29 مارس 2024 - 17:55

شناسایی 39 اثر تاریخی خراسان رضوی برای واگذاری به بخش خصوصی

8 سپتامبر 2019 - 17:00 dsfr.ir/tl0fp

شناسایی 39 اثر تاریخی خراسان رضوی برای واگذاری به بخش خصوصی
jazabeha.ir
باغ و عمارت امین الاسلامی

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: 39 اثر تاریخی برای واگذاری به بخش خصوصی شناسایی شده اند که امسال 18 اثر تاریخی در اولویت واگذاری قرار دارند.

ابوالفضل مکرمی فر با بیان این مطلب افزود: به استناد دستورالعمل شرایط واگذاری طرح های تملک دارایی های سرمایه ای جدید، نیمه تمام، تکمیل شده و آماده بهره برداری به بخش غیردولتی و در اجرای ماده 27 قانون الحاق امسال 18 اثر تاریخی به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

در گام نخست مرمت، بهسازی و احیای بناهایی همچون کاروانسرای یونسی و آهنگ در بجستان، کاروانسرای کامه و حمام تاریخی حاج رئیس در تربت حیدریه،کاروانسرای فخر داوود در شهر جدید بینالود، کاروانسرای مزینان، و مصلی تاریخی در سبزوار واگذار می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی درباره نحوه و مدت واگذاری این ابنیه به بخش خصوصی اظهار کرد: این پروژه ها در دوره های پنج، 10 و 15 ساله خواهد بود.

برگزاری جلسه کارگروه واگذاری ماده 27

او همچنین از برگزاری جلسه کارگروه واگذاری ماده 27 خبر داد و گفت: «این جلسه با حضور نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، دادگستری کل استان، اتاق اصناف استان و دیگر اعضا برگزار و مصوب شد که در گام نخست هشت پروژه واگذار شود.»

مکرمی فر با اشاره به حجم سرمایه ای که توسط این پروژه ها جذب خواهد شد، اظهار کرد: این هشت پروژه حدود 160 میلیارد ریال سرمایه جذب خواهد کرد.

او با اشاره به محدودیت های منابع مالی دولتی، گفت: علاوه بر استفاده بهینه از منابع دولتی باید به دنبال راهکارهای دیگری از جمله استفاده از منابع بخش خصوصی و هم افزایی بخش دولتی باشیم که بر اساس ماده 27 یکی از راهکارهای قانونی استفاده از منابع بخش خصوصی است.

قبل از واگذاری مطالعاتی انجام شده و میزان سرمایه گذاری لازم، شرایط اقتصادی و اجتماعی منطقه و نرخ بازگشت سرمایه بررسی شده است، بر مبنای این مطالعات واگذاری ها صورت خواهد گرفت.

تمام واگذاری ها برابر قانون به افراد دارای صلاحیت واگذار خواهد شد که علاوه بر جنبه اقتصادی حفظ اثر تاریخی نیز مدنظر خواهد بود. به زودی مناقصه واگذاری این پروژه ها از طریق روزنامه های کثیرالانتشار اعلام خواهد شد.

طرح مثلث اقتصادی در حوزه میراث فرهنگی

او با اشاره به طرح مثلث اقتصادی استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: یکی از زمینه هایی که مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی می تواند ظهور و بروز پیدا کند، حوزه های سه گانه این اداره کل است که تاکنون اقدامات زیادی در این راستا انجام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی به حمایت استاندار از طرح های توسعه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: ایجاد اقامتگاه های بوم گردی در شهرستان ها و به ویژه روستاهای استان علاوه بر ایجاد ثروت در روستاها و توسعه اقتصادی این مناطق، از مهاجرت بی رویه به شهرها نیز جلوگیری می کند.

راه اندازی و تشکیل انجمن های میراث فرهنگی باعث توجه ویژه روستائیان به آثار تاریخی و فرهنگی شده که با مشارکت مردم روستاها همراه بوده و تاکنون در 450 روستای استان انجمن میراث فرهنگی تشکیل شده است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « میراث آریا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1