29 مارس 2024 - 14:45

شاعران ما را به سرقت می برند

21 سپتامبر 2019 - 17:00 dsfr.ir/rf7u1

خانه نیما

یک عضو شورای شهر تهران می گوید: کشورهای دیگر شاعران ما را به سرقت می برند تا جایگاهی برای خود به دست بیاورند، اما ما این ها را داریم و به آن ها بی توجه هستیم.

به مناسبت روز «شعر و ادب فارسی» با حضور دو عضو شورای شهر تهران و شهردار منطقه یک از «خانه نیما یوشیج»، «خانه موزه سیمین و جلال» و «خانه شاعران» بازدیدی انجام شد.

بازدید از خانه نیما یوشیج در دزاشیب آغاز می شود. بارها خبرهایی از وضعیت اسف بار و تخریب بخش هایی از این خانه و تبدیل آن به زباله دانی منتشر شده است. خانه نسبت به آخرین عکس هایی که از آن منتشر شده وضعیت بهتری دارد. شاید به خاطر بازدید امروز، رفت و روب شده و دیگر زباله دانی نیست، شده خانه متروکی که تمیز شده، اما همچنان شیشه ها شکسته و سقف بخشی از خانه فرو ریخته است. خانه ای که به نظر نمی رسد در زمانی کمی دورتر شاعر معاصر ما که خیلی از شاعران وام دار او هستند در آن می زیسته و شعر می گفته است.

به گفته سید حمید موسوی - شهردار منطقه یک -، این خانه که ۵۵۸ مترمربع است، اردیبهشت ماه به مبلغ ۱۳ و نیم میلیارد تومان خریداری شده و آنها امیدوارند بدون تغییر در معماری این خانه، آن را مرمت و برای سال آینده آماده اش کنند. اما با توجه به وضعیت تخریب این خانه، به نظر می رسد این پروسه طولانی تر باشد و آماده شدن آن برای سال آینده بعید است.

سپس از خانه موزه «جلال و سیمین» که در نزدیکی خانه نیما قرار دارد و از اردیبهشت ماه سال ۹۷ آماده بازدید عموم است، بازدید کردیم. این خانه نیز در تملک سازمان زیباسازی شهر تهران است و همه روزه به جز شنبه ها پذیرای بازدید عموم است.

بعد از این بازدید به خانه شاعران رفتیم. در این بازدید سهیل محمودی، عضو خانه شاعران با گرامیداشت روز «شعر و ادب فارسی» اظهار کرد: نامگذاری این روز مورد توافق همه شاعران نیست، اما بزرگی شهریار مورد توافق همه شاعران است؛ شهریار از نام های باشکوه شعر و ادب فارسی است.

این شاعر در ادامه گفت: شهریار در روزگار ما و به ویژه بعد از مشروطیت جزء استثناها است. شعرهای او پراکندگی و گستردگی زیادی دارد و در دورافتاده ترین روستاها نیز شعرش شنیده می شود. این ویژگی شعرهای شهریار شاید در صد سال اخیر استثنایی باشد. یکی دیگر از ویژگی های شعر شهریار این است که شعرهایش در فرهنگ و زیست مردم ریشه دارد.

او با خواندن دو شعر از شهریار، به استفاده این شاعر از «لهجه تهرانی» اشاره کرد و گفت: شاید یکی از افتخارات شاعر این است که شعرهایش بین مردم برود. لحنی که شهریار استفاده می کند، لحن فرهنگ مردم است.

فاطمه راکعی - مدیرعامل انجمن شاعران - نیز در این دیدار گفت: نامگذاری روزی به نام «روز شعر و ادب فارسی» توقعاتی را ایجاد می کند و ما انتظار ارتقا و تحولاتی برای جامعه شعر و ادبیات ایران داریم، اما چنین اتفاقی نیفتاده است. کدام یک از پژوهشگاه ها و یا دانشگاه ها درباره شهریار از ما پیشی گرفته اند؟ برای ثبت بین المللی این روز چه کارهایی انجام شده است؟ شعرهای شهریار چه شعرهای فارسی و چه ترکی اش آمیخته با مسائل روزمره زندگی مردم است. در شعرهای ترکی شهریار مسائل فولکلور به قدری است که کسانی که با زبان ترکی آشنایی دارند از آن لذت می برند. اما به شعرهای او توجه نشده است.

حسن خلیل آبادی - عضو شورای شهر تهران - هم در این بازدید گفت: ما به صورت نمادین به این جا آمده و این روز را تبریک می گوییم. شعر بندی از شناسنامه و هویت ما ایرانی ها است. شعرهای شهریار را شنیده بودم و حالا که دقت می کنم می بینم چقدر شبیه حافظ است و می توان گفت، شهریار حافظ زمانه خودش است.

او با اشاره به بازدید از «خانه نیما» بیان کرد: ما متاسفانه قدرشناس نیستیم. خانه نیما را تخریب می کردند و با هماهنگی هایی که شورا انجام داد موفق به خرید خانه شدند. در کشور ما عمر فرهنگی و ادبی بسیار زیاد است اما به آن حد به این موضوع اهمیت نمی دهیم. کشورهای دیگر شاعران ما را به سرقت می برند تا جایگاهی برای خود به دست بیاورند، اما ما این ها را داریم و به آن ها بی توجه هستیم. به زنده ها که اهمیت نمی دهیم و مرده ها هم مغفول واقع شده اند، این گنجینه ها را به نسل جدید انتقال نمی دهیم و بعد از تهاجم فرهنگی می گوییم. درس ادبیات در مدارس مظلوم ترین درس هاست.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1