18 آوریل 2024 - 01:46

برگزاری پنجمین جشنواره حماسه سرایی اقوام جهان در بیشکک

28 ژوئیه 2019 - 17:00 dsfr.ir/py6e5

برگزاری پنجمین جشنواره حماسه سرایی اقوام جهان در بیشکک
mehrnews.com
حماسه سرایی اقوام و ملل جهان

جشنواره بین المللی حماسه سرایی اقوام و ملل جهان برای پنجمین بار در قرقیزستان با هدف تحکیم پل های فرهنگی بین المللی، نزدیکی ملت ها، مساعدت به گسترش بردباری و دوستی برگزار شد.

به گفته عظمت جامانقول اف وزیر فرهنگ، اطلاع رسانی و گردشگری قرقیزستان، حماسه ماناس هر دو سال یک بار تمامی حماسه های جهان را دور خود جمع می کند. حماسه مهابهاراتا هندی، ایلیاد و ادیسه یونانی، شاهنامه فارسی و ماناس قرقیزی آیینه تاریخ، فرهنگ، سنتها و جهان بینی هر ملت هستند. بنابراین در قرن ۲۱ لازم است این میراث غنی حفظ به نسل های آینده منتقل شود.

مانند گذشته این جشنواره در دو مرحله علمی- کاربردی و فرهنگی- معرفتی برگزار شد. در چارچوب این جشنواره همایشی تحت عنوان «تصویر اسطوره ای و حماسی از جهان به عنوان فرم انعکاس واقعیت» به مناسبت ۱۲۵- مین سالروز سایا قبای کارا لایف ماناس چی مشهور قرن بیستم برگزار شد. در این همایش محققان و دانشمندانی از ۲۳ کشور خارجی (کشورهای حوزه شوروی سابق، چین، هند، تبت، اروپا و آمریکای لاتین) به مسائل حفظ و ترویج میراث حماسی، تبادل تجربیات و ارائه دستاوردهای خود در این زمینه پرداختند.

به گفته برگزارکنندگان هر سال از محققان و پژوهشگران جدیدی برای شرکت در این جشنواره دعوت می شود.

امسال هیات بزرگی از چین با حماسه سرایانی در ژانرهای مختلف در این جشنواره شرکت کرده بود. موضوع تحقیقات از کشور دوست متنوع بوده است: تحلیل سنت های قصه گویی، فولکلور و آداب و رسوم چینی. مکتب ادبیات شفاهی چینی ریشه های عمیق دارد و محققان قرقیزی زمینه های فراوانی برای همکاری با طرف چینی در حوزه حماسه سرایی پیدا کرده اند.

در صحن فیلارمونی ملی قرقیزستان دهکده کوچ قرقیزی همراه با نمایشگاه صنایع دستی برپا شده بود. در قالب این جشنواره رسم توشو کسو (بریدن طناب پای بچه) در جشن یک سالگی کودک و نیز مسابقات فرهنگی «بهترین یورت قرقیزی»، «لباس عشایر»، «بهترین ماناس چی» و «بهترین داستان چی» برگزار شد. این جشنواره با راهپیمایی تنوع فرهنگی به پایان رسید.

در این جشنواره حماسه های ملت های جهان، آداب و رسوم شمنیستی، آوازخوانی حلقوی، هنر قایچی، فلسفه درویشان صوفی، نمایشنامه ها اجرا شده است. میهمانان از مرکز فرهنگی روح اردو واقع در دریاچه ایسیک کول، مرکز تمدن عشایر و موزه نگارگری صخره ای قرقیزستان بازدید کردند.

شایان ذکر است که نخستین جشنواره بین المللی حماسه سرایی قرقیزستان در سال ۲۰۰۶ توسط چنگیز آیتماتوف پیشنهاد و برگزار شد. وی تلاش کرد سطح و وسعت این برنامه فرهنگی مهم را پایه گذاری نماید که برگزارکنندگان سعی دارند تا کنون از آن پیروی نمایند. هر دوره جدید با توجه به چالش های جدید طراحی و پیشنهاد می شود. از ویژگی های این جشنواره این است که نه تنها ژانرهای مختلف اجرا در آن معرفی می شوند بلکه محققان و پژوهشگران در حوزه حماسه سرایی نیز در آن حضور دارند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1