19 مارس 2024 - 13:50

پرونده «تعطیلات» در چرخ دنده های دولت

31 دسامبر 2019 - 17:00 dsfr.ir/dh5tv

پرونده «تعطیلات» در چرخ دنده های دولت
etemaadonline.ir
آلودگی هوا

وزیر گردشگری که با وعده «تصویب آخرهفته دو روزه» در جمع نمایندگان بخش خصوصی توانست یک روز قبل از حضورش در جلسه رای اعتماد مجلس، نظر فعالان اقتصادی را برای ورود به کابینه جلب کند، اکنون از توقف پرونده «تعطیلات» در چرخ دنده های دولتی خبر داده است.

علی اصغر مونسان در جریان سفر کاری به جنوب کشور، از شکل تصمیماتی که طی یک ماه گذشته برای «مواجهه با آلودگی بحرانی شهرها» اتخاذ شد، انتقاد کرد. اشاره وزیر به «تعطیلات تصادفی» یا همان «تعطیلات آلودگی» لحظه آخری است که طی حداقل یک ماه گذشته با تصمیمات شبانه کمیته اضطرار در کلان شهرها به اجرا درآمد و بخشی از رفت و آمدهای شهری با اعلام تعطیلی مدارس برای روز بعد، تعطیل شد.کنایه های وزیر درباره این تصمیمات نشان می دهد: از نگاه یک عضو هیات دولت، بهترین پادزهر «آلودگی حاد» که همان «تعطیلات پیشگیرانه» است به بدترین شکل ممکن به اجرا درآمد.

شهرهای بزرگ کشور همه ساله در اواخر پاییز و اوایل زمستان دچار بحران «آلودگی هوا» می شوند. این آلودگی در برخی روزها به دلیل پایداری هوا، انباشته می شود که البته با پیش بینی های هواشناسی، زمان انباشت آلودگی و بروز آلودگی حاد از چند روز جلوتر، قابل رصد و برآورد است. آنچه در هفته های اخیر در قالب تصمیمات دولتی رخ داد غفلت از تعطیلات پیشگیرانه برای جلوگیری از انباشت آلودگی بود به طوری که تعطیلات تصادفی با تصمیمات شبانه عملا هیچ کمکی به کاهش حجم آلودگی و رساندن آن به سطح پایین تر از شرایط اضطرار و ناسالم نشد، بلکه فقط شدت بدترشدن اوضاع را تا حدودی کاهش داد.

وزیر گردشگری معتقد است: یک پادزهر «آلودگی حاد» در فصل زمستان، «تعطیلات برنامه ریزی شده» است به این معنا که برای روزهایی از این فصل، با اطلاع و اعلام قبلی دولت، «تعطیل رسمی» در قالب «تعطیلات زمستانی» اعمال شود تا خانواده ها از دو مزیت این نوع تعطیلات در فصل زمستان نفع ببرند. نفع اول، فرصت یابی برای گردش و تفریح و سفر است که از این مسیر، بازار گردشگری کشور نیز در فصلی از سال که سفرها به حداقل می رسد، رونق خواهد گرفت. نفع دوم نیز مهار روند فزاینده آلودگی هوا در ایام سرد سال است به طوری که با تعطیلی سراسری زمستانی، کاهش فعالیت ها و رفت و آمدهای شهری باعث تخلیه حجم انباشت ذرات آلاینده در شرایط وارونگی هوا می شود و در نتیجه کلان شهرهای مستعد آلودگی زمستانی تا حدود زیادی از مسیر منتهی به شرایط اضطرار فاصله می گیرند.

اما آن طور که وزیر گردشگری روز گذشته اعلام کرد، تصمیمات تصادفی در بحران اخیر آلودگی هوا از این بابت که امکان سفر برنامه ریزی شده را از خانوارها سلب می کند و عملا مانع از خروج آنها از شهرهای آلوده می شود، از بابت مانع شدن در برابر اثر بدیهی تعطیلات پیشگیرانه، به شهروندان خسارت وارد می کند.مونسان درباره سرنوشت تعطیلات زمستانی گفت: این طرح را از دو سال پیش همراه با مزایایش به دولت ارائه کردیم. اما متأسفانه به این موضوع توجه چندانی نشد و در چرخه وزارت آموزش وپرورش رفت و با توجه به سه مرتبه نامه نگاری آنها اظهارنظر نمی کردند و در چرخ دنده های اداری گیر کرد.مونسان با اشاره به اینکه استان های جنوبی کشور به دلیل شرایط آب و هوایی عمده اوقات خوب گردشگری شان نیمه دوم سال است، گفت: طرح تعطیلات زمستانی سبب رونق اقتصادی و گردشگری این استان ها خواهد شد. از طرفی چون در شهرهای بزرگ نیز موضوع آلودگی هوا وجود دارد این طرح سبب کاهش آلودگی می شود.

