19 مارس 2024 - 08:04

دریاچه پریشان، بزرگترین دریاچه آب شیرین

16 اکتبر 2019 - 17:00 dsfr.ir/9e4eo

دریاچه پریشان، بزرگترین دریاچه آب شیرین
wikimedia.org
دریاچه پریشان کازرون

دریاچه پریشان کازرون بزرگترين دریاچه آب شیرین کشور است که متاسفانه به علت خشکسالی و برداشت بی رویه آب به وسیله کشاورزان در حال خشک شدن است، ولی احیای آن باعث احیای زندگی ميشود. این دریاچه که به زبان محلی (پریشون) نامیده ميشود در مسافت 15 کیلومتری شرق شهر کازرون واقع شده است.

دریاچه فامور (پریشان) یکی از زیباترین و بزرگترین دریاچه های آب شیرین ایران و خاورمیانه است که در بخش جره و بالاده شهرستان کازرون قرار گرفته است. این دریاچه به نامهای مور، پریشان و فامور هم شناخته شده است. اسم این دریاچه از کوه فامور، در شمال خاوری آن گرفته شده است. آب دریاچه شیرین است و بخش بیشتر آن، از آبراهه‎هایی است که از کوه فامور سرچشمه می‎گیرند و قسمتی هم از منابع زیرزمینی تامين می‎شود.

دریاچه پریشان در ۳ کیلومتری روستای ایازآباد که در ۱۲ کیلومتری کازرون قرار دارد، ایجاد شده است. دور تا دور این دریاچه را کوه احاطه نموده است فاصله دریاچه نسبت به کوه از طرف شمال حدوداً ۴ الی ۵ کیلومتر میباشد و از سوی جنوب حدوداً ۵۰۰ متر می باشد.

آب این دریاچه از صدها چشمه کوچک و بزرگ مناطق دشت ارژن و دشت فامور و چشمه های زیادی که در کف دریاچه وجود دارند، تامين ميشود. دریاچه پریشان کازرون در کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب بین المللی ثبت گردیده است و در تقسیم بندی مناطق جز منطقه حفاظت شده شمرده می گردد.

موقعیت جغرافیائی دریاچه پریشان
دریاچه پریشان بین ۵۱ درجه و ۴۴ دقیقه و ۵۱ درجه و ۵۱ دقیقه طول شرقی و ۲۹ درجه و ۳۲ دقیقه و ۳۰ ثانیه عرض شمالی واقع شده است. مساحت آن ۴۳۰۰ هکتار و ارتفاع آن از سطح اب های ازاد ۸۲۰ متر است. حوزه آبریز آن ۵/ ۲۶۶ کیلومتر مربع است و بیشترین مساحت را در اردیبهشت دارد.

موجودات زنده دریاچه پریشان
این دریاچه من جمله اکوسیستم های پایداری است که در اثر عوامل تکتونیک به وجود آمده میلیونها سال است که وضعیت خود را حفظ کرده است و دارای ۴ گونه ماهی بومی به نام های ماهی زردک، ماهی سرخه، ماهی پرک و مار ماهی آب شیرین و همچنين چند گونه ماهی وارداتی مانند ماهی کپور، ماهی فیتوفاگ و آمور می باشد که در سال ۱۳۶۸ به دریاچه وارده شده است. تنها کپور معمولی با وضعیت تالاب سازش پیدا کرده و دو گونه ديگر مشکلات بسیاری را در تالاب بوجود آورده اند.

همچنين این دریاچه محل زندگی گونه های کمیابی از پرندگانی چون درنا، پلیکان، فلامینگو، غاز، اردک، چنگر و غیره است.

متاسفانه در طی چند حریق هزاران لاک پشت و پرنده مهاجر در دریاچه پریشان از بین رفته اند. همچنين بخش اعظم این دریاچه به دلیل خشک سالی های گذشته خشک شده است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « بیتوته » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1