19 مارس 2024 - 05:56

سه چهارم ونیز زیر آب رفت

17 نوامبر 2019 - 09:00 dsfr.ir/9q1as

سیل در ونیز

شهر تاریخی و گردشگری ونیز که با شدیدترین سیل در ۵۰ سال اخیر روبه رو شده است شاهد زیر آب رفتن و صدمه دیدن بسیاری از جاذبه های تاریخی، هنری و گردشگری خود است.

ونیز که از سال ۱۹۸۷ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده، به عنوان یکی از مهم ترین شهرهای توریستی جهان در پی شدیدترین سیل در ۵۰ سال اخیر حالا با زیر آب رفتن مهم ترین آثار تاریخی و هنری خود مواجه شده است. 

سطح مد آب که به بیش از ۱۹۴ سانتی متر رسیده است، موجب شده ۸۵ درصد از ونیز کاملا شسته شود و با صدمه زدن به خانه ها، مغازه ها، زیرساخت ها و ... صدها میلیون دلار خسارت به بار آورده است. 

مسئولان ایتالیایی بروز این حادثه در ونیز را ناشی از اثرات مخرب تغییرات آب و هوایی و بالا آمدن سطح آب اقیانوس ها و رودخانه هایی که به این شهر می رسند دانسته اند و شهردار ونیز هم در صفحه توئیتر خود عنوان کرده این شهر زیبا و تاریخی حالا به زانو درآمده است. 

شاید مهم ترین قسمت شهر ونیز میدان اصلی و تاریخی سن مارکو است که سالانه میلیون ها نفر توریست از آن بازدید می کنند. تنها راه رسیدن به میدان تاریخی سن مارکو از طریق آب است و به همین دلیل این قسمت یکی از پرترافیک ترین مسیرهای عبور قایق هاست؛ میدانی که حالا به استخری تبدیل شده و بر اساس دستور شهردار ونیز به دلیل شرایط بحرانی فعلا بسته شده است و کسی اجازه ورود به آن را ندارد. 

کلیسای جامع سن مارکو که ساخت آن در قرن ۱۱ میلادی انجام شده مشهورترین جاذبه تاریخی گردشگری ونیز است که به سبب سبک معماری خاصش و ارتباطش با کلیسای کاتولیک، توریست های فراوانی را جذب خود می کند. سردابی که زیر ساختمان کلیسا واقع شده بر اثر سیل اخیر برای دومین بار از زمان ساخت تاکنون به زیر آب رفته که نگرانی های فراوانی درباره وارد شدن صدمه به بخش های داخلی بنا ایجاد کرده است. ساختمان کلیسا از دیرباز نگرانی هایی را در مواجهه با سیل و صدمه دیدن ستون های نگهدارنده بنا برانگیخته است. 

بنکسی، نقاش معروف خیابانی در ماه می امسال در واکنش به غرق شدن صدها مهاجر در دریای مدیترانه در سال ۲۰۱۵، یک نقاشی گرافیتی روی یکی از دیوارهای ونیز کشید که دختری را با مشعلی رنگی در دست نشان می دهد. این اثر هنری در مقابل یکی از پرترددترین کانال ها در مسیر کانال اصلی در قلب شهر ونیز خلق شده که با بیشترین بالا آمدن سطح آب همراه بود و بخشی از گرافیتی بنکسی نیز حالا به زیر آب رفته است. 

هتل مجلل و باشکوه گریتی پالاس در قلب شهر ونیز برای میزبانی از بازدیدکنندگان ثروتمند، سیاستمداران و دیگر سلبریتی ها از شهر، معروف است. این بنا که زمانی یک خانه شخصی بوده حالا به اقامتگاهی پرزرق و برق تبدیل شده است اما بر اثر سیل چند روز گذشته این هتل تخلیه شده و بسیاری از فرش ها و مبلمان هتل برای جلوگیری از آب خوردگی روی هم تلنبار شده است. 

کتابخانه آکوا آلتای ونیز از زیباترین کتابخانه های جهان و یکی دیگر از جاذبه های فرهنگی و هنری شهر است که از سیل اخیر در ونیز در امان نمانده است. با وجود این که کتابخانه از زمان ساخت برای مقابله با بالا آمدن سطح آب طراحی شده اما باز هم سیل هفته اخیر را پیش بینی نمی کرد و صدها جلد کتاب در این کتابخانه گم شده است. به گفته یکی از مالکان کتابخانه، آن ها توقع چنین سیلی را نداشته اند. 

کانال اصلی ونیز (گرند کانال) مهم ترین آبراه ونیز است که در مسیر خود از کاخ داگز، باغ های سلطنتی و همچنین پل ریالتو عبور می کند اما در نتیجه سیل اخیر بسیاری از سیل بندهای جدید ایجاد شده تخریب شده اند و این امر موجب واژگونی قایق ها در این مسیر شده است. 

موزه تاریخی «داگز» در شهر ونیز که بازدیدکنندگان را با تاریخ، معماری و هنر شهر آشنا می کند از جاذبه های مهم ونیز است که بالا آمدن سطح آب موجب زیر آب رفتن بخش هایی از معابر اطراف ساختمان موزه شده است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1