19 مارس 2024 - 10:14

از افزوده شدن روز گردشگری به تقویم تا عوارض سفر

29 دسامبر 2019 - 15:00 dsfr.ir/qc7u8

از افزوده شدن روز گردشگری به تقویم تا عوارض سفر
romaparvaz.com
روز گردشگری

اضافه شدن روز گردشگری به تقویم، تغییر زمان نمایشگاه گردشگری، پیشنهاد خانه شمس در قونیه و تشکیل کارگروه بحران در موزه ها از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در هفته گذشته بود.

در این هفته طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی روز ۵ مهر ماه به عنوان روز جهانی گردشگری در تقویم ملی ایران ثبت شد. از سال آینده این روز که مصادف با ۲۷ سپتامبر است به عنوان روز گردشگری در تقویم معرفی می شود.

در این هفته همچنین صحبت های رئیس انجمن موسیقی کرمانشاه خبرساز شد. فرزاد شهسواری مطمئن نیست که این خبر به صورت رسمی در ترکیه اعلام شده باشد اما در ادامه افزود: سال گذشته در قونیه از یک جمع موزیسین شنیدم که می خواهند تنبور را ثبت کنند امسال هم چند نفر از نوازنده ها خبر آن را دادند. در واقع اگر از این کار ترکیه غافل شویم مانند دو تار که به اسم آذربایجان ثبت شد، این ساز هم به اسم ترکیه جهانی می شود.

شهسواری افزود: شاید ترک ها بخواهند به نام تنبور خودشان این ساز را جهانی کنند ولی بالاخره تنبور برای اولین بار به اسم ترکیه ثبت خواهد شد. ترک ها از یک آرامگاه هم پول در می آورند حتی از اسم ملانصرالدین هم جاذبه ساخته اند غیر از تنبور از یک جمع فرهنگی که شاهرودی هم بودند شنیدم که ترکیه قصد داشته تا شیخ خرقانی را هم به نام خودش بزند. حتی به فکر تأسیس فرودگاهی به نام شیخ خرقانی هم افتاده بودند.

خیز ترک ها برای تصاحب مشاهیر ایرانی دور از ذهن هم نمی تواند باشد آنچنان که ۵ ماه پیش هم خانه موزه ای به نام فارابی دانشمند ایرانی در استانبول افتتاح شد. ولی درباره تنبور در هیچ سایت رسمی و خبری ترکیه ای در این باره به صورت رسمی اعلامی صورت نگرفته است.

تغییر زمان برگزاری نمایشگاه گردشگری
زمان برگزاری سیزدهمین دوره نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران از بهمن به اسفند ماه موکول شد. ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی نیز در گفتگو با مهر این خبر را تایید کرد و گفت: ما زمان بیشتری برای نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی نیاز داشتیم بنابراین مدت زمان ۵ روزه در بهمن ماه به ما تعلق نمی گرفت به همین دلیل در اسفند ماه می توانیم دو نمایشگاه را با هم ترکیب کنیم و از سه روز به ۵ روز افزایش پیدا کند. یعنی از روز ۵ تا ۹ اسفند. 

پیشنهاد تاسیس خانه فرهنگ شمس در قونیه از طرف ایران
این هفته خبرنگار مهر گفتگویی با تنها عضو ایرانی بنیاد مولانا داشت که او پیشنهاد داد: ایران می تواند از حضور گردشگران خارجی در زمان بزرگداشت مولانا برای معرفی مفاخر خود در قالب داشتن یک مرکز فرهنگی به نام خانه فرهنگ شمس استفاده کند.

