27 مارس 2024 - 17:25

کشف تله 15 هزار ساله برای شکار ماموت ها

9 نوامبر 2019 - 13:00 dsfr.ir/gs8p1

کشف تله ماموت

دست کم اسکلت ۱۴ ماموت پشمالو در حالی در مکزیک کشف شد که در دام هایی که به دست انسان های ۱۵ هزار سال پیش ساخته شده بود، قرار داشتند.

باستان شناسان معتقدند دو چاله ای که در«تولتک» شهری در شمال مکزیک کشف شده اند، نخستین تله های ماموت هستند که تاکنون کشف شده اند.

کشف بیش از ۸۰۰ استخوان ماموت در مکزیک می تواند این فرضیه را که چطور انسان های اولیه ماموت ها را شکار می کردند، تغییر دهد.

باستان شناسان پیش از این معتقد بودند، انسان های اولیه تنها در صورتی ماموت ها را می کشتند که این حیوانات به دام می افتادند یا صدمه می دیدند. با این حال اکتشاف اخیر می تواند به آن معنا باشد که شکار ماموت ها توسط انسان های اولیه از قبل برنامه ریزی شده بوده است.

دو چاله کشف شده حدود ۱.۷ متر عمق و ۲۵ متر قطر دارند. باستان شناسان حدود ۱۰ ماه در این محل به کاوش پرداخته بودند.

باستان شناسان این تیم معتقدند شکارچیان از مشعل برای ترساندن ماموت ها و کشاندن آنها به محل ایجاد تله استفاده می کرده اند.

یکی از جمجمه های ماموت در حالی کشف شد که اثر ضربه شی تیزی همچون نیزه بر روی آن دیده می شود. سرپرست تیم کاوشی این منطقه بیان کرد: «پیشتر تصور می شد انسان های اولیه صبر می کردند تا ماموت های به دام افتاده بمیرند، اما اکتشاف اخیر شواهدی از حمله مستقیم این شکارچیان به ماموت ها را نشان می دهد.»

اولین نشانه های چاله های کشف شده در ماه ژانویه امسال در جریان آماده سازی این منطقه برای تبدیل کردنش به یک گورستان ضایعات، دیده شدند.

سرپرست این تیم کاوشی معتقد است در زمان ساخته شدن این تله ها این منطقه، خانه ی حدود شش گله ماموت بوده است. مسئولان موسسه ملی انسان شناسی و تاریخ مکزیک معتقدند، تله های ماموت بیشتری را می توان در شمال مکزیک کشف کرد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1