27 مارس 2024 - 16:13

اسکله های گردشگری مازندران در یک قدمی اجرا

28 اکتبر 2019 - 17:00 dsfr.ir/kg8er

اسکله های گردشگری مازندران در یک قدمی اجرا
ebaarat.ir
اسکله های گردشگری مازندران

بر اساس آخرین گزارش از وضعیت اجرای طرح اسکله های گردشگری در سواحل مازندران، این طرح پس از تصویب دستگاه های استانی و ارجاع به سازمان بنادر و دریانوردی به یک قدمی اجرایی شدن رسیده است.

پس از گذشت چند سال انتظار برای ایجاد اسکله های گردشگری و تفریحی در سواحل دریای مازندران حدود یک ماه پیش در جلسه تسهیل ایجاد اسکله های تفریحی و گردشگری استان که بر اساس ماده ۱۰۰ برنامه ششم توسعه تشکیل شد و با حضور و تصویب تمامی دستگاههای اجرایی مربوطه جانمایی ۱۳۴ اسکله در خط ساحلی استان تایید شد.

جانمایی این اسکله ها به تفکیک شهرستان ها در رامسر، تنکابن، جویبار، عباس آباد، چالوس، نوشهر، نور، بابلسر، فریدونکنار، میاندرود، بهشهر و محمودآباد تایید شد.

حال معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران اعلام کرد که این طرح به سازمان بنادر و دریانوردی ارسال شده است که پس از تصویب این سازمان به مرحله اجرا خواهد رسید.

مهران حسنی ضمن اشاره به تصویب و تایید تمامی ۱۳۴ نقطه احداث اسکله های گردشگری و. تفریحی از سوی دستگاه های مربوطه اظهار داشت: آغاز فاز عملیاتی تمامی این اسکله ها منوط به تایید سازمان بنادر است. 

وی با ابراز امیدواری نسبت به تایید تمامی نقاط پیشنهاد شده برای اجرای اسکله گردشگری افزود: در جلسات استانی برای پیشنهاد و ارزیابی و سپس تصویب نقاط مطرح شده، کارشناسان و مسئولان استانی و کشوری سازمان بنادر و دریانوردی نیز حضور داشتند که گمان می رود در تصویب نهایی نیز با مشکل مواجه نشود.

معاون گردشگری مازندران با اشاره به اینکه تمرکز گرایی برای اجرایی شدن این طرح با حضور استانداری نقطه مثبتی است، گفت: تمامی مراحل این طرح با محوریت میراث فرهنگی خواهد بود و موافقت نامه اولیه آن نیز به نام میراث بوده تا این طرح در بروکراسی اداری و همچنین میان نظرات متفاوت دستگاه ها سرگردان نشود.

حسنی طولانی شدن اجرایی شدن طرح اسکله های گردشگری را نیز ناشی از انجام و هموار کردن بخشی از مسیر دریافت مجوز توسط استانداری و اداره کل میراث فرهنگی عنوان کرد و گفت: هدف ما پیشبرد بخش مهم این پروژه و عبور آن از بروکراسی اداره بود تا سرمایه گذار دیگر وارد مسائل اداری نشود.

وی همچنین اولویت اجرایی شدن اسکله های گردشگری و تفریحی در سواحل مازندران را حفظ مسائل و قواعد محیط زیستی اعلام و تاکید کرد: تمامی فعالیت های اسکله ها در یک کتابچه تعریف شده که با حضور کارشناسان و مسئولان محیط زیست تنظیم شده و نباید از آن تخطی شود.

معاون گردشگری مازندران با اشاره به اینکه تمامی طرح های پیشنهادی احداث اسکله گردشگری توسط خود سرمایه گذاران عنوان شد، افزود: اساسا مجوز احداث اسکله های گردشگری به سرمایه گذاران داده می شود که در ساحل دارای تاسیسات و یا مجموعه های گردشگری باشند.

حسنی همچنین تاکید کرد که تمامی فاضلاب فعالیت اسکله ها باید در پس کرانه تخلیه شود و هیچگونه آلودگی وارد دریا نشود که از سوی خود سرمایه گذاران پیشنهاد و مورد تصویب محیط زیست قرار گرفته است.

وی فعالیت اسکله های گردشگری مازندران را شامل مسیر پیاده روی، رستوران، کافی شاپ، محل پهلوگیری قایق های موتوری و جت اسکی و فروشگاه صنایع دستی عنوان کرد و گفت: تمامی فعالیت های غیر نیز باید در این حوزه باشد.

معاون میراث فرهنگی همچنین از تهیه کتابچه ۱۲۰ صفحه ای شامل قوانین و استعلام دستگاه ها و مراحل اداری خبر داد و گفت: دیگر نیازی به مراجعه سرمایه گذاران به دستگاه ها مختلف نیست و میراث فرهنگی متولی خواهد بود.

حسنی همچنین به تامین تسهیلات ۴۰۰ میلیارد ریالی دولت برای بخش گردشگری استان خبر داد و افزود: این تسهیلات در مسیر طرح های ساماندهی و سرمایه گذاری در بخش مجموعه های تفریحی و گردشگری هزینه خواهد شد.

بر اساس آمارهای رسمی، مازندران سالانه میزبان بیش از ۳۰ میلیون نفر گردشگر و مسافر است که بیشتر آنها به منظور بهره گیری از طبیعت زیبا و دریا به این استان سفر می کنند.

همچنین از ۲۲ شهرستان مازندران ۱۵ شهرستان در خط ساحلی واقع هستند که ۳۳۸ کیلومتر از ساحل دریای خزر را در برگرفته اند که متاسفانه کمترین بهره برداری را از گردشگری دریایی دارند و گردشگری دریایی در این مناطق تقریبا به شنا در دریا خلاصه شده است.

ایجاد اسکله های گردشگری در سواحل مازندران بیش از یک دهه است که بر روی کاغذ مانده بود که با ورود جدی مسئولان استانی و حمایت دولت تدبیر و امید در هموار سازی مسیر این مهم در قدم های نهایی تحقق قرار گرفته است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1