28 مارس 2024 - 22:39

بار صنایع دستی بوشهر را زنان به دوش می کشند

6 نوامبر 2019 - 13:00 dsfr.ir/6r0ah

صنایع دستی بوشهر

معاون صنایع دستی استان بوشهر اظهار کرد که حدود ۹۰ درصد از صنایع دستی این استان توسط بانوان تولید می شود که ۷۵ درصد از این آمار را بانوان روستایی تشکیل می دهد.

لیلا رحیمی، معاون صنایع دستی استان بوشهر درباره وضعیت هنرهای فراموش شده این استان و برنامه هایی که برای احیای این هنرها در دستور کار قرار گرفته است گفت: یکی از رشته های منسوخ شده عبابافی بود که چند سال پیش عنوان شد که احیا شده است. در این طرح بازسازی کارگاه ها، بهسازی کارگاه ها را در روستای بحیری در دستور کار قرار دادیم.

عبابافی رشته ای است که نخ ریسی آن توسط بانوان انجام می شود و از دو سال گذشته کار بافت پارچه نیز که سابقا توسط آقایان انجام می شد، توسط بانوان انجام می شود. هم اکنون ۳۰ بانو در این رشته فعال هستند و ۱۰ نفر نیز آموزش دیده اند که با آماده سازی کارگاه ها وارد بازار کار می شوند. 

معاون صنایع دستی استان بوشهر با بیان اینکه «صنعت گران استان بوشهر از هنر عبابافی استقبال کردند»، یادآور شد: استقبال از این رشته باعث شده که در تیرماه ۹۸، روستای بحیری در شورای راهبردی به عنوان روستای ملی عبابافی معرفی شد. این اتفاق برای اولین بار در استان بوشهر رقم خورد. 

رحیمی حصیربافی را از دیگر رشته های سنتی استان بوشهر برشمرد و با بیان اینکه این رشته در سال های اخیر با تحولاتی همراه بوده و به سمت تولید صنایع کاربردی پیش رفته است، افزود: ما تلاش کردیم که صنایع دستی را با توجه به نیاز روز و زیست بوم منطقه طراحی کنیم که خوشبختانه این امر با استقبال خوبی نه فقط در استان بوشهر، بلکه در سایر شهرها نیز مواجه شد. رشته حصیر بافی از جمله هنرهایی است که به شکل کاربردی تولید به به فروش می رسد. جالب است که امسال از میان ۱۷ نشان ملی استان، چهار نشان به رشته حصیربافی تعلق گرفت. 

او در پاسخ به این پرسش که آموزش تولید هنرهای صنایع دستی شامل مناطق محروم استان هم می شود، اظهار کرد که متناسب با زیست بوم هر منطقه، در تمام شهرستان ها آموزش ها داده می شود. به عنوان مثال در شهرستان هایی که در نوار ساحلی هستند، حصیربافی آموزش داده نمی شود و تمرکز بر رشته های سنتی دریایی است. 

معاون صنایع دستی استان بوشهر با بیان اینکه «توانایی تولید صنایع دستی استان بوشهر در روستاها است»، خاطرنشان کرد: صنایع دستی استان اغلب در روستاها تولید می شود و ما فقط به آنها خط مشی می دهیم و آنها را به وسیله شرکت در نمایشگاه ها به بازار فروش وصل می کنیم. 

رحیمی همچنین درباره آمار مشخص تعداد هنرمندان و صنعت گران استان بوشهر، اظهار کرد: در حاتل حاضر آمار می گوید که حدود ۱۲ هزار نفر به عنوان صنعت گر در استان مشغول به کار هستند، اما اگر غربال گری انجام شود، در واقع هزار نفر هنرمند در استان بوشهر فعال و منبع درآمدی برای خانواده هستند. جالب است بدانید که بانوان این اشتغال را انجام می دهند و حدود ۹۰ درصد از صنایع دستی بوشهر، توسط بانوان تولید می شود که ۷۵ درصد از این آمار را بانوان روستایی تشکیل می دهند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1