23 آوریل 2024 - 22:17

بهره برداری از کاروانسرای بازسازی شده دودهک دلیجان در بهمن 98

1 ژانویه 2020 - 15:00 dsfr.ir/pp1ck

کاروانسرای دودهک دلیجان

مرکزی مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: کاروانسرای دودهک دلیجان با سرمایه گذاری بخش خصوصی به مبلغ 50 میلیارد ریال و با استفاده از تسهیلات کم بهره به مبلغ 40 میلیارد ریال بازسازی شده و بهمن ماه امسال به بهره برداری خواهد رسید.

براساس اعلام روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی استان مرکزی، علیرضا ایزدی اظهار کرد: کاروانسرای دودهک با کاربری اقامتی، تفریحی، سفره خانه سنتی، تجهیز و در بهمن ماه امسال برای استفاده از گردشگران آماده بهره برداری شده است.

ایزدی گفت: واگذاری مجموعه تاریخی دودهک به بهره بردار بخش خصوصی جهت مرمت و احیا به مدیریت هتل سبز کارون دلیجان سپرده شده است. در حال حاضر تعمیرات اساسی بام بنا شامل سبک سازی، استحکام بنا و کاهگل کردن به پایان رسیده و مرمت نمای بیرونی و محوطه سازی این بنای مهم تاریخی نیز به اتمام رسیده است.

مرمت و احیای این اثر باستانی با سرمایه گذاری مستقیم و نیز دریافت تسهیلات تحت نظارت اداره کل میراٍث فرهنگی استان مرکزی با موفقیت به پایان رسیده است و به زودی جهت بازدید و استفاده گردشگران افتتاح خواهد شد.

وی گفت: کاروانسرای دودهک در مجاورت ساحل شرقی رودخانه قم رود و در مسیر جاده قم به دلیجان قرار دارد. قدمت این بنا مربوط به دوره صفویه است و به شماره ثبت 1983 در 16 فروردین سال 77 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

گفتنی است در هر یک از دیوارهای شمالی و شرقی و غربی این بنا سه برج دیده بانی تعبیه شده که نشان می دهد کاروانسرا کاربردی به مانند یک قلعه نظامی داشته است. چهار گوشه کاروانسرا مشابه یکدیگر نیستند و گوشه های شمال شرقی و جنوب غربی برای نگهداری بار و دو گوشه دیگر به عنوان اصطبل مورد استفاده قرار می گرفته اند. پی های این بنا از سنگ رودخانه و ساروج و بقیه بنا از آجر ساخته شده است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1