28 مارس 2024 - 02:02

روز ملی پرنده نگری در تهران برگزار می شود

24 دسامبر 2019 - 17:00 dsfr.ir/v65q4

پرنده نگری

گرامیداشت روز ملی پرنده نگری پنجم دی ماه در محل فرهنگسرای شفق تهران برگزار می شود.

اختصاص یک روز در تقویم ملی به «روز ملی پرنده نگری» نخستین بار در سال ۱۳۸۹ از سوی گروهی از فعالان محیط زیست و طبیعت گردی پیشنهاد شد. پس از تلاش متخصصان اولین پنجشنبه آذر ماه هر سال به عنوان روز ملی پرنده نگری در نظر گرفته شد. کمیته ملی طبیعت گردی متشکل از سه نهاد «وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی»، «سازمان محیط زیست» و «سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور» با حمایت از رویداد گرامیداشت روز ملی پرنده نگری، این اقدام را در راستای فرهنگ سازی به منظور حفاظت از گونه های متنوع پرندگان کشور به رسمیت شناخته است. هرچند این روز هنوز رسما وارد تقویم ملی کشور نشده است.

روابط عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که این متن را فرستاده توضیح داده که علت به تعویق افتادن گرامیداشت این روز، تاسیس باشگاه پرنده نگری ایرانیان و بروز موانعی در ارتباط با آن بود.

مراسم پرنده نگری امسال با محوریت «زاغ بور»، گونه بومزاد ایران برگزار می شود که ضمن پرداختن به تهدیدات زیستگاه و جمعیت این پرنده بومی، آثار هنری تعدادی از هنرمندان با محوریت این گونه در حال انقراض نیز به نمایش در می آید.

«باشگاه پرنده نگری ایرانیان» به عنوان مجری این رویداد قصد دارد با معرفی پویشی، «زاغ بور» را به عنوان پرنده ملی ایران به عموم مردم معرفی کند. شناساندن این پرنده به آن دسته از هموطنان که آشنایی کمتری با محیط زیست و حیات وحش کشورمان دارند می تواند با برانگیختن توجه و افزایش آگاهی، به حفاظت بیشتر از آن کمک کند و توجه به داشته های طبیعی کشورمان را افزایش دهد.

در حاشیه رویداد گرامیداشت روز ملی پرنده نگری از کتاب «حیات وحش ایران، راهنمایی برای گردشگران و عکاسان» نوشته سید بابک موسوی نیز رونمایی و نمایشگاه عکسی با عنوان «مفهوم طبیعت» برپا می شود. 

دفتر همکاری و توافق های ملی معاونت گردشگری در تعامل با کمیته ملی طبیعت گردی به عنوان پشتیبان این رویداد، برگزاری اقدام مشابه را در دستور کار ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان های کشور قرار داده و در صدد تلاش برای ثبت این رویداد در تقویم ملی کشور است. 

گرامیداشت روز ملی پرنده نگری روز پنجشنبه ۵ دی ماه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در فرهنگسرای شفق تهران به آدرس یوسف آباد، خیابان سید جمال الدین اسدآبادی، خیابان بیست و یکم برگزار می شود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1