29 مارس 2024 - 06:57
معاون پژوهشی بنیاد ایران شناسی:

بنیاد ایران شناسی به دنبال تقویت هویت ایرانی در جامعه است

16 دسامبر 2019 - 12:00 dsfr.ir/lb048

بنیاد ایران شناسی به دنبال تقویت هویت ایرانی در جامعه است
mehrnews.com
هویت ایرانی

معاون پژوهشی بنیاد ایران شناسی گفت: با راه اندازی شعب بنیاد در استانها ضمن مقابله با استحاله و تهاجم فرهنگی، به تقویت هویت ایرانی و معرفی پیشینه تاریخی کشور به جوانان کمک می کنیم.

محمد بهرام زاده اظهارداشت: بنیاد ایران شناسی در عصری که تهاجم فرهنگی به صورت فزاینده ای، هویت و فرهنگ ما را نشانه گرفته رسالت سنگینی بر عهده دارد و می تواند در جلوگیری از استحاله فرهنگی نقش آفرین باشد.

وی اظهار داشت: این بنیاد مامور انجام فعالیت های بزرگی از جمله مواجهه با دو جریان استحاله فرهنگی و نفوذ دشمنان است.

بخش مهمی از هویت تاریخی و هویت یک ملت شناخت از گذشته است و در واقع باید بتوانیم جایگاه خودمان را در دنیا در مقایسه با دیگر ملتها بسنجیم و بشناسیم و سر فصل هایی را برای تدوین تاریخ ایرانی بر خلاف آنکه در گذشته القا شده تبیین کنیم.

همواره در طول سال های گذشته یکی از مشکلات بزرگی که داشتیم و همواره نگرانی های ما را در تاریخ و تمدن ایرانی دامن زده استفاده از مکاتب غربی بوده است.

بهرام زاده یادآورشد: در واقع مکاتب مطالعاتی آمریکایی، فرانسوی و دیدگاه هایی که به نگارش تاریخ بدون قلم ایرانی بوده به ما آُسیب زده که باید برای آن تدبیر کنیم.

رهبری تاکید دارند که تاریخ ایرانی توسط ایرانی ها نگارش شود و در این راستا ما امروز در بنیاد ایران شناسی پیگیر هستیم تا آنچه نیاز جامعه ایرانی بویژه جوانان در برابر تهاجم مکرر فرهنگ غرب است اندیشه کرده و برنامه ریزی کنیم لذا باید امکان دسترسی سریعتر جوانان به این داشته ها را مهیا کنیم.

بهرام زاده تصریح کرد: در عین حال هویت سازی مانع بسیاری از اشتباهات و بزه هایی می شود که حتی برخی دست اندرکاران کشور و مدیران اجرایی ممکن است مبتلا به آن باشند اما کسی که شناسنامه دارد و فرهنگ خود را می شناسد حتما هویت دارد و کسی که به میراث آبا و اجدادی خود اشراف دارد و برای آن ارزش قائل است نمی تواند یک مدیر متخلف باشد.

از همین نوع نگاه در مراتب مختلف آموزش که مهمترین فصل توسعه یک کشور به شمار می رود مورد توجه است و ما با شناخت هویت خودمان باید آن را تعقیب و پیگیری کنیم و به این معنا اگر توانایی داشته باشیم که کودکانمان را با تاریخ و فرهنگ و هویت خود آشنا کنیم این دستاویز فرهنگی به عنوان آموزش می تواند رکنی در کنار ارکان دیگر آموزش های اجتماعی باشد تا شاهد کاهش آسیب ها باشیم.

این که چرا نمی توان همه دغدغه های هویت را مطرح کرد ناشی از این است که باید روش ما درست باشد تا نتیجه دهد، البته آنچه راجع به هویت ایرانی گاهی موجب سوء استفاده از سوی برخی افراد و گروهها از این شخصیت بزرگ جهانی شده ریاست بنیاد راجع به این مسائل برنامه هایی دارد که اجرا خواهد شد. 

