25 آوریل 2024 - 08:28

3 رشته بومی صنایع دستی خراسان شمالی احیا می شود

22 اکتبر 2019 - 11:00 dsfr.ir/3g5t2

صنایع دستی خراسان شمالی

معاون صنایع دستی خراسان شمالی از برنامه ریزی به منظور احیای سه رشته منسوخ شده صنایع دستی استان در روستاهای راز و جرگلان و اسفراین با هدف توسعه و رونق آن ها خبر داد.

علی عابدی با اشاره به برنامه های پیش رو در راستای تعریف دوره های آموزشی با هدف احیای رشته های صنایع دستی و هنرهای سنتی، از برنامه ریزی برای احیای سه رشته ابریشم بافی، نمدمالی و رودوزی های سنتی خبر داد.

او افزود: «با توجه به شهرت روستای روئین اسفراین با عنوان دهکده نساجی سنتی ایران و سابقه تولید ابریشم بافی از سوی فعالان صنایع دستی این روستا، احیای رشته ابریشم بافی را در روستای روئین دنبال می کنیم.»

معاون صنایع دستی خراسان شمالی عنوان کرد: «احیای رشته های ابریشم بافی، نمدمالی و رودوزی های سنتی نیز در تعدادی از روستاهای شهرستان راز و جرگلان در برنامه های معاونت صنایع دستی استان قرار دارد.»

تاکنون 15 رشته منسوخ صنایع دستی خراسان شمالی از جمله چادرشب بافی، چوخه، مسگری، آینه کاری، جاجیم بافی، حجاری روی سنگ، زیورآلات سنتی و... احیا شده است و هنرمندانی از استان مشغول فعالیت در این رشته ها هستند.

عابدی با اشاره به تعداد 61 رشته فعال صنایع دستی در استان گفت: «حفظ هنرهای سنتی و احیای صنایع دستی در مرحله اول به روش استاد و شاگردی و در مرحله بعد با ارائه آموزش های مستمر انجام می شود.»

آموزش مستمر، پرداخت تسهیلات و حمایت به منظور فرصت یابی حضور هنرمندان در نمایشگاه های مختلف، سه راهکار مهم برای حفظ و بقای هنرهای سنتی است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « میراث آریا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1