19 مارس 2024 - 06:21
پیشنهاد ایرانگردی

سفر به رقه

15 اوت 2019 - 17:00 dsfr.ir/x44us

رقه

«رقه» روستایی تاریخی در شهرستان بشرویه خراسان جنوبی است که به دلیل جاذبه های طبیعی و تاریخی همواره مورد توجه گردشگران است.

این روستا سابقه ای کهن دارد و آثار باستانی از جمله مسجد جامع که قدمت آن به هزار سال می رسد و قلعه باستانی به نام "قلعه دختر" که شواهد معماری قدمت آن را به قرن ششم تخمین می زند را در دل خود به یادگار دارد و گواه بر قدمت طولانی این روستای دیدنی است.

عده ای براین باورند که نام روستا برگرفته از نام یک زن در قلعه دختر (به نام رقیه) و به مرور زمان به رقه تبدیل شده است.

قدمت این روستا بر کسی پوشیده نیست و بزرگان شهرهای اطراف از جمله بشرویه، طبس و فردوس همگی بر این نکته که قدمت روستا حتی از برخی شهرهای بوجود آمده بیشتر است، اذعان دارند.

مردمان شهرستان های اطراف، این روستا را به عنوان منطقه ای سرسبز می شناسند و تعطیلات خود را به ویژه در فصل تابستان و برای فرار از گرمای طاقت فرسا به این روستا مسافرت می کنند.

سفرنامه ناصر خسرو از جمله اسناد و مدارک تاریخی است که در آن از رقه به عنوان قصبه ای سرسبز با نهرهای فراوان و مسجد آدینه یاد شده است.

ناصرخسرو در قرن پنجم هنگام سفر از طبس به تون (فردوس) به توصیف روستای رقه پرداخته و نوشته است: چون از طبس دوازده فرسنگ بیلمدیم قصبه ای بود که آن را رقه می گویند، آب های روان داشت و زرع و باغ و درخت و بارون و مسجد و آدینه و دیه ها و مزارع تمام دارد نهم ربیع الاخر از رقه برفتیم و دوازدهم ماه به شهر تون رسیدیم میان رقه و تون بیست فرسنگ است.

رقه به عنوان یک دهستان متشکل شده از روستاهای زیادی است که در میان آنها خدافرید، سرند، نخاب و مجد روستاهای سرسبز و دیدنی هستند.

از جمله اماکن مذهبی و تاریخی این منطقه می توان به امامزاده محمد بن اصغر هوگند، بی بی نجمه خاتون مجد، قلعه دختر، مسجدجامع، منزل حاج محمد فروغ نصیرایی، طاق فدک و آسیاب های آبی این دهستان اشاره کرد که پس از گذشت چندین سال هنوز فعال است.

همچنین کال سرند و کال نخاب از جمله رودخانه های فصلی دیدنی این منطقه است که سالانه هزاران نفر از آن بازدید می کنند. 

دشت های اطراف این رودخانه ها زیستگاه بیش از صدها گونه جانوری و گیاهی کمیاب بوده که به اذعان برخی کارشناسان طبیعت بکر و دست نخورده این دهستان بسیار غنی و ناشناخته باقی مانده است.

از کوهستان های اطراف روستا نیز سالانه چندین تن آنغوزه، زیره، آویشن و غیره برداشت می شود.

هفت آسیاب ر مسیر قدیمی بشرویه به رقه که بخشی از جاده کهن این شهر به طبس بوده و مطابق با قنات کهن از کوه های رقه به سمت دشت بشرویه ساخته شده، قرار دارد که دو آسیاب از این تعداد فعال است. 

خانه باغ علیرضا فروغ نصیرایی از آثار تاریخی ثبت ملی در این روستا است که مرمت و تجهیز آن در دست اقدام بوده و حدود سه ماه آینده تبدیل به اقامتگاه بوم گردی می شود.

در عین حال مسافرانی که قصد اقامت در شهرستان بشرویه برای دیدن جاذبه های تاریخی این شهرستان را دارند می توانند از ۹ اقامتگاه بوم گردی در بافت تاریخی شهر بشرویه برای اقامت استفاده کنند.

روستای رقه در ۱۷ کیلومتری شهرستان بشرویه و ۱۵ کیلومتری شهر ارسک واقع شده است. برای سفر به این روستا از بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی باید ۲۶۰ کیلومتر را با خودروی سواری پیمود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1