19 مارس 2024 - 12:49

یزد به آنفلوانزای گردشگری مبتلاست

31 دسامبر 2019 - 11:00 dsfr.ir/sf8km

یزد به آنفلوانزای گردشگری مبتلاست
hamshahrionline.ir
یزد

یزد یکی از فعالان گردشگری استان یزد وضعیت گردشگری این استان را مشابه فردی مبتلا به آنفلوانزا خواند و کمبودها و ضعف های زیرساختی آن را به مثابه علائم اولیه این بیماری دانست که می تواند در آینده برای گردشگری یزد مشکل افرین باشد.

«مرتضی تکمیلی» با بیان این که گردشگری در یزد به عنوان یکی از اضلاع مثلث طلایی گردشگری کشور به آنفلوانزای گردشگری دچار شده است، در این رابطه تصریح می کند: وضعیت گردشگری امروز یزد مشابه حالت فردی مبتلا به بیماری آنفلوآنزاست که در مرحله اول فقط سردرد و تب و علائم اولیه بیماری را دارد و هنوز بیماری مشخص نیست.

به نظر می رسد که گردشگری یزد نیز چنین وضعیتی دارد و مشکلاتی مانند کمبود و ضعف در زیرساخت ها و سایر مسائل مرتبط، صنعت گردشگری این استان را دچار مشکل کرده است ولی هنوز متوجه شدت و تاثیر نابودکننده ی این بیماری نیستیم.

وی با تاکید بر این که گردشگری کشورمان همانند چاه نفتی خاموش است، اظهار می کند: گردشگری که جزو اقتصادهای سرآمد کشور محسوب می شود، هنوز در یزد به عنوان اقتصاد دهم نیز نمی تواند مطرح شود و این در حالیست که ظرفیت های موجود در گردشگری یزد نشان می دهد که این صنعت می تواند به عنوان اقتصاد اول و دوم این استان مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

تکمیلی کمبود گردشگر، کمبود و ضعف در حوزه افراد آموزش دیده، کارآفرینان ضعیف، کمبود بودجه در صنعت گردشگری و ورود نکردن بخش خصوصی به این صنعت، تبلیغات سوء کشورهای خارجی علیه ایران و اسلام هراسی را از عمده ترین مشکلات گردشگری یزد برمی شمارد.

وی که مدیریت یکی از هتل های یزد را برعهده دارد، در رابطه با مشکلات زیرساختی این صنعت نیز عنوان می کند: زیرساخت در حوزه گردشگری تنها محدود به هتل ها و مراکز اقامتی نیست بلکه موضوعاتی مانند صدور بلیط، هوشمندسازی هتل ها، نبودن نیمکت و حتی یک آبسردکن در بافت تاریخی، نصب دوربین و ایجاد سوپرمارکت و مواردی دیگر از جمله مشکلات عمده زیرساختی در گردشگری یزد است.

وی علاوه بر مشکلات مربوط به نقل و انتقال پول، کمبود بودجه را یکی از مشکلات اساسی صنعت گردشگری در زمینه تامین زیرساخت ها ذکر می کند و می گوید: علاوه بر دولت، بخش خصوصی نیز با ورود به حوزه گردشگری می تواند مشکل کمبود زیرساخت و مسائل مالی مربوط به گردشگری را تا حدود زیادی مرتفع کند اما تمایل نداشتن بخش خصوصی به این حوزه مشکل دیگری است.

این فعال گردشگری در این رابطه به مشکلات اخذ مجوزهای و فرایند زمانبر آن اشاره و تصریح می کند: دریافت مجوزهایی برای بخش خصوصی در برگزاری رویدادها یا برای دریافت تسهیلات بسیار دشوار است لذا این مشکلات باعث شده تا گردشگری نتواند مورد استقبال سرمایه گذاران قرار گیرد.

وی در این باره اضافه می کند: مجوز ایجاد زیرساخت هایی مانند هتل ها به ویژه هتل های چند ستاره بسیار زمانبر است و معمولاً سرمایه گذاران این بخش برای برنامه ریزی و دریافت مجوزها درگیر مسائلی مانند کاغذبازی، نبود مسئولان مربوطه و نداشتن حق امضا سرپرستان و مشکلات دیگر مواجه می شوند.

تکمیلی از ضعف مشاوره به سرمایه گذاران در این حوزه با وجود ضرورت آن نیز یاد می کند و می گوید: سرمایه ی سرمایه گذاران حوزه گردشگری باید به تمام حوزه های مورد نیاز بخش گردشگری سوق داده شود تا تعادل و عدالت را در توزیع زیرساخت های گردشگری شاهد باشیم که البته این وظایف بر دوش ارگان های مجوزدهنده مانند اداره کل میراث فرهنگی است.

وی به فاصله مابین علم دانش بنیان و گردشگری به عنوان یک ضعف اساسی در استان یزد نیز اشاره و تصریح می کند: متاسفانه با وجود ادعای مسئولان استان در مورد اولویت علوم دانش بنیان و گردشگری در یزد، این دو بخش به صورت از هم مجزا فعالیت می کنند در حالی که تبادل علمی با کشورهای غرب و شرق در حوزه گردشگری و ورود مجموعه های دانش بنیان به این عرصه می توانند دستاوردهای با ارزشی را برای گردشگری استان به همراه داشته باشد.

تکمیلی در پایان نیز با اشاره به ضعف گردشگری یزد در برگزاری رویدادها و نمایشگاه های بین الملی این بخش، خاطرنشان می کند: نیروهای متخصص صنعت گردشگری باید علاوه بر پرورش یافتن در مراکز آموزش عالی، آموزش‎هایی چند ساله نیز دیده باشند و رسم استاد شاگردی را هم بدانند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1