28 مارس 2024 - 13:18

نگاه مثبت گردشگران خارجی به ایران

18 دسامبر 2019 - 09:00 dsfr.ir/8x1u8

نگاه مثبت گردشگران خارجی به ایران
jamehirani.ir
گردشگران خارجی

گردشگران خارجی با ورود به ایران نگاه بسیار متفاوتی نسبت به قبل از ورود خود به ایران با توجه به تبلیغات منفی گسترده ای که در رسانه هایشان مواجه هستند، دارند و برخی از آنها معتقدند تفاوت ایران در رسانه های دنیا با ایران واقعی همانند تفاوت شب نسبت به روز است.

تبلیغات منفی رسانه های خارجی، دیدگاه منفی به ایران را در میان مردمان کشورهای مختلف ایجاد کرده است و هنگامی که شخصی قصد ورود به ایران را داشته باشد با واکنش منفی اطرافیانش برای منصرف کردن وی از این سفر روبه رو می شود و نگران ناامنی و خطراتی هستند که ممکن است همانند دیگر کشورهای خاورمیانه با آن مواجه شوند و بسیاری از افراد قبل از ورود به ایران از سفر منصرف می شوند. اما کسانی که با توجه به تمامی تبلیغات منفی به ایران سفر میکنند نگاه کاملا مثبتی به ایران داشته و ایران را کشوری پیشرفته، امن با مردمانی خونگرم توصیف می کنند و درصدد تغییر وجهه منفی ایران در میان هموطنان خود بر می آیند.

گردشگرانی که به ایران می آیند ایران را کشوری چهار فصل می دانند که امکان سفر به هر چهار جهت جغرافیایی ایران در فصول مختلف مهیاست و توریست ها می توانند به مناطق مختلف رفته و از امکانات و شرایط توریستی ایران بهره مند شوند. یک گردشگر پرتغالی معتقد است: «میزان تنوع معماری فرهنگی و حتی زبانی در ایران به قدری زیاد است که باید چندین ماه طی شود تا کسی بتواند ایران را کامل بشناسد.

حدود یک و نیم میلیون عرب، نزدیک ۱۰ میلیون آذری زبان و انواع و اقسام زبان ها و گویش ها در ایران وجود دارد که بیشتر شبیه یک قاره است تا یک کشور.» و گردشگری دیگر، ایران را کشور آبشارها توصیف کرده و معتقد است ایران با توجه به جاذبه های گوناگون توریستی همچون طبیعت، میراث فرهنگی و تاریخی، اماکن مذهبی و وجود اقوام گوناگون امکان انتخاب گزینه های متعددی برای سفر را به گردشگر می دهد و معتقد است که برای سفر به ایران باید حداقل دو ماه در ایران ماند تا بتوان آبشارها، کوه ها، جنگل ها، دشت ها و کویرها و دیگر جاذبه های گردشگری را دید.

به عقیده یک گردشگر ترکی ایران یک سرزمین کشف نشده جدید است که می تواند به عنوان یک مقصد بکر به سراسر جهان معرفی شود و همیشه فرصت کشف یک بخش جدید از ایران وجود دارد. این گردشگران خارجی ایران را کشوری مملو از هنر با تاریخی کهن و مردمی مدرن توصیف می کنند که قابل مقایسه با دیگر کشورهای خاورمیانه نیستند که آن را از دیگر کشورهای منطقه متمایز می کند. اما تغییر نگاه دنیا به پیش فرض هایی که از تبلیغات منفی رسانه شکل گرفته است و متقاعد کردن افرادی که زیر بار تبلیغات رفته اند بسیار دشوار خواهد بود.

اما گردشگران خارجی می خواهند مشاهدات عینی خود و دیدگاه مثبتی که از سفر به ایران داشته اند را به مردم کشور خود انتقال دهند تا بتوانند از نگاه منفی که نسبت به ایران وجود دارد بکاهند. این گردشگران همچنین در ارتباط برقرار کردن با مردم ایران چنان هیجان زده بودند که اظهار کردند با سفر به ایران زبان و نژاد هیچ معنایی ندارد و به راحتی ارتباط شکل می گیرد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « دنیای اقتصاد » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1