23 آوریل 2024 - 21:30

گام دوم بوم بازار

25 سپتامبر 2019 - 17:00 dsfr.ir/kv1ay

بوم بازار

بوم بازار ویترینی از فعالیت های متنوع و معرف تولیدات روستا محسوب می شود که کار خود را از حدود سه ماه پیش در خراسان جنوبی شروع کرد و اکنون با ورود به استان های دیگر به دنبال برداشتن گام دوم است.

۲۵ خردادماه امسال ۱۴ بوم بازار به طور همزمان در خراسان جنوبی افتتاح شد که این بوم بازارها در گستره روستاهای مختلف اقصی نقاط استان فعالیت می کنند. 

یکی از این بوم بازارها در روستای شکراب که در فاصله حدود چهار کیلومتری بیرجند مرکز خراسان جنوبی واقع شده است هر هفته عصر جمعه برپا می شود و در یکی از جمعه های آخر شهریور فرصتی یافتیم تا سری به این بوم بازار بزنیم.

زنان روستا میزهای فروش محصولات را در ابتدای خیابان امیرکبیر و پایین دست قنات شکراب برپا کرده اند. 

محصولات متنوعی در این بوم بازار به چشم می خورد از ترشک، مربا، شیرینی و انواع نان خانگی گرفته تا سرویس آشپزخانه، فروش انواع میوه های فصل و آش رشته و... همه چیز در این بازار یافت می شود. 

بانوان سخت مشغول معرفی محصولات خود به مشتریان هستند یکی میوه گیاه کاکتوس را معرفی می کند و از خواصش می گوید؛ آن دیگری نحوه درست کردن مربای آلو را برای مشتری شرح می دهد. 

یکی از میزها که تنوع محصولاتش بیشتر به چشم می خورد متعلق به خانم زینلی از اهالی روستای شکراب است. او روی میز دیگ آش رشته ای را گذاشته است و خریداران هم سرمست از بوی ادویه های آش مشتاق خرید هستند. 

در کنار آن بطری های ترشی، مربا و حتی عرقیجات هم به چشم می خورد، می گوید: «همه اینها را خودم درست کردم و مشتریان زیادی در شهر هم هستند که از این محصولات به طور مداوم سفارش می ‎دهند».

حتی آوازه ترشی های این زن روستایی به تهران هم رسیده و او مشتریانی در پایتخت دارد که از محصولات بومی او خرید می کنند. 

اما آنچه که این زن روستایی او را از آینده کاری اش نگران کرده، نداشتن یک فضای مناسب برای تولید محصولات خانگی است.

 او پیشنهاد می دهد که در روستا مکانی در اختیارش بگذارند تا به عنوان کارگاه تجهیز کرده و حتی چند نفر دیگر هم کنار او مشغول به کار شوند. 

بانوان شکراب که به طور میانگین از حدود پنج هفته قبل حضور در بوم بازار را کنار هم تجربه کرده اند از حضور شهرنشینان در عصر روز جمعه خوشحال هستند که این روستا را به عنوان مقصدی برای خرید انتخاب می کنند. 

اما دغدغه مشترک این زنان برای روزهای سرد زمستان است که شاید برف و باران های گاه و بی گاه آنها را از این فرصت ایجاد شده دور کند. 

یکی دیگر از دغدغه هایی که در صحبت با چند فروشنده بوم بازار مطرح شد این است که مسیر بازاریابی در بوم بازار زودتر مشخص شود تا انگیزه حضور پشت میزهای فروش به مرور زمان کم نشده و همچنان این بازارهای بومی با یک برند خاص ادامه حیات دهند. 

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1