19 مارس 2024 - 09:56

آپشن گردشگری به سرمایه گذار خارجی

17 اکتبر 2019 - 13:00 dsfr.ir/w67po

آپشن گردشگری به سرمایه گذار خارجی
iranmarcopolo.com
رونق گردشگری

جذب سرمایه یکی از مهم ترین فعالیت های هر کشوری برای رونق بخشیدن به چرخه های اقتصادی مختلف محسوب می شود که یکی از آنها جذب سرمایه گذاران خارجی است که از اهمیت ویژه ای برخوردار است از همین رو ایران نیز همانند سایر کشورهای جهان در حوزه گردشگری خود به جذب سرمایه گذاران خارجی اقدام کرده که در همین راستا و جهت ایجاد اعتماد بیشتر به تضمین اصل سرمایه سرمایه گذاران خارجی پرداخته است.

حسین اربابی، معاون سرمایه گذاری، امور حقوقی و مجلس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نشست خبری روز گذشته گفت: برای جذب و افزایش سرمایه گذاری خارجی راه های تشویقی قابل توجهی را با تنقیح و تغییر قوانین در نظر گرفته ایم که یکی از آنها علاوه بر ایجاد قوانین تسهیل جهت سرمایه گذاری، تضمین اصل سرمایه سرمایه گذاران خارجی است زیرا با توجه به تبلیغات منفی و دروغینی که از ایران شده است یک نوع نگرانی در میان سرمایه گذاران خارجی شکل گرفته که برای از بین بردن این ترس وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دست به کار شده و اکنون اصل سرمایه سرمایه گذاران را تضمین می کند به طوری که هر زمان که تمایل داشته باشند می توانند اصل سرمایه خود را از بخش گردشگری ایران دریافت کنند.

وی درخصوص حجم سرمایه گذاری های خارجی در حوزه گردشگری افزود: سرمایه گذاران خارجی طی دو سال گذشته معادل یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در حوزه گردشگری ایران سرمایه گذاری کرده اند که این سرمایه ها در بخش های متنوعی همچون هتل، ساخت مجتمع های گردشگری و استارت آپ ها بوده است. معاون سرمایه گذاری امور حقوقی و مجلس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عنوان کرد: در حال حاضر بیش از دو هزار و ۴۰۰ پروژه گردشگری در کشور در حال اجرا است که ارزش آن حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد می شود علاوه بر آن در دولت یازدهم تنها ۱۱هتل پنج ستاره ساخته شده بود که با رشد ۴۰۰ درصدی در سرمایه گذاری این بخش در دولت دوازدهم ۴۴ هتل پنج ستاره به بهره برداری رسیده است.

اربابی گفت: با وجود اینکه از نظر اقتصاد گردشگری ایران رشد قابل توجهی داشته است اما همچنان یکی از بزرگ ترین چالش های ما در این حوزه نگرش حاکمیت است؛ زیرا هنوز ذهن مجموعه های حاکمیتی و مدنی در جست وجوی درآمدهای نفتی است در صورتی که باید ذهنیت و نگاه افراد نسبت به گردشگری کاملا مثبت شود زیرا گردشگری تنها حوزه ای است که علاقه مندان آن می توانند با کمترین سرمایه ایجاد اشتغال کنند به طوری که در حال حاضر افراد می توانند تنها با ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان یک اقامتگاه، بوم گردی و... راه اندازی کنند. این صنعت می تواند به لحاظ ارزآوری جایگزین نفت شود. وی در راستای سفر ارزان و راهکار افزایش سفر تصریح کرد: طبق تفاهم نامه ای که با بانک گردشگری در راستای سفر ارزان امضا کرده ایم این بانک ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه جهت تامین زیر ساخت های لازم برای «سفر ارزان» و ۵۵۰ میلیارد تومان جهت ارائه وام سفر به خانوارهای ایرانی اختصاص داده تا با رونق گرفتن «سفر ارزان» چرخه اقتصاد گردشگری نیز فعال شود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « دنیای اقتصاد » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1