17 آوریل 2024 - 12:23

روشن بودن کولر بر موتور ماشین و مصرف بنزین چه تاثیری دارد؟

29 ژوئیه 2019 - 14:00 dsfr.ir/ga1di

روشن بودن کولر بر موتور ماشین و مصرف بنزین چه تاثیری دارد؟
دنیای سفر
تاثیر روشن بودن کولر روی مصرف سوخت

با فرارسیدن فصل گرما رانندگان برای فرار از تحفه تابستانی خورشید، دست به دامان کولر خودرو می شوند، اما نه همه آنها!

حتما توجه کرده اید که حتی در داغ ترین روزهای سال نیز رانندگانی پیدا می شوند، که با شیشه های باز حرکت می کنند. این کار برای خنک شدن خوب است، اما به نظرتان چقدر تاثیر دارد؟

به آنهایی که کولر خودرویشان خراب است کاری نداریم، روی صحبت ما با آن دسته از کسانی است که به خاطر افزایش مصرف سوخت از کولر ماشین استفاده نمی کنند. در این نوشته قصد داریم به دقت بررسی کنیم که استفاده از کولر خودرو اقتصادی تر است، یا باز کردن شیشه ها!

آیا روشن بودن کولر بر موتور ماشین تاثیر دارد؟

عده ای از رانندگان ادعا دارند، که با روشن کردن کولر خودرو نیروی ماشین شان نصف می شود! این شکایات از صاحبان خودروهای اقتصادی مثل پراید و آردی بیشتر شنیده می شود. این موضوع که وقتی کولر روشن می شود قسمتی از نیروی موتور صرف آن می شود، درست است اما نه نصف آن!

کارشناسان خودروساز این مورد را بررسی کرده اند و دریافته اند که به طور متوسط وقتی کولر خودرو روشن است، 4 تا 5 اسب بخار از قدرت موتور صرف آن می شود. این همان دلیل تنبل تر شدن خودرو در زمان روشن بودن کولر است. این تنبل شدن خودرو اگر در سطح شهر یا جاده های هموار باشد، خطری برای موتور ندارد و نباید نگران آسیب دیدن موتور باشید. اگر قرار بود کولر، ماشین شما را خراب کند قطعا مهندسین سازنده چنین ریسکی را نمی کردند.

آیا کولر ماشین بنزین مصرف میکند؟

توجیه اصلی راننده هایی که کولر ماشین را روشن نمی کنند، این است که با روشن کردن کولر ماشین، مصرف سوخت آن بیشتر می شود. در اینکه با روشن شدن کولر فشار بیشتری به موتور می آید و باید سوخت بیشتری مصرف شود شکی نیست. اما مقدار آن به اندازه ای نیست که از نظر اقتصادی توجیه مناسبی باشد.

طبق آزمایشات صورت گرفته، زمانی که کولر خودرو روشن است، به ازای هر صد کیلومتر بین یک تا دو لیتر مصرف بنزین افزایش می یابد.

آیا استفاده از کولر برای ماشین ضرر دارد؟

پیشتر هم گفتیم اگر کولر برای ماشین ضرر داشت آن را در ساختار ماشین به کار میبردند. اما همینکه مقداری از قدرت موتور را میگیرد باعث شده تا این باور جا بیفتد که کولر برای ماشین ضرر دارد. در سربالایی های تند و زمانی که بار خودرو سنگین است، اگر متوجه شدید ماشین از لحاظ قدرت کم آورده بهتر است کولر را خاموش کنید.

اما با این وجود باز هم چندان خوشبین نباشید که با خاموش کردن کولر دیگر مشکلی وجود ندارد! وقتی شیشه ها پایین هستند، فشار هوایی که به داخل خودرو راه می یابد، خودرو را سنگین می کند و در جهت مخالف نیرو وارد می کند. این موضوع باعث میشود که موتور نیروی بیشتری برای به حرکت درآوردن خودرو صرف کند و همینطور مصرف سوخت افزایش پیدا میکند.

کارشناسان معتقدند در سرعت های بالا اگر شیشه های خودرو پایین باشد، می تواند تا 20 درصد مصرف سوخت را افزایش دهد. به نظر شما در چنین شرایطی استفاده از کولر خودرو به صرفه تر است یا شیشه باز؟

تاثیر درجه کولر بر مصرف بنزین چقدر است؟

با اینکه دریافتیم استفاده از کولر خودرو بهتر است تا باز کردن شیشه ها، اما هنوز این سوال باقیست که آیا درجه کولر هم روی مصرف بنزین تاثیر دارد؟

پاسخ مثبت است، کولر هر چه با سرعت بیشتری کار کند، نیاز به قدرت بیشتری دارد. این یعنی درخواست توان بیشتر از موتور خودرو که در نهایت مصرف بیشتر سوخت را به همراه دارد.

بنابراین می توانید بدون ترس از خراب شدن خودرو یا مصرف بیش از حد سوخت با یک درجه متوسط از کولر خودرویتان استفاده کنید.

تاثیر کولر بر موتور پراید چقدر است؟

از آنجایی که رایج ترین خودرو در کشورمان پراید است بد نیست تاثیر کولر بر موتور پراید را بررسی کنیم. در بند های بالاتر گفتیم که کارشناسان معتقدند که کولر خودرو 4 یا 5  اسب بخار از قدرت موتور را مصرف میکند، اما دقیقا یعنی چند درصد نیروی کل موتور؟

موتور پراید می تواند 63 اسب بخار نیرو تولید کند حالا اگر مقداری که کولر مصرف می کند را از این نیرو کم کنیم هنوز 58 اسب بخار نیرو باقی خواهد ماند تا بتوانید با خیال راحت رانندگی تان را بکنید.

و اما سلامتی تان چقدر ارزش دارد؟

گذشته از همه دلایل اقتصادی چیزی که در درجه بالاتری از اهمیت قرار دارد، سلامتی سرنشینان خودرو است. زمانی که خودرویی در هوای داغ تابستان با شیشه های باز در حرکت است، بی شک باد داغی هم در داخل خودرو در جریان است، این باد نه تنها باعث خواب آلودگی راننده و سرنشینان می شود که ممکن است این موضوع فاجعه بار هم باشد. بلکه ایجاد مشکلات پوستی و گرما زدگی را نیز به همراه خواهد داشت.

در این نوشته به بررسی همه جانبه استفاده از کولر خودرو کردیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که حتما در روزهای داغ از کولر استفاده کنید، آنهایی که خودروی قدیمی تر و ضعیف تر دارند، می توانند درجه کولر را پایین نگه دارند تا موتور خودرو کم نیاورد!

1