29 مارس 2024 - 00:40

تنگه رغز مکانی بی نظیر برای ماجراجویان در استان فارس

5 سپتامبر 2019 - 09:00 dsfr.ir/mg6lq

تنگه رغز مکانی بی نظیر برای ماجراجویان در استان فارس
safarzon.com
تنگه رغز

اگر از ارتفاع می ترسید، پیشنهاد می دهیم که مقصد دیگری را برای طبیعت گردی انتخاب کنید. اگر از آب و شنا می ترسید، قید سفر به تنگه رغز را بزنید.

تنگه رغز یکی از زیباترین طبیعت های استان فارس است که هیجان طبیعت گردی را به معنای حقیقی کلمه در این تنگه میتوانید حس کنید. جایی پر از چشمه های زلال آب با آبشارهای زیبا صدای غرش های آب آن هر کسی را به شوق می آورد.

در بین مراتع سبز و خرم و دشت های بین داراب و فسا در استان فارس ارتفاعاتی وجود دارد که درونش دره هایی را با حوضچه های آب در خود پنهان نموده است. مکانی که به علت سختی مسیر و دسترسی آن، احتمالا تا همین چند سال پیش کسی از آن خبر نداشت. احتمالا در فیلم های ماجراجویانه جوانان بسیاری دیده اید که از ارتفاعی بالا و روی صخره ها به داخل حوضچه ها و دره ها شیرجه میزنند. برخی از این فیلم ها در مکانی به اسم تنگ رغز یا تنگه رغز در استان فارس گرفته شده است.

موقعیت تنگه رغز
تنگه رغز نام دره ای در منطقه فسارود شهرستان داراب در استان فارس است که از چند آبشار و حوضچه تشکیل یافته است. رغز به معنای راه بکر و لغزنده است. تنگه رغز که در بین بومیان به تنگ رودخیز هم شناخته میشود، و مشهور به عروس دره های ایران است. در شمال شرقی داراب و در فاصله ۳۰ کیلومتری این شهر، در نزدیکی روستای حسن آباد قرار دارد. تنگه رغز به طول تخمینی ۴ کیلومتر در ادامه شمال به جنوب از سرچشمه رغز تا دره جنوبی، ۶۴ آبشار و حدود ۱۰۰ حوضچه طبیعی را در خود جای داده است. در حد واسط منطقه سرچشمه و دره جنوبی رغز، ده ها آبشار و آبگیر زیبا در شکل های گوناگون وجود دارد که پیمایش آن ها تنها با استفاده از وسیله های فنی و دره نوردی میسر است.

توصیه هایی برای سفر به تنگه رغز
بهتر است جهت در امان ماندن از نیش پشه ها در زمان شب اقامت در سرچشمه، یک قلم دافع حشرات به همراه داشته باشید. آب کل مسیر قابل نوشیدن است، ولی بهترین آب همان آبی است که در سرچشمه رغز از دل زمین به بیرون می تراود. افراد باید کاملاً به فرود و دست به سنگ مقدماتی آشنا بوده و هم جسارت و بنیه بدنی مناسبی داشته باشند. به دلیل سردی آب حتماً لباس مناسب استفاده شود. برای فرود از آبشار حتماً از صندل های طبیعت گردی جلو و پشت بسته استفاده کنید. در سفر به تنگه رغز، جلیقه نجات را فراموش نکنید.

برای گذر از تنگه رغز نیازی به هدلامپ نیست و در تمام مسیر نور به میزان کافی موجود است، صرفا در موقع اسکان شب است که چراغ قوه احتیاج میشود. آب بندی کوله پشتی باید به بهترین شیوه انجام گیرد پیش از بستن و گره زدن نایلون ها، هوای آن ها را تا جایی که امکان دارد خالی کنید.

بهترین زمان سفر و بازدید از تنگه رغز
از آنجایی که این محدوده به چشمه ها و آبشارهای پر آبش معروف است، بهتر است در فصل های پر آب یعنی بین ماه های اردیبهشت تا اوایل مهر ماه به این تنگه سفر کنید. به دلیل آن که نه تنها درختان سرسبز و خرم جنگلی کنار مسیر دسترسی به تنگ رغز جذاب تر خواهد بود، بلکه میتوانید گرمای سوزان فصل تابستان را با آب و هوای خنک اطراف آب و نسیم خنکی که گه گاه می وزد، کم تر کنید. حتی در صورتی که در این فصل وارد این منطقه می شوید، حتماً پیش از آغاز سفر خبرهای هواشناسی را دنبال کنید و در موقع بارش و سیلاب ها به هیچ وجه، وارد این تنگه و این منطقه نشوید.

« دنیای سفر » این نوشته را از « بیتوته » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1