28 مارس 2024 - 21:38
در هفته ملی کودک تاکید شد؛

لزوم تجهیز موزه ها به ابزارهای حسی و لمسی

7 اکتبر 2019 - 13:00 dsfr.ir/h63dd

حضور کودکان ناشنوا و نابینا در موزه ملی ایران

ضرورت حضور همسانِ کودکان و نوجوانان نیازمندِ خدماتِ ویژه با سایر کودکان در موزه ها در نشست تخصصی «کودکان نیازمند خدمات ویژه، فرصت های برابر» همراه با بررسی نحوه بازدید، موانع موجود و ارائه راهکارها و همچنین معطوف شدن بیشتر نهادهای مرتبط به همکاری در این کار، توسط مسئولان موزه ای و آموزش و پرورش بررسی و نسبت به آن تاکید شد.

در پاسداشت اولین روز از هفته ملی کودک که از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با عنوان تخصصی «کودکان نیازمند خدمات ویژه، فرصت های برابر» نامگذاری شده، دانش آموزان دبستان ناشنوایان نیمروز و مجتمع آموزشی نابینایان نرجس از موزه ملی ایران بازدید کردند و با روش های مناسب هر دو گروه برخی اقدامات اجرایی برای آشنایی با آثار تاریخی موزه ها را آموزش دیدند.

ضرورت رفع انزوا پذیری گروه های نیازمند خدمات ویژه از موزه ها
جبرئیل نوکنده - مدیر کل موزه ملی ایران -، نبود یک عضو در کودکان به عنوان سرمایه های اصلی هر جامعه و وارثان فرهنگ و هویت یک ملت را یک ویژگی حائز اهمیت در ان ها دانست و گفت: هیچ کودکی نباید بنا به معلولیت یا نیاز ویژه اش برای حضور در مکانی منع شود. موزه ها نیز از این امر مستثنی نیستند.

او با ارائه خلاصه ای از فعالیت های انجام شده برای گروه های نیازمند خدمات ویژه در موزه ملی ایران اظهار کرد: موزه مادر، خانه هر فرد ایرانی با هر سطحی از ادراک و توانایی های ذهنی و جسمی است و این مجموعه در صدد رفع انزوا پذیری گروه های نیازمند خدمات ویژه از موزه با آسیب شناسی موقعیت فعلی خود است.

وی با اشاره به این که افتخار میکنم که نام موزه ملی ایران در لیست اردوهای بازدید مراکز آموزشی نابینایان قرار گرفته است، بیان کرد: دسترس پذیری آسان به منظور آشنایی با پیام و هویت فرهنگی وظیفه ذاتی هر موزه ای است، که امروزه در موزه های بزرگ و کوچک در دنیا شاهد ارائه این خدمات به شیوه های گوناگون هستیم.

نوکنده علاوه بر ضرورت تغییر مواجهه جامعه با این قشر مبنی بر تمرکز به توانایی های معلولان، گفت: بسیاری از اوقات معلولان به ما نیازمند نیستند، ما هستیم که برای تغییر نگرش های مادی و روزمرگی ها به آنها نیازمندیم.

رعایت حقوق کودکان نیازمند خدمات ویژه
مرتضی آسمانی - معاون اداره آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران - نیز در سخنانی با تاکید بر ضرورت تغییر نگاه معلولیت به عنوان یک نقص، اظهار کرد: کودکان با نیازهای ویژه قبل از اینکه هر چیزی باشند کودک هستند، یعنی تمام حقوقی که برای بچه های با شرایط معمول متصور هستیم برای آنها نیز باید قائل باشیم. مانند حق بازی، آموزش رایگان، استفاده از امکانات شهری، سینما، پارک، خیابان و مدرسه.

او با بیان این که برای احقاق حق کودکان معلول، باید شرایط حضور او را در این نوع از مکان ها فراهم کرد، ادامه داد: فراهم کردن این شرایط یعنی مناسب سازی فضا. یعنی بسته به نوع معلولیت باید فضا مناسب سازی شود تا او از این مکان ها به اندازه داشته هایش بهره ببرد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1