19 مارس 2024 - 13:09

گردشگری ساحلی با غذای جنوبی

26 دسامبر 2019 - 09:00 dsfr.ir/xe8fj

گردشگری ساحلی با غذای جنوبی
sayarak.com
گردشگری ساحلی با غذای جنوبی

بوشهر یکی از شهرهایی است که در فصول سرد، گردشگران زیادی آنجا را مقصد سفرهای خود قرار می دهند زیرا تفاوت دمای بوشهر با بسیاری از شهرهای کشور قابل توجه است.

به طور مثال این شهر با تهران حدود ۱۰ درجه اختلاف دما دارد به این معنا که بوشهر ۱۰ درجه از تهران گرمتر است. همچنین گردشگران علاقه مند به بافت های تاریخی-فرهنگی می توانند در سفر به بوشهر به منطقه «چهارمحل» که در شمالی ترین نقطه بوشهر واقع شده بروند و از بناهای تاریخی که قدمت آنها به دوره قاجار می رسد دیدن کنند. نام «چهار محل» در واقع به خاطر چهار محله دهدشتی، شنبدی، بهبهانی و کوتی برای این منطقه انتخاب شده است. «چهار محل» قدیمی ترین بافت بوشهر را به خود اختصاص داده که این منطقه شکلی مثلثی دارد و از دو طرف به دریا و از یک سمت به خشکی متصل شده است.

ساختمان ها، کوچه و پس کوچه های این محدوده با گذشت زمان قابل توجهی همچنان به سبک دوره قاجاری باقی مانده و هنوز دارای بافتی کاملا قدیمی و سنتی است که پس از سال ها این بافت منحصر به فرد همچنان حفظ شده و شهرداری بوشهر در راستای حفظ شکل ظاهری این منطقه به ساکنان مجوز ساخت یا بازسازی را تنها به شرط عدم استفاده از نماهای امروزی و رعایت کامل استفاده از بناهای تاریخی صادر می کند.

در این منطقه ابنیه های تاریخی همچون عمارت حاج رئیس، عمارت دهدشتی، عمارت حاج ملک، عمارت طاهری، عمارت گلشن، مسجد سنی ها و.... وجود دارد که هر کدام از این آثار باستانی موجب جذب گردشگران بیشماری به «چهار محله» می شود. علاوه بر آن یک کافه سنتی نیز در این منطقه وجود دارد که در آن موسیقی محلی بوشهری را برای میهمانان به صورت زنده اجرا می کند، اگر گردشگران در بازدید خود از این منطقه بکر احساس گرسنگی کنند می توانند در این کافه غذاهای سنتی همچون خساک، یتیمک و قیمه بوشهری را سفارش دهند و از خوردن آنها لذت ببرند. یکی از بهترین رمان هایی که بومی های منطقه توصیه می کنند گردشگران به «چهار محل» سفر کنند ایام محرم است زیرا توریست ها می توانند با حضور در این منطقه در چنین زمانهایی از نزدیک با آیین و رسوم عزاداری اصیل بوشهری آشنا شوند زیرا یک منطقه در خصوص این آیین از شهرت قابل توجهی در بوشهر برخوردار است.

اما اگر توریست ها قصد خوردن غذاهای خوشمزه و باکیفیت بوشهری را داشتند می توانند پس از طی کردن مسافتی کوتاه به کافه های لب دریا مراجعه کرده و غذاهای محلی بوشهر که اغلب در وعده ناهار سرو می شوند سفارش دهند. این غذاهای محلی شامل انواع غذاهای دریایی همچون قلیه ماهی، قلیه میگو، میگو پلو، میگو پفکی،ماهی شکم پر، ماهی تنوری می شوند همچنین علاوه بر آنها گردشگران می توانند غذاهای سنتی بوشهر مانند دمی لخلاخ، للک، شکر پلو، دال عدس و... نیز سفارش دهند. توریست هایی که قصد خرید سوغاتی از این شهر را دارند می توانند گبه، گلیم، انواع محصولات حصیربافی و وسایل تزیینی ساخته شده از صدف که جزو صنایع دستی این شهر نیز محسوب می شوند را خریداری کنند یا اینکه به خرید سوغاتی های دریایی که شامل انواع ماهی های خشک شده تزیینی، حلزون دریایی و انواع صدف می شود اقدام کنند.

علاوه بر اینها علاقه مندان به ساز می توانند دمام که یکی از سازهای معروف این شهر است را خریداری کنند، این ساز انواع مختلفی دارد اما اصل آن جنسی از چوب دارد که به علت همین تفاوت در نوع آن قیمتی متغیر از ۴۰۰ هزار تومان تا ۶۰۰ هزار تومان را به خود اختصاص داده است. همچنین گردشگرانی که به بوشهر سفر کردند می توانند از تفریحات آبی سرگرم کننده همچون جت اسکی، قایق سواری، آب چتر سواری و گشت دریایی با لنج های سنتی استفاده کنند. گردشگران عازم بوشهر برای انتخاب محل اقامت خود با گزینه های مناسبی همچون خانه اجاره ای بومی ها، هتل آپارتمان و همچنین هتل های دو و سه ستاره روبه رو هستند. در حال حاضر هزینه هر شب اقامت در هتل دو و سه ستاره در این شهر متناسب با ویژگی و مکان جغرافیایی هتل ها از ۲۰۰ هزار تومان تا ۶۰۰ هزار تومان است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « دنیای اقتصاد » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1