28 مارس 2024 - 18:50

۱۴ داستان از گردشگری ایران مورد تایید UNWTO قرار گرفت

30 سپتامبر 2019 - 13:00 dsfr.ir/i67n1

۱۴ داستان از گردشگری ایران مورد تایید UNWTO قرار گرفت
mehrnews.com
صنعت گردشگری

کتاب روایت های گردشگری ایران شامل ۱۴ داستان از تاثیر گذاران صنعت گردشگری توسط سازمان جهانی جهانگردی مورد تایید قرار گرفت و به چاپ رسید.

مدتی پیش طبق اعلام دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراث فرهنگی تعدادی از داستان ها و روایت های مختلف در حوزه گردشگری کشور مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت ۱۴ مورد از بهترین های آن به سازمان جهانی گردشگری فرستاده شد. این سازمان نیز این ۱۴ مورد را در قالب یک کتاب منتشر کرد تا هر کشوری بتواند آن را در تعداد زیادتر منتشر کند. اکنون تعداد محدودی از این کتاب به زبان انگلیسی منتشر شده است و تعداد بیشتری نیز در دست چاپ قرار دارد.

وزارت میراث فرهنگی در نظر دارد طی روزهای آینده از این کتاب رونمایی کند. این کتاب می تواند در سفارتخانه ها و مجامع بین المللی توزیع شود. چرا که به زبان ساده درباره هر یک از فعالان گردشگری که موجب تحولی در این صنعت شده اند، یک روایت ذکر شده است.

در این کتاب روایت «فرحزاد: از یک روستای متروک در قلب کویر تا یک مقصد توریستی» عنوان داستان اول است که راوی آن مرحوم سید هاشم طباطبایی از استان اصفهان بوده است. روایت دوم درباره احیای حافظه فراموش شده از طریق گردشگری است که به موضوع احیای روستای اصفهک می پردازد و راوی آن نیز محسن مهدی زاده است.

حسن محمد عمویی ساده دل از تالاب انزلی نیز راوی داستان با موضوع اهمیت جامعه محلی است. در این کتاب سید سیامک صالحی از استان چهارمحال و بختیاری درباره باشگاه جامپینگ و رفتینگ دوپلان درباره پژواک هیجان و خنده در روستای دوپلان گزارشی را ارائه کرده است.

شهاب چراغی نیز از استان سمنان و روستای قلعه بالا راوی این موضوع بود که چگونه گردشگری یوزهای آسیایی را حمایت می کند.

نیما آذری فعال گردشگری نیز درباره اکوتوریسم و صنایع دستی در حمایت از لاک پشت ها و مردم محلی مطلبی را نوشته است.

آرش نورآقایی هم درباره مجله گیلگمش مطلبی را با عنوان ترویج گردشگری، حک شده بر روی سنگ نوشته است.

اشکان بروج یکی دیگر از راویان این کتاب است که درباره ایجاد خلاقیت و نوآوری در صنعت گردشگری مطلبی دارد.

امیر میری از استان فارس هم درباره «کلبه آقامیر: سفر به دنیای ستاره در پاسارگاد باستانی» راوی داستان دیگری بوده است. «جایی که صنایع دستی مردم شناسی را ملاقات میکند» عنوان داستان راضیه جعفری از موزه و مهمانکده لپویی استان فارس است.

شیرین طحانان و متین لشکری راویان «تجربه خوشمزه غذای ایرانی در خیابان های قدیمی تهران» بوده اند.

مهین شمسی خانی، خسرو روستا و شیوا شمشیری نیز از گیلان درباره گیله بوم صحبت کرده اند. مریم مقدم هم از استان همدان، مطلبی را با این عنوان نوشته که چطور گردشگری مسیر زندگی یک معلم را به یک فعال گردشگری تغییر داد.

«کلپورگان: موزه سفال باستان» عنوان داستان مینا شیرانی از استان سیستان و بلوچستان بوده است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1