20 آوریل 2024 - 00:35

تاسیسات گردشگری کشور درجه بندی می شود

18 سپتامبر 2019 - 09:00 dsfr.ir/x85fa

تاسیسات گردشگری

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: پروژه تدوین ضوابط ارزیابی و درجه بندی شش مورد از تاسیسات گردشگری کشور با همکاری صاحب نظران تخصصی و مراکز علمی دانشگاهی مرتبط آغاز شد.

ولی تیموری در نشستی با موضوع تدوین ضوابط فنی ارزیابی و درجه بندی، گفت: طبق آیین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی و نرخ گذاری تاسیسات گردشگری و نظارت بر آنها، مصوب سال ۱۳۹۴ هیات وزیران، ۱۶ مورد به عنوان تاسیسات گردشگری معرفی شده است که از این بین تدوین ضوابط برای شش مورد شامل اردوگاه، کمپ ، هتل ، بیمارستان ، دهکده های سلامت، اقامتگاه های سنتی، مجتمع های گردشگری و مراکز تفریحی و سرگرمی گردشگری در قالب پروژه ای توسط تیم اجرایی متخصص و حرفه ای مرکب از ارزیابان، مدیران فنی ارزیابی خدمات گردشگری و مراکز علمی دانشگاهی آغاز شده است.

وی با بیان این که در حال حاضر ضوابط فنی برای پنج مصداق از تاسیسات گردشگری کشور موجود است، یادآور شد: پیش از این ضوابط ارزیابی و درجه بندی برای فعالیت هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر، واحدهای پذیرایی بین راهی و نیز سفره خانه سنتی تدوین شده است و ضوابط مورد نیاز اقامتگاه های بوم گردی نیز در شرف ابلاغ است.

تیموری با اشاره به اینکه یکی از الزامات توسعه صنعت گردشگری، ارائه خدمات استاندارد و باکیفیت به گردشگران در بخش های مختلف خدماتی به ویژه در بخش مهمان نوازی است، یادآور شد: تهیه ضوابط مورد نیاز به عنوان چارچوبی قانونی با ترسیم استانداردها، تعاریف دقیق و خط مشی مورد نیاز فعالیت تاسیسات گردشگری عامل ارتقای خدمات به شمار می آید و سبب می شود تا امکانات مورد نیاز گردشگران از قبیل اقامت، آسایش، تفریحات، غذا و نوشیدنی در سطحی مطلوب ارائه و نظارت بر ارائه چنین خدماتی هم ضابطه مند شود.

بر اساس اعلام روز سه شنبه میراث آریا، وی خاطرنشان کرد: کیفیت خدمات و استاندارد بالای تاسیسات به پشتوانه ضوابط ارزیابی و درجه بندی لازم، نقش موثری در ایجاد رضایت مندی و افزایش مدت اقامت گردشگران و دیدار مجدد آنها از مقاصد گردشگری خواهد داشت.

وی درباره اهداف پروژه تدوین ضوابط برای شش مورد از تاسیسات گردشگری کشور گفت: فقدان ضوابط فنی مناسب در تاسیسات گردشگری از جهات مختلف آسیب های جدی به صنعت گردشگری کشور وارد می کند؛ به گونه ای که از یک سو نارضایتی مسافران و مهمانان را به دنبال دارد و از سوی دیگر سبب سردرگمی سرمایه گذارانی می شود که به دنبال راه اندازی تاسیسات گردشگری هستند.

از این رو پروژه موردنظر با تعریف شفاف ویژگی های تاسیسات مختلف اقامتگاهی و خدمات گردشگری در کشور مانع از ساخت و ساز سلیقه ای، غیراستاندارد و تناسب نداشتن با بازار خواهد شد.

تدوین ضوابط فنی برای انواع تاسیسات گردشگری از الزامات قانونی آیین نامه، ایجاد اصلاح، تکمیل و درجه بندی و نرخ گذاری تاسیسات گردشگری و نظارت بر آنها به شمار می آید، لذا با توجه به ضرورت توسعه گردشگری در کشور و رسیدن به اهداف پیش بینی شده در سند چشم انداز، نیاز به توسعه کمی و کیفی تاسیسات اقامتگاهی وجود دارد و تدوین ضوابط ارزیابی و درجه بندی ضمن افزایش رضایت مندی گردشگران، راهنمای عملی برای سرمایه گذاران و سازندگان تاسیسات گردشگری در کشور خواهد بود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1