25 آوریل 2024 - 08:13

"قطارچیان" گوشه ای از تاریخ گم شده سنندج

18 دسامبر 2019 - 15:00 dsfr.ir/kv29s

قطارچیان

کردستان کوچه هایش هرچند باریک و کوچک، پلکانی و سراشیبی، خانه هایش اگرچه قدیمی و کاهگلی، اما هنوز هم صفا و صمیمیت در محلات قدیمی شهر موج می زند.

محلات قدیمی از دیر زمان شناسنامه آن شهر محسوب می شده و همواره به عنوان گوشه ای از تاریخ گمشده شهرها مورد توجه گردشگران و عکاسان داخلی و خارجی بوده است و سنندج نیز به لحاظ بافت تاریخی و قدیمی یکی از شهرهای برتر کشور است.

"قطارچیان" یکی از قدیمی ترین محلات شهر سنندج است که دارای بناهایی با ویژگی معماری سنتی مربوط به سه دوره زندیه، صفویه و قاجاریه است که در لیست ثبت ملی کشور قرار گرفته است.

هنگام گذر از این محله قدیمی بافت پلکانی و خانه های قدیمی و دیوارهای کاهگلی آن از جذابیت هایی است که در همان نگاه اول خودنمایی می کند.

در گذشته آبی که از رودخانه "دره بیان" در محل بلوار کردستان کنونی جاری بوده ، در حاشیه بافت مسکونی محله قدیمی قطارچیان چشم انداز بسیار زیبایی ایجاد می کرده که بیش از پیش بر زیبایی این محل افزوده است.

گفتنی است که پیش از آباد شدن محله قطارچیان، چون در آن زمان وسیله موتوری و خودرو در کار نبوده به ناچار برای ترابری از یابو، قاطر، استر و الاغ استفاده میشده است، بر همین مبنا برخی از اهالی سنندج به منظور آسان شدن ترابری کالا و استفاده از کرایه بار برای درآمد خودشان هر کدام دارای کمندها و قطارهای قاطر و یابو و الاغ و استر بوده اند که به همین دلیل این محل قطارچیان نام گرفته است.

در پاک کردن سبزی زنان به صورت دسته جمعی، تجمع پیرمردان و بازی کودکان ردپایی از زندگی سنتی را می یابی که هر روزه در کوچه پس کوچه های آن در جریان است، صحنه هایی که در شهرک ها و محلات تازه ساخت به ندرت یافت می شود.

هنگام گذر از این محلات قدیمی سنندج و دیدن صفا و صمیمیت حاکم بر اهالی آن در می یابی که زندگی آپارتمان نشینی چه بلایی بر سر دل ها آورده و تا چه حد انسان را به انزوا و تنهایی درون خود کشانده، متوجه خواهی شد که در عمق سادگی این محل قدیمی تنها چیز قیمتی که وجود دارد زندگی است که جریان دارد.

عمارت وکیل الملک، عمارت غیاثی، گرمابه وکیل، گرمابه پاشاخان، مسجد قوله(ملا مومن)، مجموعه منازل عطایی، گله داری و هادی خان، منزل قرنی، منزل ذوالفقاری، منزل دکتر خسروی، منزل آیت الله مردوخ و سر درب و منزل بابان از شاخص های تاریخی این محله قدیمی است.

خاندان مشهوری همچون مرحوم شیخ محمد مردوخ آیت الله کردستانی، مجتهدی، غیاثی و غیره روزگاری را در این محله زیبا سپری کرده اند.

مساجد، گرمابه همگانی، بقالی، نجاری، خیاطی، لحاف دوزی، حلب سازی، نانوایی و سمساری از عناصر محلی، محله قدیمی قطارچیان است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1