29 مارس 2024 - 16:53

ترافیک عربی در سواحل شمالی

23 سپتامبر 2019 - 10:00 dsfr.ir/gx3vt

تفریحات ساحلی

گردشگران ۴ کشور عربی، سواحل شمال ایران را به پایگاه توریستی خود برای مسافرت های تابستانی تبدیل کردند.

گزارش «دنیای اقتصاد» براساس تحقیقات میدانی و آمارهای رسمی درباره بازار گردشگری شمال کشور حاکی است: تابستان امسال «ترافیک گردشگران عربی» و البته سایر توریست های خارجی در مناطق شهری و روستایی سواحل شمال ایران باعث شد یک رخداد بی سابقه در استان مازندران رقم بخورد. مشاهدات در شهرهای شمالی پرگردشگر طی دو ماه گذشته از حضور پر حجم توریست های عرب زبان در کنار دریای مازندران و سایر مناطق تفریحی این شهرها حکایت دارد.

در برخی تعطیلات آخر هفته، در شهرهایی از استان مازندران –که همواره مقصد اصلی بخش زیادی از گردشگران داخلی عازم شمال محسوب می شود- حتی تعداد توریست های خارجی در برخی پلاژها از مسافران ایرانی بیشتر بوده است. معاون گردشگری اداره صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران با تایید «افزایش چشمگیر سفر خارجی ها به شمال طی سال جاری»، در تشریح آمار رسمی از ورود گردشگران به این استان به «دنیای اقتصاد» گفت: طی ۵ ماه اول امسال ۴۸ میلیون نفر شب اقامت توسط گردشگران ایرانی و خارجی در استان مازندران به ثبت رسید که این تعداد سفر تفریحی-توریستی به مازندران در مقایسه با ۵ماه اول سال گذشته ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است. از این تعداد، ۲۰ میلیون نفر شب اقامت مربوط به ۲ ماه اول تابستان بوده است.

آمار رسمی همچنین نشان می دهد: تعداد گردشگران خارجی که بهار امسال در هتل ها و مراکز اقامتی رسمی استان مازندران اقامت کردند ۲۲ درصد نسبت به بهار سال گذشته افزایش داشته است. طی سه ماه اول امسال ۸۲هزار نفر شب اقامت توسط گردشگران خارجی در استان مازندران به ثبت رسید. البته بخش زیادی از گردشگران خارجی در مکان هایی غیر از هتل و اقامتگاه های رسمی شمال، ساکن می شوند؛ به طوری که مقامات حوزه گردشگری می گویند حداقل به اندازه نیمی از آمار نفر شب اقامت در هتل های شمال کشور، گردشگر خارجی وارد شهرهای ساحلی ایران می شود. این گردشگران اغلب ویلاها و خانه های ساکنان بومی را برای چند شب اقامت خود در شمال، اجاره می کنند.

واسطه های بازار اجاره ویلا در شمال با تایید این موضوع اعلام کردند: تابستان امسال تعداد توریست خارجی مراجعه کننده به آنها برای اجاره ویلا، ۴۰ تا ۵۰درصد افزایش پیدا کرد. توریست های عربی طی این مدت به طور متوسط ۶ تا ۷ شب در شمال اقامت داشته اند. تعداد گردشگران عربی به شمال ایران بیش از سایر توریست های خارجی است با این حال از آلمان، ایتالیا، اتریش و مکزیک نیز گردشگر زیادی وارد استان مازندران شده است. مقامات استان می گویند: ورود پرحجم گردشگر خارجی به خصوص از کشورهای عربی به مازندران طی ماه های اخیر باعث غافلگیری اهالی استان شده است.

در برخی روزها، تورها، دسته های بالای ۱۰۰ نفر توریست عربی از عراق را به استان مازندران آورده اند. معاون گردشگری مازندران در این باره تاکید می کند: تجربه نشان داده است توجه سری اول گردشگر خارجی از یک کشور به شهرهای دیدنی و توریستی ایران بلافاصله در سال بعد باعث افزایش تصاعدی سفر به ایران از همان کشور می شود که این تحت تاثیر تبلیغ زبانی و تعریفی همان گردشگران خارجی است. به این ترتیب ترافیک خارجی در سواحل شمال سال آینده هم می تواند ادامه پیدا کند. مبدا بیشترین سفر توریست های خارجی به استان مازندران طی ماه های اخیر از عراق بوده است. با این حال، رفتارهای نامتعارف برخی گردشگران خارجی در سواحل شمال به خصوص در پلاژها به گونه ای است که مسافران داخلی عازم این شهرها طی ماه های اخیر تصویر خوشایندی از ساحل نداشته اند. استفاده نامتعارف از ساحل و دریا از سوی گروهی از گردشگران عربی به قدری گسترش یافته که مسافران ایرانی در ساعاتی که تعداد این نوع گردشگران در کنار دریا زیاد است، کمتر امکان استفاده از ساحل را دارند.

1