19 مارس 2024 - 09:06

غاری که "هرکول" در آن زندگی کرده است

29 دسامبر 2019 - 11:00 dsfr.ir/7l977

غار کرفتو

کسی نیست که نام هرکول، پهلوان و اسطوره نامدار یونانی را نشنیده باشد و فیلم ها و داستان هایی راجع به این اسطوره یونانی نشنیده باشد و مداوم از خود نپرسیده باشد که آیا هرکول به راستی وجود داشته یا تنها یک قهرمان خیالی بوده است؟

اینجا خانه هراکلس است، غاری در ٧٠ کیلومتری شمال غرب دیواندره واقع در بین رشته کوهی آهکی، با ما همراه باشید تا شما را با غاری که هرکول اسطوره یونانی در آن سکونت داشته آشنا کنیم.

بر سر در اتاقی در طبقه سوم این غار کتیبه ای به زبان یونانی وجود دارد که در این کتیبه آمده است، "در اینجا هراکلس سکونت دارد، باشد که پلیدی در آن راه نیابد!"

غار کرفتو، همان غاری است که هرکول یونانی در آن سکونت داشته و به آن غار هرکول نیز می گویند.

این یک غار عجیب، غریب و خارق العاده نیست، بلکه کرفتو یکی از غارهای طبیعی و دست کند بشر است که در دل خود رمز و رازهایی دارد که هنوز پرده از اسرار بسیاری از این رمز و رازها برداشته نشده است.

برای دیدن و بازدید از این غار پر رمز و راز باید از دیواندره به سمت سقز حرکت کنید و با رسیدن به سه راهی تکاب، به سمت راست و با در پیش گرفتن تابلوی راه کرفتو مسیر را ادامه دهید تا در نهایت غار در سمت چپ شما نمایان شود.

با رسیدن به غار کرفتو جدای از زیبایی های خود غار، طبیعت سرسبز و آسمان آبی این ناحیه یکی از جذابیت های زیبای این سفر پر رمز و راز است همچنین نسیم سرد و خنک طبیعت آن روح را به شیوه ای ظریف نوازش می کند.

با عبور از دو نردبان فلزی و اندکی سنگ نوردی در دهانه غار می توان وارد نخستین اتاق دست کنده غار شد و شاهد پنجره هایی مشرف به دره و منظره طبیعی دره بود. با رسیدن به آخرین اتاق حوضی شکل، ساروجی کم عمق و یک آتشدان خودنمایی می کند که گویا محلی برای انجام مراسم های دینی مردمی بوده که سالیانی بس دور در این غار سکونت داشته اند.

طبقه دوم غار بر روی شکافی ساخته شده که دهانه طبیعی غار محسوب می شود که دیوارهای دو طرف آن را افقی و به طور منظم سوراخ کرده اند.

 از طریق یک راهرو ١٠ پله ای و یک تنوره ٣ متری در طبقه دوم و با عبور از آن می توان به طبقه سوم غار راه یافت.

طبقه سوم غار با ظرافت و دقت خاصی ساخته شده، تمامی درهای غار سنگی و چوبی هستند و ساکنان آن با کندن تنوره و پله هایی به جریان آب زیر غار دسترسی داشته اند.

به دلیل وجود آب در برخی از قسمت های غار، باید سوار بر قایق به سمت قسمت های مختلف این غار پر رمز و راز رفت.

تصاویر و نقوش باستانی متعددی از جمله تصویر انسان حیوانات و گیاهانی همانند گوزن، مارال، سوارکار سوار بر اسب و حیواناتی ناشناس بر در و دیوار غار آدمی را مدتی به تفکر وا می دارد.

بخش طبیعی این غار دارای دالان های متعدد و کم ارتفاع با گذرگاه های صعب العبوری است که در انتهای این دالان ها آب زیادی وجود دارد و به دلیل فرسایش و رسوبات این بخش به شکل های منحنی و کروی و چند بُعدی درآمده که فضا را به فضایی شاعرانه و هنرمندانه تبدیل کرده است.

وجود آشپزخانه، دالان ها، اتاق های متعدد و در و پنجره های این غار نشان از سکونت انسان باستان در این غار دارد.قندیل های موجود در این غار خود یکی از زیبایی های غار است که فضایی ترسناک اما زیبا را در غار به وجود آورده است.

دیدن منظره طبیعت بکر این منطقه بر فراز غار خود یکی از جذابیت های این سفر زیبا است و چشم ها را از دیدن این همه زیبایی به وجد می آورد.

معماری غار از هوش بالای ساکنان خود در زمانی بس دور حکایت می کند، معماری این غار به گونه ای طراحی شده که در فصل زمستان گرم و در فصل تابستان بسیار خنک است و همین شرایط مطلوب غار سبب سکونت انسان و استفاده از آن به عنوان دژ دفاعی و پناهگاه بوده است.

گفتنی است کرفتو غاری آهکی است که در دوران سوم زمین شناسی شکل گرفته است و طبق تحقیقات انجام شده در دوران "مزوزوئیک"( دوره میانه زیستی) در زیر آب بوده و در اواخر این دوران از آب خارج شده است و سابقه سکونت انسان در این غار از دوره سلوکی به بعد یعنی دوران اشکانی، ساسانی و اسلامی تخمین زده شده است.

این غار زیبا به عنوان یکی از آثار ملی در سال ۱۳۱۸ با شماره ۳۳۰ به ثبت رسیده است و هر ساله میزبان مسافران و گردشگران از داخل و خارج کشور است.

میانه زیستی یا مزوزوئیک یکی از سه دوران در ابر دوران پیدازیستی است که ما بین دوران های دیرینه زیستی و نوزیستی قرار دارد و شامل سه دورهٔ تریاس، ژوراسیک و کرتاسه است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1