28 مارس 2024 - 13:10

پرشتاب ترین نوع گردشگری در دنیا کدام است؟

27 اوت 2019 - 09:00 dsfr.ir/jg18v

بوم گردی

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران گفت: در حال حاضر طبیعت گردی را پرشتاب ترین نوع گردشگری در دنیا می دانیم که رشد آن در سال بیش از 20 درصد است و هیچ نوع از گردشگری این نوع شتاب را ندارد و دلیل اصلی آن این است که مردم برای آسایش و تمدد اعصاب به این نوع گردشگری احتیاج دارند که دلیل افزایش و رشد بوم گردی ها، همین نیاز جدید مردم است.

فرید جواهرزاده در خصوص نگاه علمی که امروزه در حوزه توسعه گردشگری مطرح است، اظهار کرد: ما در تعریف گردشگری نیز با انواع گردشگری روبرو می شویم که بسیار خلاقانه، ابتکاری و به روز است و در حال حاضر بر اساس مطالعاتی که در سطح سازمان جهانی جهانگردی انجام شده است بیش از 120 نوع گردشگری تعریف شده داریم.

این نشان می دهد موضوعات، موضوعات جدیدی بوده و این جدید بودن به دلیل تنوع طلبی و نوع نگاه بشر به موضوع سفر است و شاید یکی از خصوصیات سفرهای جدید این باشد که گردشگران دیگر به دنبال سفرهای طولانی مدت نیستند که پدیده ای جهانی است و تنها مربوط به کشور ما نمی شود؛ گردشگر به جای این که سفری 10 یا 15 روزه داشته باشد در سال چهار یا پنج بار سفر دو یا سه روزه را تجربه می کند و بیشتر به دنبال تنوع است و زمانی که تنوع زیاد شود مقصدها و نوع گردشگر متنوع می شود.

از طرفی دیگر بحث شهرنشینی، دغدغه های اجتماعی و استرس های روزمره زندگی افزایش پیدا کرده است و این باعث شده که مردم به سفر از جمله سفرهای طبیعت گردی رو بیاورند.

از طرف دیگر موضوعاتی مانند بحث های آینده پژوهی، دغدغه مندی های مسئولین نیز در این حوزه لحاظ می شود و بر همین اساس طبیعت گردی را نوعی گردشگری مسئولانه نیز می دانیم، طبیعت گردانی که باعث تخریب فضای محیطی می شوند و وضعیت نابه هنجاری را به وجود می آورند گردشگر نیستند.

گردشگران طبیعت گرد ما گردشگران مسئولانه هستند که باید نسبت به حفظ محیط زیست و احترام به تنوع زیستی اهتمام بیشتری نشان دهند که از این جهت در حوزه های علمی به این موضوع توجه شده است.

رشدی که در سطح دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ما در زمینه توسعه رشته های گردشگری اعم از مدیریت گردشگری و اکوتوریسم وجود دارد بیانگر این واقعیت است که هم نسل جوان ما نسبت به گردشگری توجه بیشتری پیدا کرده اند و هم دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ما به این موضوع توجه دارند.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران ادامه داد: تعداد موسسات زیاد شده است، دانشجویان نسبت به فراگیری علم در این حوزه رغبت بیشتری نشان می دهند از این جهت توسعه علمی در این رشته نسبت به بسیاری از رشته های علمی دیگر بیشتر شده است و شاید یکی از معدود رشته هایی که بازار مطمئن و صد درصد دارد را رشته های هتلداری و گردشگری قلمداد می کنیم و از این جهت رویکرد کارآفرینانه در این حوزه وجود دارد به خاطر همین هنوز هم این رشته ها از اقبال خوبی برخوردار است.

جواهرزاده در خصوص نحوه تاسیس انجمن علمی طبیعت گردی در ایران تشریح کرد: انجمن های علمی از وزارت علوم مجوز فعالیتشان را دریافت می کنند، در سال 94 جمعی از محققین و متخصصین حوزه های گردشگری به ویژه طبیعت گردی دور هم جمع شدند، برای تاسیس انجمن علمی و اولین قدم ها را برداشتند و پس از فراز و فرود و پیگیری های موثری که از طریق کمیسیون انجمن های علمی وزارت علوم انجام شد توانستیم مجوز انجمن را از کمیسیون بگیریم.

انجمن های علمی هیئت موسسی باید داشته باشد که 60 درصد آن را دانشگاهیانی با رتبه دانشگاهی استاد تمام و دانشیار و 40 درصد باقی را استادیار و مربی تشکیل دهند و پیدا کردن هیئتی که استاد تمام و دانشیار باشند کار دشواری بود اما با پیگیری های موثری که انجام شد این انجمن به ثبت رسید و اولین هیئت مدیره این انجمن مرکب از نمایندگان دانشگاه های مختلف اعم از دانشگاه فردوسی، دانشگاه همدان، دانشگاه تبریز، دانشگاه اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی و موسسات پژوهشی مرتبط انتخاب شدند و دبیرخانه مرکزی این انجمن در موسسه آموزش عالی بینالود مشهد مستقر است و من نیز به عنوان رئیس انجمن انتخاب شدم.

این انجمن به عنوان یک مجموعه وابسته به وزارت علوم به دنبال نشر علم طبیعت گردی و برگزاری کنفرانس ها و سمینارهای علمی بوده و قرار است به عنوان بازوی علمی و فکری برای سازمان میراث فرهنگی خدمت کند و بتواند در حد توان خود اطلاعات علمی و دانش های مرتبط را افزایش دهد.

موضوع طبیعت گردی در استان خراسان نیز مطمئنا به عنوان یک موضوع تکمیلی برای گردشگران عازم خراسان و مشهد محسوب می شود و باید قبول کنیم که مشهد خاستگاه گردشگری مذهبی است و گردشگرانی که به مشهد می آیند برای زیارت بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) به مشهد سفر می کنند و بحث طبیعت گردی برای تکمیل این زنجیره و افزایش میزان ماندگاری گردشگران در دست تحقیق است.

آخرین نکته این است که در حال حاضر بسیاری از آژانس های مسافرتی تورهای یک روزه طبیعت گردی را به عنوان یکی از برنامه های یومیه خود دارند که این نشان از اقبال خوبی دارد که هم گردشگران عازم به مشهد و هم شهروندان را از موضوعات طبیعت گردی دارند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1