19 مارس 2024 - 11:21

بخشنامه ای که گردشگران خارجی را سرگردان کرد

17 اکتبر 2019 - 09:00 dsfr.ir/qv5ae

گردشگران خارجی

رئیس هیات مدیره جامعه تورگردانان ایران گفت: طبق بخشنامه ای که مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور صادر و ابلاغ کرده است، اعطای مجوز به اتوبوس های دربستی ممنوع شده است که همین بخشنامه موجب سرگردانی گردشگران خارجی شد.

ابراهیم پور فرج افزود: در نتیجه بحشنامه یادشده، صورت وضعیت اتوبوس های دربستی برای حمل گردشگران خارجی صادر نشد و باعث شده که هزاران توریست در شهرها و جاده های ایران سرگردان و معطل بمانند.

این موضوع مشکلی جدی برای تورهای گردشگری و شرکت های فعال در این حوزه ایجاد کرده زیرا خودروهای حمل کننده گردشگران خارجی دربستی است و نمی توانند صورت وضعیت بگیرند. 

همه توریست های خارجی که اکنون در ایران حضور دارند با این مشکل مواجه شده اند و امکان جابه جایی آنها وجود ندارد زیرا هیچکدام از خودروها از جمله اتوبوس و مینی بوس ها مجوز انتقال گردشگران خارجی را ندارند.

رئیس هیات مدیره جامعه تورگردانان ایران فصل پاییز را زمان اوج سفر گردشگران خارجی به ایران عنوان کرد و افزود: از حدود شش ماه تا یکسال پیش برای برگزاری تورهای گردشگران خارجی که اکنون زمان آن است برنامه ریزی و خودروها نیز رزرو شده است اما اکنون بنابر این بخشنامه مجوز تردد به این خودروها برای انتقال گردشگران خارجی داده نمی شود.

وی از بروز نارضایتی در بین گرشگران خارجی سخن گفت و اظهار داشت که اگر قرار بوده در این زمان چنین تدبیری اتخاذ شود باید به شرکتهای گردشگری اعلام می شد که برای این زمان گردشگر وارد ایران نشود که اینچنین مشکلاتی نیز در پی آن بوجود نیاید.

در حال حاضر به هر شرکت حمل و نقلی برای تامین خودرو و اتوبوس مراجعه می کنیم اعلام می شود که به دلیل عدم دادن صورت وضعیت و بیمه از انتقال گردشگران و توریست ها معذور هستند.

وی با بیان اینکه اگر اتوبوس و خودرویی بدون دریافت صورت وضعیت در جاده ها تردد کند پلیس سریعا آن خودرو را اعمال قانون و از تردد آن جلوگیری خواهد کرد گفت: اگر خودرویی بدون صورت وضعیت و بیمه در سطح جاده ها تردد کند و دچار حادثه شود و در نتیجه مسافران و گردشگران سرنشین نیز دچار مصدومیت شوند و یا فوت کنند هیچگونه خدمات بیمه ای به آنها تعلق نخواهد گرفت.

رئیس هیات مدیره جامعه تورگردانان ایران اظهار داشت: با صدور این بخشنامه حتی خودروهایی که متعلق به شرکت های گردشگری است نیز نمی توانند انتقال گردشگران را انجام دهند زیرا صورت وضعیت به آنها داده نمی شود.

وی گفت: رایزنی و برگزاری جلسه با مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور صورت گرفت و امروز نیز با وی مذاکره و اعلام کردیم که این بخشنامه باید تصحیح شود و تغییر کند و حداقل خودروهای حامل توریست های خارجی و شرکت های توریستی از این موضوع مستثنی شوند اما تاکنون این مقام مسئول به این گلایه ها و مشکلات واکنشی نشان نداده و تاکنون این بخشنامه اصلاح نشده است.

پور فرج اضافه کرد: زیرساخت مورد نیاز انتقال زائرین ابا عبدالله الحسین(ع) مسئله مهمی است که باید از قبل روی آن برنامه ریزی شود و همچنین انتقال گردشگران خارجی که اکنون میهمان کشور ما هستند نیز موضوع مهمی است که در حال حاضر با بروز این مشکلات به آبروی گردشگری ایران آسیب می زند.

او به این مطلب نیز اشاره کرد که در این بخشنامه ذکر شده که حتی صورت وضعیت هایی که قبلا نیز صادر شده اکنون باطل است و هیچگونه اعتباری ندارد.

رئیس هیات مدیره جامعه تورگردانان ایران در ادامه سخنان خود گفت: در حال حاضر تمام گردشگران خارجی در شهرهای ایران آواره و معطل مانده اند و یا برخی شرکت ها بصورت غیرمجاز با اتوبوس ها در حال انتقال آنها هستند که اگر حادثه و تصادفی نیز برای آنها رخ دهد هیچ بیمه و خدماتی به توریست های سانحه دیده ارایه نخواهد شد.

وی اظهار داشت: اکنون فصل اوج حضور گردشگر است و حدود ۱۰۰ هزار گردشگر خارجی در حال حاضر در ایران به سر می برند که با این مشکل جدی مواجه شده اند و نمی توان آنها را به جایی منتقل کرد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۱۵۰ اتوبوس نیز در جاده های ایران حامل گردشگران خارجی هستند که به دلیل صدور این بخشنامه نمی توانند حرکت کنند و معطل مانده اند.

رئیس هیات مدیره جامعه تورگردانان ایران،گفت: این بخشنامه ۱۸ مهرماه ۹۸ صادر شده است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1