دو روی سکه که با آن مواجهیم یکی «پان ها» هستند که هرکدام سعی دارند پاره هایی از ایران را به خود اختصاص دهند که این یک نافهمی بزرگ است در حالی که بسیاری از بزرگان همین اقوام مانند آذری ها به یقین این حساسیت را می دانند از جمله در اشعار شهریار علاقمندی به ایران و حفظ وحدت و همبستگی اقوام را به خوبی می بینید.

معاون پژوهش بنیاد ایران شناسی گفت: نکته دوم نئو ناسیونالیسم ایرانی است که همه اقوام غیر فارس زبان را تحت تاثیر قرار میدهد و این هجمه فرهنگی و فرهنگ اقدام ایرانی اگر سیاست از پیش تعیین شده از بیرون نباشد یک غفلت و خطای بزرگ است.

بهرام زاده اظهارداشت: برخی نادانسته نظریه هایی را مطرح می کنند که ایران شهری به خودی خود نافی فرهنگ و تمدن ایرانی نیست اما یک مخاطره است چون عقبه تاریخی بزرگی که همه مردم این کشور قبل از تسمیه ایران، مشترکات را داشته اند.

وی اضافه کرد: مولفه های نخستین فرهنگ و تمدن ایرانی مثل خط و نگارش، تجارت، ذوب فلزات، اهلی کردن حیوانات و گونه های گیاهی، سفال گری و گسترش شهرنشینی مصداق جمع شدن این ملت کنار همدگر بوده است.

معاون پژوهشی بنیاد ایران شناسی یادآورشد: امروز برای دفاع از تسمیه درست خلیج فارس می جنگیم اما از عقبه ای به مراتب طولانی تر از تسمیه آن و مردمی که در این سرزمین زندگی می کردند غافلیم که از هزاره چهارم پیش از میلاد در این دریا تجارت می کردند، یعنی زمانی که نام ایران هم نبوده است. 

بهرام زاده در خصوص اهمیت راه اندازی شعبه ایران شناسی در استان قزوین هم گفت: قزوین به مثابه ستون فقرات فرهنگ های نخستین ایرانی بشمار می رود و بدون اغراق همه باستان شناسان دنیا، شهر قزوین را بهشت باستان شناسی جهان می دانند و این رویکرد فرصت طلایی است تا ما این میراث ارزشمند را در همه شئون به مردم دنیا معرفی کنیم.

وی اضافه کرد: نقشی که شهر قزوین در حکومت های دینی و شیعی در دوران صفوی بازی کرده بر کسی پوشیده نیست که جا دارد آن را به دنیا معرفی کنیم و در این راستا دانشمندان، هنرمندان و اندیشمندان می توانند در معرفی قزوین مشارکت کنند.

استاندار قزوین دیدگاه فرهنگی خوبی دارد و موضوع اختصاص ساختمان مناسبی به شعبه بنیاد ایران شناسی و قزوین شناسی که جوانان هم به آن مراجعه کنند و دختران و پسران بتوانند از این فضا استفاده مناسبی داشته باشند در دستور کار است و در شورای برنامه ریزی هم تصمیم گرفته شده که این تغییر صورت گیرد و با واگذاری ساختمانی مناسب، بخشی از پژوهش ها را به صورت متمرکز در قزوین پیاده کنیم.

مهمترین هدف از راه اندازی شعب استانی بنیاد ایران شناسی، ایجاد فضای مناسب مطالعاتی برای معرفی هویت تاریخی و فرهنگی این شهر تاریخی است.

بهرام زاده تصریح کرد: بنیاد ایران شناسی در ۱۸ استان کشور شعبه دارد و شعبه قزوین نیز از سال ۷۵ در خانه تاریخی استاد محصص در محله آخوند تاسیس شده و از سال ۷۷ تحت عنوان بنیاد ایران شناسی فعالیت می کند.

وی یادآورشد: ۳۰۰ پژوهشگر با بنیاد ایران شناسی کشور همکاری دارند و در جهان نیز ۳۵۰ نهاد در این عرصه فعالیت می کنند.

معاون پژوهش بنیاد ایران شناسی اظهار امیدواری کرد با اختصاص ساختمانی مناسب به شعبه بنیاد ایران شناسی در قزوین بستر فعالیتهای مطالعاتی و پژوهشی در خصوص هویت تاریخی و فرهنگی قزوین بیش از گذشته مهیا شود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1