد.

تغییرات اقلیمی در تعیین ریسک سفر از اهمیت بالایی برخوردار است و در سال ۲۰۲۰ این تغییرات مسبب حوادث مختلف همچون توفان هاریکن و آتش سوزی های آمریکا، سیل در اروپا و زلزله خیزی در بخش های مختلف کره زمین از ترکیه و ایران تا ژاپن خواهد شد که در ریسک سفر تاثیرگذار خواهد بود. جرائم اینترنتی، آدم ربایی، مسائل اقتصادی تاثیرگذار بر سفرهای تجاری از دیگر فاکتورهای ایجاد ریسک برای سفر در سال ۲۰۲۰ هستند. موسسه بین المللی SOS همچنین به فاکتورهای خطر سفر زنان نیز توجه می کند. با توجه به اینکه مسائلی همانند آزار جنسی، جرائم جنسی و تجاوز همواره موجب بالابردن نرخ ریسک سفر می شود بررسی امنیت در هتل ها، حمل و نقل، امنیت حمل و نقل عمومی و مسیر تردد جاده ای و... در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « دنیای اقتصاد » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1