28 مارس 2024 - 00:57

تهدید «تاریخ» در بازار تبریز؟

26 سپتامبر 2019 - 13:00 dsfr.ir/b806m

تهدید «تاریخ» در بازار تبریز؟
hosseini-rent.com
بازار تبریز

مشاور استاندار آذربایجان شرقی در امور میراث فرهنگی تاکید کرد: نگرانی من از این است که بازار تبریز گرفتار توریسم شود و مانند بازار استانبول صرفا تبدیل به دکان‎هایی کنار هم شود که فقط سوغاتی به توریست ها ارائه می کند و کارآیی دیگری ندارد.

اکبر تقی زاده در تشریح این خبر اظهار کرد: حوادثی مانند آتش سوزی و تخریب قسمتی از بازار در طول دوره های مختلف روی داده و در نهایت مرمت شده است، هر چند این حوادث نیز آسیب های جدی به بازار وارد می کند، اما به کمک دانش روز قابل مدیریت و کنترل است. وی با بیان اینکه بازار از گذشته روال هایی برای مدیریت جمعی خودش داشته است، افزود: به عنوان مثال در گذشته ساختارهایی برای اصنافی که در خطر ورشکستگی قرار داشتند، پیش بینی شده بود و اگر چنین مشکلی برای کسی پیش می آمد، بازاریان به او کمک می کردند تا ضرر جدی به کسی وارد نشود. وی ادامه داد: اگر حمایت های این چنینی بازاریان از هم به صورت زنجیروار تسری پیدا نکند، سرمایه اجتماعی بازار به خطر می افتد و بازار از بین می رود. تقی زاده از بین رفتن سرمایه انسانی را از دیگر خطراتی عنوان کرد که حیات بازار تبریز را تهدید می کند و گفت: بازار به انسان های فکور و حکیمی نیاز دارد که آن را با حکمت خودشان اداره کنند. بازار نه تنها محل تجارت، بلکه محل تولید فرهنگ و حیات است، اما بازتولید این فرهنگ و انسان های حکیم الان به راحتی اتفاق نمی افتد.

وی با تاکید بر ارتباط و تاثیر دوجانبه انسان و محیط بر یکدیگر افزود: هر یک از این دو صدمه ببیند، هویت شهری و ارتباط دوجانبه انسان و محیط را تحت تاثیر قرار می دهد. وی در ادامه با ارائه توضیحاتی در خصوص عدم تناسب برخی مشاغل و صنوف مستقر در بازار تبریز با هویت و قدمت تاریخی آن بیان کرد: تغییر الگوهای شغلی با توجه به تغییر سبک زندگی اجتناب ناپذیر بوده و با خارج شدن برخی مشاغل از چرخه بازار، مشاغل و کالاهای دیگر جایگزین شده و مشاغل قبلی اهمیتشان را از دست می‎دهند. مشاور استاندار آذربایجان شرقی در امور میراث فرهنگی در ادامه تاکید کرد: نگرانی من از این است که بازار تبریز گرفتار توریسم شود و مانند بازار استانبول صرفا تبدیل به دکان‎هایی کنار هم شود که فقط سوغاتی به توریست ها ارائه می کند و کارآیی دیگری ندارد، هر چند این کار، پول زیاد و اقتصاد فعالی دارد، اما دیگر بازار معنای رایجش را از دست می دهد و محلی برای تولید فرهنگ و تعاملات اجتماعی نیست.

وی با بیان اینکه کم اهمیت شدن آذربایجان و به ویژه تبریز در بازار خطری است که بازار تبریز را تهدید می کند، گفت: اگر آذربایجان اهمیت بنیادین گذشته را که در سطح کشور و فراتر از کشور داشت از دست بدهد، تجارت نیز افول می کند و بازار اهمیتش را از دست می دهد. وی در ادامه، تغییر اقلیم را از دیگر خطراتی که بازار تبریز را تهدید می کند، عنوان کرد و گفت: با تغییرات اقلیمی شاهد کاهش محصولاتی مانند خشکبار در بازار هستیم، مثلا کاهش تعداد روزهای یخبندان و صنایع آلاینده غرب تبریز نیز بر تغییر محصولات کشاورزی ارائه شده در بازار تاثیر دارد. وی در پایان خاطرنشان کرد: رسانه ها در شناساندن جایگاه واقعی بازار به مردم و اصناف و رسالت واقعی بازاریان نقش موثری دارند و اگر مردم از این حقایق مطلع باشند، پای تبریزی ها هرگز از بازار بریده نمی شود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « دنیای اقتصاد » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1