29 مارس 2024 - 01:24
پیشنهاد ایرانگردی

شیرقلعه شهمیرزاد، نگین شهر نمونه گردشگری

14 اوت 2019 - 09:00 dsfr.ir/9h7wy

شیرقلعه شهمیرزاد

دژی بر بلندای کوه و محصور بین ۲ رشته کوه به نام شیر قلعه بعد از گذشت سده ها هنوز محکم و پابرجاست، تا یادآور سبک معماری دوران پیش از اسلام و نشان از قدمت شهمیرزاد و نمادی از هویت و اصالت ایران زمین باشد.

شیر قلعه در فاصله سه کیلومتری شمال غرب شهمیرزاد در شهرستان مهدیشهر واقع شده و دسترسی به آن نیازمند کمی کوهپیمایی است.

شیر قلعه شهمیرزاد از پناهگاه های مستحکم اسپهبدان طبرستان بوده و بر اساس مطالعات باستان شناسی دارای زیرساخت دوره اشکانی و ساسانی است، دوگانگی ملات به کار رفته در معماری شیر قلعه و نیز ساخت و سازهای جدید بیانگر بازسازی و مرمت آن در دوران اسلامی است.

این قلعه در گذشته برای حفاظت راه انشعابی از بزرگراه ابریشم، احداث شده بود و در قرن پنجم و ششم، اسماعیلی مذهبان که مرکز آنان قلعه الموت قزوین بود، از این قلعه استفاده می کردند و به روایتی برای تامین آب تونلی زیرزمینی از قلعه به چشمه حفر شده بود تا از گزند دشمنان در امان بمانند.

اگر برای دیدن شیر قلعه به شهمیرزاد سفر کنید، در چهار گوشه قلعه چهار برج مدور دیده می شود و مشخص است که در ساخت دژ از سنگهای صخره ای همان کوه استفاده شده و دارای یک دروازه واقع در ضلع جنوبی است.

برج های دژکهن شهمیرزاد، دارای ابعاد منظمی نیستند و همچنین ارتفاع آنها به دلیل ناهمواری سطح کوه یکسان نیست.

فضاهای داخلی شیر قلعه شهمیرزاد اکنون پس از گذشت قرن ها در زیر خاک مدفون شده، ولی دیوارها، برج و باروهای آن نسبتا سالم مانده است و آنچه باعث استحکام بی نظیر این قلعه شده، استفاده از ملاتی متشکل از ملات ساروج، آهک خاکستر و ماسه بادی است.

آنچه که امروز بر جذابیت تماشای این قلعه نظامی می افزاید تماشای زیبایی های شهر نمونه گردشگری شهمیرزاد از ارتفاع است گویی تمام شهر در تسلط چشمان هست و جز لکه های سبز رنگ در کف آسمان آبی چیز دیگری به چشم نمی خورد.

زیبایی های این قلعه تنها به چشم اندازهایش محدود نمی شود و در پایین قلعه چشمه های متعددی از جمله سر چشمه (شیخ چشمه سر) و هفت چشمه قرار دارد که یک مقصد گردشگری برای گردشگران محسوب می شود.

شیر قلعه شهمیرزاد از لحاظ ساخت شبیه به قلعه ساروی بزرگ، قلعه ساروی کوچک و قلعه وهل است و به عنوان یکی از مهم ترین و جذاب ترین قلاع منطقه باستانی قومس مطرح می شود و طبیعت زیبا و آب و هوای ییلاقی این ناحیه نیز بر جذابیت آن افزوده است .

شیرقلعه شهمیرزاد، پنجم آذر ۱۳۸۰ با شماره ۴۴۲۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1