25 آوریل 2024 - 03:13

ماجرای سرقت کتیبه های خطی آب انبار مولاوردیخان

2 سپتامبر 2019 - 15:00 dsfr.ir/dq4bp

ماجرای سرقت کتیبه های خطی آب انبار مولاوردیخان
mehrnews.com
آب انبار مولاوردیخان

در هفته فرهنگی قزوین در یک غفلت تاریخی کتیبه های نفیس و ارزشمند اثر بزرگترین خوشنویس تاریخ خط تزیینی ایران در آب انبار مولاوردیخان قزوین به سرقت رفت.

متأسفانه در هفته فرهنگی قزوین که همه مسئولان شهر و استان قزوین شعار حمایت از میراث فرهنگی و هنری دیار مینودری را سر می دهند، نبود کتیبه های خطی نفیس اثر «ملک محمد قزوینی» بزرگ ترین خوشنویس تاریخ خط تزئینی ایران و از بزرگان خطاطی جهان بر جبهه پیشانی (مقابل) آب انبار مولاوردیخان دل بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر، به ویژه استادان خوشنویسی قزوین را به درد آورد.

داستان از آن قرار است که در هنگام برگزاری همایش مکتب نگارگری قزوین در مجموعه دولت خانه صفوی، احمد ابوطالبیان، استاد خطاط قزوینی به همراه تنی چند از استادان مدعو در این مراسم، رهسپار آب انبار تاریخی مولاوردیخان می شوند تا از کتیبه های کم نظیر این بنا که به خط ملک محمد است، بازدید کنند که متوجه می شوند کتیبه های سنگی جبهه مقابل کنده شده و جای آنها خالی است.

احمد ابوطالبیان با بیان اینکه این کتیبه ها از نظر نوع خط و شیوه حجاری در تاریخ خوشنویسی جهان بی-نظیر هستند، گفت: معلوم نیست سازمان میراث فرهنگی در این شهر چکار می کند که به یکباره کتیبه هایی با این ارزش، از جلوی چشم مردم محو می شوند و جالب اینکه مسئولان میراث فرهنگی استان هم از سرقت انجام شده بی خبر هستند.

وی ارزش تقریبی این کتیبه ها را بیش از ۱۰ میلیارد تومان دانست و افزود: شکل کنده شدن این کتیبه ها نشان می دهد که سارقان کار خود را بلد بوده اند و به سفارش کسی این کتیبه ها را دزدیده اند که از ارزش مادی و معنوی آنها خبر داشته است.

ابوطالبیان با ذکر اینکه حاضر است برای پیدا شدن این آثار گرانقدر ۱۰۰ میلیون تومان جایزه تعیین کند، گفت: سال ها قبل زمانی که جوانی ۱۸ ساله بودم به مهندس مهدی مجابی، مدیرکل وقت میراث فرهنگی پیشنهاد دادم که تمام کتیبه های خطی نفیس شهر را از بناهای تاریخی خارج کرده و با آنها موزه ای یکتا و منحصر بفرد در قزوین ایجاد کنند و به جای کتیبه های خارج شده، مولاژ «نمونه شبیه سازی شده» آنها را در جای آنها کار بگذارند که متأسفانه به این پیشنهاد هیچ اهمیتی ندادند.

اگر این کتیبه ها پیدا نشوند یکی از بزرگترین خسارات فرهنگی و هنری تاریخ قزوین به این شهر وارد می شود و جالب اینجاست که در هفته فرهنگی قزوین باید شاهد فقدان چنین آثار بی نظیر هنری باشیم.

گفتنی است «ملک محمد قزوینی» در ردیف بزرگترین خوشنویسان تاریخ خوشنویسی ایران و جهان است؛ هنرمندی نابغه که مبدع نوعی خط تزئینی بدیع و دلرباست که اگرچه پایه و اساس آن خوشنویسی است، اما نخستین جرقه های گرافیک و ارتباط تصویری در آن تلالو دارد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1