19 مارس 2024 - 11:59

کلاهبرداری از گردشگران در سمینارهای جمعی

15 اوت 2019 - 11:00 dsfr.ir/q30pm

کلاهبرداری از گردشگران در سمینارهای جمعی
mehrnews.com
شرکت های گردشگری

برخی از شرکت های گردشگری با برگزاری سمینارهایی که در آن به معرفی خدمات ماورایی می پردازند، تلاش دارند کلاه گردشگران ناآگاه را بردارند.

پیامک های پی در پی امان مردم را بریده است. پشت سر هم پیامک دعوت به سمینار و یا همایش گردشگری برای مردم می رود. یکی، مسافران را به سفر رایگان تشویق می کند و دیگری تبلیغ می کند که می توان بدون دادن هزینه اضافه تا چند سال آینده تخفیف های ماورایی از هتلهای ایرانی و خارجی گرفت. آن یکی خبر از قرعه کشی باورنکردنی برای سفر رایگان به جزایر قناری می دهد آن هم در صورت شرکت در سمینار گردشگری!

همه این پیام های اغوا کننده حاوی متن هایی هستند که مسافر ناآگاه را ترغیب می کند تا در این برنامه ها شرکت کند چون هم فال است و هم تماشا!

آنها در این برنامه شرکت می کنند تا توضیحات مسئولان بازاریابی را بشنوند. معمولا این افراد درباره خدمات گردشگری آن شرکت ها صحبت میکنند و اینکه مسافران چطور می توانند از آنها استفاده کنند. در نهایت یک قرعه کشی برگزار شده و به افراد برنده شده طبق گفته خودشان مجوزی برای شرکت در تور گردشگری یک هفته ای به یکی از نقاط گردشگری در دنیا داده می شود.

منتها از آنجا که این سفرها بسیار گران است. به مسافر اعلام می شود که حتما بایستی برای استفاده از این تخفیف ویژه که در قرعه کشی به دست آورده اند، هزینه سفر یک همراه را بپردازد. مسافر نیز که هیچ برنامه ریزی برای چنین سفری انجام نداده یا باید قبول کند و یا از خیر برنده شدن بگذرد. این بخش خوب ماجراست. بخش دیگر این است که وقتی همایش تمام شد، دیگر برنده نمی تواند پیگیر سفر خود شود و در نهایت متوجه می شود که این وعده ها نمایشی بیشتر نبوده است و اصلا سفری در کار نیست.

اما یک روی دیگر این همایش ها ضرری است که متوجه مردم می شود. کارت اعتباری اقامت چندین ساله که با قیمت های باورنکردنی مانند 20 میلیون تومان اعتبار می توانند به مسافران خدمات هتلی بدهند یکی از این اتفاقات همایش هاست که بابت خرید آن از مسافر هزینه ای گرفته می شود تا بتواند در طول سالها از خدمات چند هتل محدود در یکی دو شهر استفاده کنند. اما دریغ که از ارائه این خدمات در بیشتر مواقع ناتوان هستند. یکی از این مسافران بیان کرد: در یکی از این همایش ها 400 هزار تومان برای استفاده از هتلهای آن مجموعه در مدت ده سال پرداخت کردیم. 8 سال از آن زمان گذشته و هر بار به ما گفتند که یا هتلها جا ندارد و یا حتما این کارت را دریافت خواهید کرد ولی چنین اتفاقی نیفتاد. آن زمان 400 هزار تومان هزینه یک سفر به کشورهای همسایه ایران بود. ولی الان پیگیری های ما نتیجه ای نمی دهد. جالب اینجاست که هنوز هم این تبلیغات برای افراد دیگر ارسال می شود یعنی کارشان را به نحو دیگری ادامه می دهند بدون اینکه کسی روی آنها نظارتی داشته باشد.

معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی در طول سالها نظارت بر روند فعالیت آژانسهای مسافرتی و شرکت های گردشگری را به صورت جدی دنبال نمی کند. مدیرکل نظارت و ارزیابی این معاونت نیز پاسخگوی این کم کاری ها نیست. معاونت گردشگری گویا بی توجه به چنین پدیده هایی توجه به موضوعات دیگر را مهمتر از رسیدگی کلاهبرداری های زیرپوستی شرکت های گردشگری می داند.

حرمت الله رفیعی رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در این باره توضیح داد: اینها آژانس نما هستند متاسفانه افرادی که مجوز ندارند و به صورت غیرقانونی فعالیت و اقدام به فریب مردم می کنند. مردم هم نمی بینند که آیا آن آژانس مجوز دارد یا نه. در صورتی که به راحتی می توانند به سایت سازمان میراث فرهنگی و یا ادارات کل در استانها و یا سایت سازمان هواپیمایی سری بزنند و یا از انجمن صنفی دفاتر مسافرتی استعلام کنند که آیا این آژانس مسافرتی اصلا مجوز دارد یا خیر.

وی در ادامه نبود ارگان نظارتی را تایید و بیان کرد: مردم باید بدانند که می خواهند با کدام آژانس کار کنند. متاسفانه ما ضعف نظارتی داریم دفاتر غیر مجاز باید پلمپ شوند اما این اتفاق نمی افتد. مردم می بینند که یک آژانس تابلو دارد و آگهی می دهد بنابراین به آن اعتماد می کنند در حالی که این طور نیست.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1