29 مارس 2024 - 15:26

بازگشت آثار باستانی، توسط یک مجموعه دار

15 دسامبر 2019 - 17:00 dsfr.ir/fs1qq

کلاه خود باستانی

یک مجموعه دار بریتانیایی مجموعه ای از کلاه خودهای باستانی را پس از آنکه متوجه شد این آثار به صورت غیرقانونی از اسپانیا خارج شده اند، به کشور مبداء بازگرداند.

این کلاه خودهای باستانی به صورت قانونی توسط «کریستین لوت» که یک مجموعه دار بریتانیایی است خریداری شده اند اما زمانی که «لوت» متوجه شد این آثار در دهه ۸۰ به صورت غیرقانونی از محوطه باستان شناسی واقع در شمال اسپانیا خارج شده اند، آنها را بازگرداند.

این کلاه خودها در فاصله زمانی بین ۴۰۰ تا ۲۰۰ پیش از میلاد ساخته شده اند. «لوت» پس از آن که درباره تاریخچه این آثار از طریق رسانه های اسپانیا مطلع شد، در یک اقدام داوطلبانه و با همکاری سفیر اسپانیا و یونسکو این آثار را بازگرداند.

«لوت»، هفت کلاه خود را در سال ۲۰۰۸ در حراجی واقع در مونیخ و یک کلاه خود دیگر را در سال ۲۰۰۹ از یک دلال واقع در لندن خریداری کرد و در مجموع برای این هشت کلاه خود ۲۵۰ هزار پوند پرداخت کرد.

«لوت» در مصاحبه ای با « آرت نت نیوز» بیان کرد: «شخصا فکر می کنم، زمانی که تاریخچه یک اثر همچون این مجموعه کلاه خودهای باستانی همچون روز روشن است و من متوجه شده ام که این آثار از کشور مبداء خود غارت شده اند، دلیلی وجود ندارد که یک مجموعه دار بخواهد این آثار را در مجموعه خود نگهداری کند.»

اسپانیا از بازگرداندن این مجموعه کلاه خودهای باستانی به عنوان مهم ترین پروژه استرداد میراث فرهنگی ربوده شده این کشور از سال ۲۰۱۲ تاکنون یاد کرده است.

پیش تر در سال ۲۰۱۲، ایالات متحده مجموعه ای از سکه های باستانی به وزن ۱۵ تن و ارزش تقریبی ۵۰۰ میلیون دلار را که از یک کشتی اسپانیایی غارت شده بود، به اسپانیا بازگرداند. این کشتی اسپانیایی در جریان یک نبرد و توسط یک کشتی بریتانیایی در نزدیکی پرتغال در سال ۱۸۰۴ غرق شده بود.

وزارت فرهنگ اسپانیا اخیرا اعلام کرده، بقایای ۶۸۱ کشتی که در فاصله سال های ۱۴۹۲ تا ۱۸۹۸ غرق شده اند در نزدیکی سواحل جنوبی اقیانوس اطلس وجود دارد.

تاکنون موقعیت دقیق کمتر از یک چهارم این مجموعه کشتی های غرق شده مشخص شده است و انتظار می رود مجموعه آثاری از جمله سلاح در آنها وجود داشته باشد.
«لوت» می گوید جرم فرهنگی که در این بین رخ داده است با بازگرداندن این آثار غارت شده به کشور اصلی شان رفع شده است، اما او حالا می خواهد پولی که برای خریداری این آثار پرداخت کرده است را پس بگیرد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1