فروزنده اربابی گفت: می توانیم در قونیه خانه ای داشته باشیم که در آن تفسیر مثنوی یا شعرخوانی انجام شود و یا افراد و اساتید ایرانی را دعوت کنیم. ترک ها هم بابت این موضوع پولی از ما نمی گیرند. آنها می گویند اگر سفارت و یا مقام فرهنگی و دولتی این درخواست را داشته باشد با کمال میل انجام خواهیم داد. این خانه فرهنگ می تواند به اسم شمس باشد چون مولانا آنجاست و نمی توان گفت که خانه فرهنگ مولانا را داشته باشیم. حتی می توان از ظرفیت دانشجویانی که در دانشکده های سلجوق و یا استانبول وجود دارد نیز بهره ببریم. یا اینکه بروشورهایی از جاذبه های گردشگری و زیارتی مانند خراسان، آرامگاه شیخ عطار و باباطاهر و مقام شمس که چند سال است دولت نتوانسته در ایران کاری برای آن انجام دهد، تهیه کنیم. می توانیم پذیرایی ایرانی داشته باشیم و یا تفسیر قرآن، مثنوی شاهنامه و یا حافظ انجام شود. اگر ما برای ایرانی هایی که همیشه به این مراسم می آیند برنامه داشته باشیم دیگر آنها از فرط بی برنامگی ساعت ۳ صبح شروع به دف زدن در میدان نمی کنند! این افراد اگر اهل بینش نباشند به گرایشات ظاهری سوق پیدا می کنند.

حل مشکل بیمه راهنمایان از محل عوارض خروج
این هفته معاون گردشگری کشور با بیان اینکه پیشنهاد شده از محل عوارض خروج مشکل تامین بودجه بیمه راهنمایان حل شود، گفت: برای خودروهایی که پلاک گردشگری می گیرند می توان سهمیه بنزین در نظر گرفت.ولی تیموری معاون گردشگری به خبرنگار مهر گفت: در نظر داریم تا برای خودروهای گردشگری پلاک ویژه صادر شود تا از این طریق خودروهای سفر بتوانند از سهمیه بنزین استفاده کنند. او در این باره گفت: ما به برخی شرکت های حمل و نقل گردشگری مجوز می دهیم تا پلاک گردشگری بگیرند در آن صورت می توان سهمیه ای برای آنها اختصاص داد. اگر بگوییم به همه سهمیه سفر بدهید امکان تشخیص اینکه برای سفر استفاده شده یا نه وجود ندارد.

وی ادامه داد: بخش خصوصی پیشنهاد کرده تا با توجه به افزایش عوارض خروج از کشور مشکل بیمه راهنمایان از بودجه این عوارض که به گردشگری اختصاص می یابد تأمین شود این موضوع باید تصویب شود.

آثار تاریخی موزه ملی جلوی پنجره ها
رئیس کارگروه میراث فرهنگی سازمان آتش نشانی در توصیه هایی به موزه داران گفت: راه های فرار در مواقع بحران مانند راه پله و پنجره ها باز شود. موزه ملی نباید جلوی پنجره ها اشیای ارزشمند بگذارد.

اولین نشست تخصصی کمیته های مدیریت بحران و حفاظت پیشگیرانه موزه ها از صبح روز چهارم دی ماه در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی برگزار شد و در آن کمیته ای برای حل مشکل بحران در موزه ها شکل گرفت. در این نشست، علی تهرانچی رئیس کارگروه میراث فرهنگی سازمان آتش نشانی بیان کرد: همه کارکنان موزه ها باید نسبت به اهمیت آن بنا و فضاهایی که دارد، آشنایی داشته باشند. باید چک لیست بازدیدهای روزانه، ماهانه و شش ماهه از بناهای تاریخی تهیه و یک نسخه از آن در خارج از بنا نگهداری شود.

تهرانچی به بازدیدش از خانه قوام السلطنه اشاره کرد و گفت: یک کپسول ۱۲ کیلویی در بخشی از این خانه قرار داده شده است. خانم کارشناس موزه چطور می تواند این کپسول را برداشته و در موقع بحران از آن استفاده کند؟ باید چیدمان داخلی فضاهای موزه ای از نظر جانمایی اشیا مورد بررسی قرار گیرد. درست است که دکوراتیو در موزه ها مهم است، ولی وقتی بحث ایمنی مطرح می شود باید زیبایی را حذف کرد.

وی تصریح کرد: در موزه ایران باستان متوجه شدم تابلوهای راهنما برای موقعیت فروشگاه وجود دارد، ولی پلان دیگری در تابلوها مشاهده نمی شود. به دلیل ملاحظات امنیتی، پشت پنجره ها از حفاظ استفاده کرده اند، در حالی که پنجره ها به عنوان راه فرار محسوب می شوند. ما می خواهیم خیلی از این فضاها که مسدود شده، باز شوند، حتی در موزه ایران باستان دیدم که اشیای گرانبها را به پنجره ها چسبانده اند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1