29 مارس 2024 - 05:25

ترکیه «فارابی» را هم مصادره می کند؟

6 اوت 2019 - 15:00 dsfr.ir/1312e

موزه و خانه فرهنگ فارابی

موزه و خانه فرهنگ «ابونصر فارابی» در حالی افتتاح شد، که دفتر فرهنگی شهرداری کلانشهر استانبول فارابی را عالم جهان ترک و اسلام معرفی کرد.

دفتر فرهنگی شهرداری کلانشهر استانبول ترکیه اعلام کرد که موزه و خانه فرهنگ «ابونصر فارابی» از جمله بزرگترین عالمان و دانشمندان جهان ترک و اسلام از روز دوم اوت سال جاری در این شهر گشایش یافت.

شهروندان ترکیه و گردشگران می توانند از این موزه در منطقه توپکاپی این شهر بازدید کنند. در این موزه مجسمه ها و کتابهای فارابی و نحوه دستیابی فارابی به علوم مختلف آثار و تصاویری از اختراعات او تشریح و نمایش شده است. 

همچنین خبرگزاری آناتولی نیز نوشته: « ابونصر فارابی عالم برجسته جهان ترک و اسلام در سال ۸۷۳ میلادی در شهرستان فاریاب استان لب آب ترکمنستان به دنیا آمد. فارابی که نخستین دوره تحصیلات خود را در این شهرستان به پایان رساند، به زبان های عربی، فارسی، یونان باستان، لاتین مسلط بود. وی در بسیاری از زمینه های علمی مانند پزشکی و موسیقی تالیفاتی دارد. همچنین از فارابی به عنوان معلم ثانی، موسس فلسفه اسلامی و انتقال دهنده منطق صوری یونانی به جهان اسلام نیز یاد می شود. او در سال ۹۵۰ میلادی درگذشت.»

اما ایرانی ها بر این باور هستند که فارابی از بزرگترین فلاسفه و دانشمندان ایرانی در عصر طلایی اسلام است که در علم، فلسفه، منطق، جامعه شناسی، پزشکی، ریاضیات و موسیقی تخصص داشت. بیشترین آثار او در زمینه فلسفه، منطق، جامعه شناسی و همچنین دانشنامه نویسی بود.

پدر و مادر فارابی از ایرانیانی بودند که به ترکستان مهاجرت کرده بود. فارابی بیشتر عمر خود را در بغداد دارالخلافه حکومت عباسیان گذراند. 

مدتها پیش هم رئیس فرهنگستان هنر قزاقستان ملیت فارابی را قزاقستانی دانست که با واکنش شدید مجامع ادبی و علمی ایران مواجه شد و از سوی دیگر رادیو و تلویزیون دولتی کشور ترکیه با انتشار گزارشی نسبتاً مفصل از معتقدان به ایرانی بودن این فیلسوف بزرگ انتقاد کرده و تأکید کرد که این شخصیت علمی، ترک بوده است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.

دیدگاه ها

  • محفوظ 7 اوت 2019 - 08:55

    با سلام
    لقب خواجه نصیر " نور الفارسی فر ظلمات الاتراک" است این را یادشان باشد، ملتی که غنای فرهنگی داشته باشد نیاز به دزدی ندارد.
    زبان رسمی دربار عثمانی تا چند دهه پیش فارسی بوده بی چشم و روها

1