28 مارس 2024 - 15:17

طرح گذر صنایع دستی؛ خوب یا بد؟

28 ژوئیه 2019 - 11:00 dsfr.ir/od03d

طرح گذر صنایع دستی

برخی از هنرمندان صنایع دستی کشور معتقدند طرح اجرای گذر صنایع دستی خوب است، اما جانمایی خوبی ندارد.

معاونت صنایع دستی تهران و مدیران شهری استان تهران، در قالب یکی از طرح های حمایتی از فعالان صنایع دستی، گذر صنایع دستی را در خیابان ویلا افتتاح کردند.

افتتاح این گذر هنری و تغییراتی که در روند تردد در خیابان ویلا ایجاد کرد، اعتراض برخی از ساکنان خیابان های اطراف ویلا و کارشناسان را برانگیخت.

ما در این گزارش پای صحبت های برخی از هنرمندان صنایع دستی کشور نشستیم و نظر آن ها را درباره افتتاح و اجرای گذر صنایع دستی در خیابان ویلا جویا شدیم.

شهرام امیری هنرمند صنایع دستی، افتتاح گذر صنایع دستی در خیابان ویلا را نقد کرد و به خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: قطعاً کالاهای بازاری در گذر صنایع دستی ارائه خواهند شد و ارائه این کالا ها در خیابان ویلا به کار فروشگاه های لاکچری این خیابان آسیب می زند.

این فعال صنایع دستی با تأکید بر اینکه ایجاد گذر صنایع دستی طرح خوبی است؛ اما جانمایی خوبی نداشته، پیشنهاد کرد این گذر هنری در مکان هایی همچون پارک آب و آتش یا بازارچه عودلاجان اجرا شود.

بهروز سیف اللهی مدرس رشته نگارگری روی چرم و پژوهشگر نیز افتتاح گذر صنایع دستی را طرح مثبتی برای رونق صنایع دستی کشور دانست و گفت: برخلاف تصور برخی از افراد خیابان ویلا مکان مناسبی برای اجرای این طرح است.

وی از تلاش نهاد ها و سازمان های دیگر کشور برای رونق صنایع دستی کشور یاد کرد و افزود: سازمان صنایع دستی متولی اصلی صنایع دستی در کشور است و قاعدتاً ورود سایر سازمان ها و نهاد ها به این حوزه نمی تواند خیلی تخصصی باشد. البته اگر طرح های حمایتی آن ها تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشد، قابل قبول و مفید است.

این پژوهشگر به مسئولان سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری پیشنهاد کرد گروهی را برای ایجاد تعامل میان سازمان میراث فرهنگی با شهرداری و دوائر دیگری که به عرصه صنایع دستی ورود کرده اند، تشکیل دهد.

البته سیف اللهی از نحوه اجرای بازارچه زیرگذر چهارراه ولی عصر (عج) انتقاد کرد.

به گفته این هنرمند صنایع دستی طرح بازارچه زیرگذر چهارراه ولیعصر به نام صنایع دستی و با هدف حمایت از زنان سرپرست خانوار، صاحبان کارگاه های کوچک و فعالان عرصه صنایع دستی اجرا شده، اما با ارائه محصولات کم کیفیت ارزش صنایع دستی کشور را زیر سوال می برد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « باشگاه خبرنگاران جوان » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1