28 مارس 2024 - 14:09

تعریف جدید موزه به رأی گذاشته می شود

1 اوت 2019 - 15:00 dsfr.ir/ee7da

موزه گردی

بر اساس تصمیم گیری صدوسی و نهمین کمیته اجرایی ایکوم (شورای جهانی موزه ها) که در ۳۰ و ۳۱ تیرماه سال جاری (۲۲-۲۱ ژوئیه ۲۰۱۹) در پاریس برگزار شد، تعریف جدیدی از موزه ارائه شد.

قرار است این تعریف جدید در مجمع عمومی این شورا که در تاریخ ۱۶-۱۰ شهریورماه سال جاری (۷-۱ سپتامبر ۲۰۱۹) در کیوتو- ژاپن برگزار می شود، به رأی گذاشته شود.

شورای جهانی موزه ها پس از بررسی و جمع بندی تمامی تعاریف پیشنهادی از سراسر دنیا برای «باز تعریف» موزه در قرن بیست و یکم، سرانجام در کمیته اجرایی ایکوم به تعریف مشترکی دست یافته که در نشست کیوتو در روز ۱۶ شهریورماه (۷ سپتامبر) به رأی گذاشته خواهد شد.

این تعریف بر اساس سایت رسمی ایکوم به شرح زیر است:

موزه ها فضاهایی مردم سالارانه، فراگیر و چند صدایی برای گفتگویی منتقدانه پیرامون گذشته ها و آینده ها هستند. موزه ها ضمن به رسمیت شناختن و حل کردن تضادها و چالش های زمان حال، نگهدارنده اشیا و نمونه های تاریخی ارزشمند به نفع جامعه، حفظ کننده خاطرات متنوع گذشته برای نسل های آینده اند و تضمین کننده برابری حقوق و دسترسی به میراث برای همگان هستند.

موزه ها به دنبال انتفاع نیستند. آن ها مکان هایی مشارکتی و شفاف اند که با همکاری فعال با جوامع مختلف به جمع آوری، حفظ، پژوهش، تفسیر، نمایش و بهبود ادراک دریافتی از جهان هستی با هدف سهم داشتن در کرامت انسانی، عدالت اجتماعی، برابری جهانی و سعادت دنیوی می پردازند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایلنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1