28 مارس 2024 - 03:12

راه سفر برای گردشگر داخلی

6 ژانویه 2020 - 09:00 dsfr.ir/p73r2

راه سفر برای گردشگر داخلی
isfahanwhs.ir
گردشگر داخلی

معاون سابق برنامه ریزی و توسعه گردشگری ایران در واکنش به آنچه این روزها از طرف برخی مسوولان این حوزه با عنوان یارانه سفر عنوان می شود، اعلام کرد: در فرآیند کمک به رونق گردشگری لازم است تحول جدی در فرمول حمایت از گردشگری اتفاق بیفتد؛ برنامه ریزی برای حمایت از سفر و گردشگری در قالب تعیین رقمی حداقلی راهگشا نیست و نمی توان انتظار داشت با این سیاست تغییر ملموسی در جریان گردشگری کشور رخ دهد.

رشد و توسعه گردشگری فرآیندی متصل به رشد و رونق اقتصادی است؛ به نظر می رسد سیاست های اتخاذ شده در راستای حفظ انگیزه و توان گردشگر داخلی برای سفر، جز با تدوین برنامه ای جامع برای کاهش هزینه های سفر در تمام زیرشاخه های آن اعم از هزینه های حمل و نقل، هتل و... ممکن نباشد. یک کارشناس گردشگری با اشاره به ضرورت پرداختن به حوزه گردشگری به عنوان موضوع کلیدی و محوری اقتصاد گفت: طراحی بسته حمایتی برای رونق گردشگری مهم و قابل توجه است؛ اما شخصا بسته های حمایتی را در قالب اجاره هتل و بلیت سفر نمی بینم؛ بلکه تسهیل سفر را باید در ایجاد زیرساخت های گردشگری جست وجو کرد؛ کشورهای موفق در این عرصه توانسته اند با کاهش قیمت سفرهای هوایی، ریلی و جاده ای، کل صنعت گردشگری را تحت الشعاع قرار داده و هزینه سفر را برای مردم کاهش دهند.

وی گفت: شاید زمان برای سیاست گذاری کلان برای تسهیل گردشگری مناسب نباشد همان طور که تخصیص بنزین برای سفر راهگشا نبود؛ اما می توان با تخصیص رقم مناسب و تمرکز بر گروه های هدف مانند کارمندان دولت، بازنشستگان و مجموعه های مختلف امکان سفر ارزان را فراهم کرد. معاون سابق برنامه ریزی و توسعه شرکت گردشگری ایران معتقد است شرایط اقتصادی فعلی، یارانه هایی را که برای حوزه گردشگری در نظر گرفته به بیراهه خواهد برد، مگر اینکه گروه های هدف یادشده به شکل هدفمند بسته حمایتی دریافت کنند. جمشید مهرابی علت شکست سیاست تخصیص یارانه را ناچیز بودن رقم یارانه سفر دانست و گفت: وقتی عددها قابل توجه نباشند، طبیعی است سیاست های حمایتی محتوم به شکست هستند؛ اگر خواهان اتفاق جدی در حوزه رونق گردشگری هستیم لازم است عدد ها جدی باشند. به عقیده یک کارشناس گردشگری، محل اقامت، خوراک، خدمات حوزه گردشگری، خرید و خاطره خوب از سفر، اساس گردشگری و به تبع آن الزاماتی چون هتل ها، اقامتگاه ها و غذاهای محلی، تاسیسات، حمل و نقل و بیمه، فرهنگ خرید از جامعه محلی و بسیاری زیرشاخه های مرتبط هستند که ضعف و فقدان هریک از آنها تداوم و رونق چرخه گردشگری را با اشکال روبه رو می کند.

رامین نوری گفت: عدم توان بیش از ۵۰ درصد از ایرانی ها برای سفر داخلی، بیانگر اشتباه فاحش در سیاست گذاری های حوزه گردشگری است؛ حضور افراد غیر متخصص و صرفا دارای منابع مالی و در ادامه افت خدمات در گردشگری، افزایش هزینه ها، تاثیرپذیری بلافصل بازار گردشگری از نرخ دلار و بنزین و... محصول این اتفاق است.وی سفر و گردش و تفریح را در ارزان ترین اشکال آن برای خانواری با درآمد متوسط وزارت کار بدون در نظر گرفتن هزینه های جانبی معمول اعم از کرایه خانه، برخورداری از وسیله حمل و نقل، تعداد افراد و سایر هزینه های محتمل بر خانواده، به معنای واقعی غیر ممکن دانست. این مدرس گردشگری تمرکز نهاد سیاست گذار را برای جذب گردشگر خارجی ادامه تلاش ها برای تحقق اهداف سند چشم انداز ۱۴۰۴ دولت دانست و گفت: هرچند جذب ۲۰ میلیون گردشگر، امری بعید و عملا غیر قابل دستیابی است.

نوری گفت: حداقل تا زمانی که خانواده ها دغدغه های مالی جدی برای تامین سبد معیشت خود دارند، سفر و گردشگری در اولویت آنها نخواهد بود.نوری در ادامه ضمن تعریف تور استاندارد گفت: تور استاندارد، سفری با برنامه ریزی و برخوردار از بیمه و وسیله حمل و نقل مناسب و راهنمای رسمی است که توسط آژانس گردشگری برگزار می شود و در حال حاضر و با شرایط اقتصادی روز کشور، هزینه یک تور استاندارد دو تا سه روزه، حدود ۸۰۰ هزار تومان است، حال آنکه هزینه های یک سفر یک روزه برای خانواده ای چهار نفره از درآمد ماهانه این خانواده بیشتر است و در این میان بنگاه گردشگری ناچار از دریافت هزینه های تحمیل شده از مصرف کننده آخر یعنی مسافر است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « دنیای اقتصاد » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1