19 مارس 2024 - 09:18

هتل ها تا مهر ۹۸ نباید گران کنند

17 اوت 2019 - 09:00 dsfr.ir/3d6y1

هتلداری

معاون گردشگری با بیان این که نرخ هتل های کشور یک بار و در پایان شهریور هر سال تعیین می شود، متذکر شد: هتل ها اجازه ندارند قیمت ها را گران تر کنند.

هزینه یک شب اقامت در هتل های ایران از ۱۰۰ هزار تا ۷۰۰ هزار تومان برای یک نفر است که این قیمت متاثر از متغیرهایی چون موقعیت جغرافیایی، ستاره هتل و زمان سفر است. قیمت هتل ها هر سال با آغاز نیمه دوم سال، افزایش می یابد که شاخص اثرگذار بر آن نرخ تورم است. بر این اساس برآورد جامعه هتلداران ایران در مهرماه سال گذشته برای دوره ی یک ساله، افزایش نرخ ها از ۲۰ تا ۳۰ درصد بود. هرچند این میان نوسانات قیمت کالاهای اساسی و خدمات، هزینه های اقامت را نیز بالا و پایین کرد.

در فروردین ماه امسال همزمان با تعطیلات نوروزی مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کردند که برای کنترل هزینه سفر قرار نیست هتل ها افزایش نرخ داشته باشند. در حالی که هتل ها شش ماه پیش از آن، افزایش را اعمال کرده بودند. همین بهانه ی گران نشدن در نوروز باعث شد برخی هتل ها با پایان تعطیلات، قیمت ها را تکان بدهند. بررسی ها نشان می دهد درصد افزایش قیمت برخی هتل ها در مقاطعی بیشتر از نرخ مصوب بوده است. هرچند کمبود مسافر در زمان های دیگر باعث شد روی همان قیمت ها، تخفیف هایی اعمال شود که متولیان برای انکار گرانی قیمت خدمات هتل، معمولا نرخ های تخفیف خورده را استناد قرار می دهند.

هتل از جمله کالاهایی است که افزایش قیمت خدمات آن متناسب با افزایش سطح درآمد اکثریت جامعه صورت نمی گیرد، از همین رو همچنان نقش کالایی لوکس را ایفا می کند که حذف و یا کمرنگ شدن آن در سفر، محتمل می آید.

ولی تیموری معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره افزایش نرخ اقامت در هتل که در کنار حمل و نقل، هزینه سفر را برای خانوار ایرانی گران کرده است و ضرورت کنترل آن، اظهار کرد: نرخ اقامت در هتل های ایران سالی یک بار در پایان شهریورماه تعیین می شود، در کمیته ای که نمایندگان هتلداران کشور، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده در آن حضور دارند. بر اساس همین تصمیم گیری، هتل ها اجازه ندارند در طول سال نرخ اقامت را بالاتر از حد تعیین شده، تعیین کنند.

او علت گرانی در هتل های برخی شهرها را کمبود زیرساخت در آن منطقه و نابرابری عرضه و تقاضا دانست و درباره ضرورت مداخله سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای کنترل قیمت ها، گفت: به طور کل مداخله سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نرخ کار حرفه ای نیست اما در شرایطی که با کمبود هتل مواجهیم، حرفه ای هم نیست قیمت اقامت در هتل ها را آزاد کنیم، چون با این کار هتل ها را به سرنوشت شرکت های هواپیمایی دچار کرده ایم که به خاطر ظرفیت نابرابر عرضه و تقاضا، قیمت ها و سفرهایشان با چالش مواجه شده است.

ایده ی ما در حال حاضر برای ساماندهی قیمت ها، برابر کردن عرضه و تقاضا است.

معاون گردشگری به نقطه ضعف دیگری در هتلداری اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی هتل های کشور خصولتی هستند. هدف این گروه نه تنها جذب مسافر است که چون نیروهایشان مانند کارمندان دولت حقوق دریافت می کنند، ترجیح می دهند مسافر هم کمتر داشته باشند تا هزینه هایشان کمتر شود.

اگرچه نرخ هتل ها متاثر از شرایط اقتصادی حال حاضر است و باید آنها را درک کرد، اما لازمه بهبود وضعیت قیمت ها این است که حفره های این صنعت را از بین ببریم.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1