22 اکتبر 2019 - 12:31

کهن ترین نقاشی دیواری صدر اسلام در موزه ملی ایران به نمایش درآمد

12 سپتامبر 2019 - 17:00 dsfr.ir/h3089

کهن ترین نقاشی دیواری صدر اسلام در موزه ملی ایران به نمایش درآمد
chtn.ir
نقاشی دیواری

نقاشی دیواری مشهور تپه تاکستان نیشابور در سالن اصلی موزهٔ باستان شناسی و هنر دوران اسلامی در معرض دید عموم قرار گرفت.

جبرییل نوکنده رئیس موزه ملی ایران با اعلام این خبر گفت: این اثر نفیس و منحصر به فرد پس از طی مراحل آسیب شناسی، حفاظت، مرمت و استحکام بخشی در تالار صدر اسلام موزه باستان شناسی و هنر دوران اسلامی ایران قرار گرفت.

این نقاشی رنگی روی گچ نمایشگر مرد سوار بر اسب با شاهینی بر دست و خرگوشی آویزان به زین است.

کرم میرزایی مسئول موزه باستان شناسی و هنر دوران اسلامی ایران نیز در این باره گفت: نقاشی مرد قوشچی در واقعه جز کهن قطار نقاشی های دیواری پس از اسلام در ایران است که در هنگام کاوش های موزهٔ متروپولیتن نیویورک در نیشابور کشف شد. این اثر نمایشگر یک صحنهٔ شکار مربوط به سدهٔ سوم هجری قمری است که در محدودهٔ تپهٔ تاکستان نیشابور به دست آمده است.

او افزود این نقاشی در کادر مربع مستطیلی با بلندی 140 سانتی متر و پهنا 120 سانتی متر ساخته شده است.

میرزایی در ادامه گفت: ساختار نقاشی سوارکار نیشابور صرف نظر از صورت مرد، با خطوط محیطی پررنگ و قلمی محکم و استوار بر روی گچ کشیده که یادآور نقش برجسته های دوره ساسانی است. بررسی های انجام گرفته بر روی این نقاشی نشان می دهد که سوارکار، افسار یک اسب را با یک دست گرفته و با آرامش مرکب خود را هدایت می کند و بر روی دست دیگر او یک شاهین نشسته است.

مسئول موزه باستان شناسی و هنر دوران اسلامی ایران ادامه داد: «نقاش، اسب را که در حال تاختن است، واقع گرایانه تر از سوارکار ترسیم کرده و سوار را با کلاهی قبه مانند بر سر، جبه ای ابریشمین بر تن، با اجزای لباس و تجهیزات و همچنین سازوبرگ بسیار غنی نشان داده است.»

این مرد که چهره اش تخریب شده دارای دو شمشیر و سه تسمهٔ چرمی مرصع است که از کمربند او آویخته است. روی زین اسب پوششی از پوست پلنگ با حاشیهٔ گوهر نشان و جزئیات کاملی از نقش های آذینی بر روی جبه با گل های چهار برگ محاط شده در دوایر و نقش شبیه خط کوفی روی بازوبند دیده می شود.

به اعتقاد پژوهشگران، این نقاشی، احتمالاً یکی از امرای سامانی را به تصویر کشیده یا صرفاً یک نگارهٔ نمادین با مضمون سنت شکار در این دوره را یادآوری می کند.

این اثر مربوط به دورهٔ سامانیان است و به شمارهٔ موزه 3281 در تالار صدر اسلام موزهٔ باستان شناسی و هنر دوران اسلامی موزهٔ ملّی ایران در معرض دید علاقمندان قرار دارد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « میراث آریا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.

دیدگاه شما

CAPTCHA
این سوال برای تشخیص اسپم نبودن می باشد.
1 + 15 =
این سوال برای تشخیص اسپم نبودن می باشد.
1