25 آوریل 2024 - 09:36

حفاظت از مجسمه نادرشاه

16 دسامبر 2019 - 15:00 dsfr.ir/o50ft

حفاظت از مجسمه نادرشاه
rezvanstone.ir
مجسمه نادرشاه

سرپرست معاونت پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی عملکرد یکساله این مرکز را تشریح کرد و گفت: حفاظت از مجسمه نادرشاه وارد فاز اجرایی شد.

مراسم بزرگداشت هفته پژوهش پیش از ظهر روز شنبه ۲۳ آذرماه در سالن اجتماعات موزه ملی ایران با حضور نماینده فردوس، باستان شناسان و پژوهشگران میراث فرهنگی برگزار شد.

در این برنامه، منیژه هادیان دهکردی سرپرست معاونت پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی درباره عملکرد این بخش از آذرماه سال ۹۷ تا آذر سال ۹۸ توضیحاتی داد و گفت: ۱۸۱ صدور مجوز در حوزه بازدید میدانی محوطه های باستانی داشته ایم. ۶۳ برنامه کاوش و ۴۰ طرح شناسایی و بررسی در ارتباط با طرح های عمرانی بزرگ به استناد ماده ۱۰۰ قانون ششم توسعه در این مدت داشته ایم.

مطالعات سد کانی سیب پیرانشهر آذربایجان غربی انجام شده است که منجر به شناسایی ۳۳ محوطه شد. کاوش باستان شناسی در حوضه آبگیر سد دهلران انجام شده که منجر به شناسایی قدمت آن شد. پروژه نجات بخشی سد پیغام چای کلیبر در استان آذربایجان شرقی نیز به سرانجام رسید. در یک سال گذشته ۳۶ استعلام تعیین عرصه و حریم را داشته ایم و برای ۱۳۰۲ محوطه در نقشه باستان شناسی جانمایی صورت گرفت.

دهکردی در ادامه درباره حوزه باستان شناسی زیر آب هم گفت: در این مدت به مستندنگاری و تهیه بانک اطلاعاتی پرداخته ایم. به روز رسانی پژوهشنامه پژوهش های تاریخی و مردم شناسی از سال ۶۸ تا ۹۸ یکی دیگر از اقدامات ما بوده است. توجه به مسائل زیست محیطی با رویکرد مردم شناختی نیز مورد بررسی قرار گرفت. طرح اطلس زبانی ایران از سال های گذشته آغاز شده و طی یک سال اخیر اطلاعات زبانی استان های شرقی در اولویت گردآوری و ثبت در سامانه قرار گرفته است. دانش نامه سکه های ساسانی نیز به بررسی ویژگی های تاریخی سکه ها پرداخته است.

سرپرست معاونت پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی تصریح کرد: احیای هنرهای سنتی یکی دیگر از بخش های مورد توجه این پژوهشگاه بوده است، مانند کارت بافی، ابریشم کشی، چادرشب بافی و آفرینش آثاری با کیفیت مورد انتظار. کمک به تدوین دستورالعمل اقامتگاه های گردشگری، مشارکت در تهیه پرونده ثبت جنگل های هیرکانی، طرح حریم بناهای تاریخی، طرح شناسایی الگوهای منظری کشاورزی، طرح های مرتبط با مدیریت مواجهه با سوانح و حوادث طبیعی، تدوین سند خط مشی شرایط نگهداری از مجموعه های موزه ای و مواد آرشیوی در کشور از دیگر فعالیت های این پژوهشگاه بوده است.

وی گفت: مجسمه های حجمی مانند نادرشاه افشار در شهر مشهد در قالب طرح پژوهشی با کمک اداره کل خراسان رضوی مورد مطالعه قرار گرفته و فاز سوم حفاظت از آن نیز انجام شده است. ارزیابی مواد و روش های مختلف حذف گلسنگ ها از دیگر اقدامات حفاظتی بوده است. همچنین کارشناسانی را برای رفع کمبود دانش مرمت چرم به خارج از کشور اعزام کرده ایم. آزمایشگاه گوهرشناسی نیز راه اندازی شده است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1