مونسان درباره اینکه «تعطیلات زمستانی» به عنوان پادزهر آلودگی بحرانی به بدترین شکل و در قالب تصمیمات ناگهانی و برنامه ریزی نشده به اجرا درآمد نیز تصریح کرد: این موضوع امسال نشان داد اگر به آن طرح توجه می شد چه اقدام مناسبی بود. امسال شاهد تعطیلی بودیم، اما برنامه ریزی نشده و چه خوب بود این تعطیلی ها با برنامه ریزی و دستاوردهای گردشگری و اقتصادی برای کل کشور رخ می داد.وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه اجرای این طرح سبب کاهش آلودگی و رونق گردشگری در کل کشور به ویژه استان های جنوبی می شود، اظهار کرد: «باز هم پیگیرم و امیدوارم این طرح با تجربه رخ داده در سال جاری، مورد تصویب قرار بگیرد.»به گزارش «دنیای اقتصاد»، مدارس تهران طی یک ماه و نیم گذشته به مدت ۱۴ روز به خاطر آلودگی هوا تعطیل شدند. این میزان تعطیلی حتی از تعطیلات نوروز هم بیشتر بود، اما چون از قبل برنامه ریزی و اعلام نشد، خانوارها و دانش آموزان نتوانستند از مهمترین نفع تعطیلی زمستانی که همان فراغت از کار و تحصیل به قصد تامین انرژی روحی و فکری برای ادامه تحصیل است بهره ببرند. اغلب دانش آموزان در تعطیلات آلودگی مجبور به دورآموزی شدند به این معنا که برخی مدارس تهران با راه اندازی کانال های تلگرامی و واتس اپی، تدریس از راه دور را در ایام تعطیلات آلودگی اجرا کردند.خانواده های دانش آموزان نیز در تعطیلات آلودگی مجبور به سفرهای اضافه درون شهری برای انتقال فرزندانشان به خانه های اقوام خود شدند.

بنابراین چون تعطیلات آلودگی، از قبل اعلام نشده بود و همچنین روزها بریده بریده تعطیل شدند، امکان سفر سلب شد و هم اینکه چون تعطیلات فقط برای دانش آموزان بود، ترددها و ترافیک های آلوده ساز در شهر همچنان ادامه پیدا کرد.وزیر گردشگری پیش تر وعده داده بود تقویم تعطیلات کشور به «آخر هفته دو روزه» مجهز شود. در صورتی که آخرهفته دو روزه اتفاق بیفتد، بخشی از رفت و آمدهای روزانه درون شهری به شکل پایدار کاهش پیدا می کند و همچنین سفرهای منظم آخر هفته خانوارها نیز در کشور شکل خواهد گرفت که نتیجه آن رونق بازار گردشگری خواهد بود.این بازار در خیلی از کشورهای توسعه یافته، یک بازار درآمدساز به حساب می آید و سالانه منابع قابل توجه برای کسب و کارهای خدماتی مرتبط با بازار گردشگری به وجود می آورد.بازار گردشگری به لحاظ اشتغال زایی نیز یک بازار پرمزیت است. در این بازار با حدود ۵۰ میلیون تومان سرمایه می توان یک کسب و کار نوین مرتبط با یکی از انواع خدمات گردشگری تاسیس کرد.

با توجه به اینکه اکوتوریسم به عنوان یکی از محصولات نوین گردشگری مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است، تعطیلات زمستانی می تواند فرصت مناسبی را برای توسعه گردشگری در استان های جنوبی کشور ایجاد کند و این استان های گرمسیر در فصل های سرد امکان استفاده از جاذبه های گردشگری را که در فصل های گرم از آن محروم بوده، برای گردشگران فراهم کند. مونسان به پیشنهادهای مطرح شده برای اقدامات جدید در استان های جنوبی همچون قرار گرفتن هرمزگان به عنوان قطب گردشگری دریایی کشور و ایجاد اولین منطقه آزاد گردشگری در سواحل مکران اشاره کرده است که این امر می تواند با اشتراک گذاری ظرفیت های استان های گرمسیر و رونق و رشد بازار گردشگری در این مناطق و افزایش گردشگران داخلی و خارجی به توسعه شهری و استانی و در نتیجه توسعه بازار گردشگری کشور و رونق اقتصادی آن منجر شود. وجود جزایر بسیار در جنوب کشور که دارای ظرفیت های گسترده ای در جذب گردشگر است، می تواند فرصت های بسیاری را برای جذب گردشگران داخلی و خارجی ایجاد کند. مالزی به عنوان یک کشور پرگردشگر به دلیل داشتن جزایر بسیار یکی از بهترین مقاصد گردشگری دریایی دنیا به شمار می رود که هر سال به دلیل داشتن این جاذبه گردشگری، توریست های بسیاری را به خود جذب می کند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « دنیای اقتصاد » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1