19 مارس 2024 - 11:23

بروجرد شهر ملی «ورشو» شد

23 ژوئیه 2019 - 17:00 dsfr.ir/xu4di

بروجرد شهر ملی «ورشو» شد
mehrnews.com
صنایع دستی بروجرد

با انتخاب بروجرد به عنوان شهر ملی «ورشو» موافقت شد.

در جلسه ارزیابی تعیین شهرهای ملی صنایع دستی که امروز دوشنبه با حضور خانم محمودیان معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور، علاءالدین بروجردی نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی، سید امین قاسمی مدیرکل و بابا حسینی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان در عمارت تاریخی کوشک تهران برگزار شد؛ با انتخاب بروجرد به عنوان شهر ملی ورشو موافقت شد.

بر اساس این گزارش، گستردگی هنر ورشوسازی به حدی بوده است که نام شهر بروجرد و ورشو با هم آمیخته شده است. این فلز به صورت ورق از کشور آلمان و لهستان به ایران وارد می شده است و با داشتن جلا و مقاومت طولانی در مقابل پوسیدگی، آن را «ژرمن سیلور» نیز اطلاق می کردند.

هنرمندان دیار بروجرد، با استفاده از فن چکش کاری و خم کاری با استفاده از دستگاه های ساده و همچنین نیروی بازوی خود، به خلق آثار فلزی بسیار زیبایی از ورقهای ورشویی می پرداختند که از جمله می توان به ظروف غذا خوری، سماور، سینی، قندان، چایدان، گلاب پاش و … اشاره کرد.

راسته مسگرهای بازار بروجرد هنوز نفس می کشد و شهرت قلم زن های حرفه ای این دیار همچنان پایدار است تا این هنرمندی نه فقط در خاطرات که در زندگی روزمره مردمان این دیار جایش را حفظ کند.

کارشناسان امر معتقدند که جغرافیایی متنوع لرستان و زیست بوم این استان در تنوع نقوش و صنایع دستی آن نقش بسزایی داشته به طوری که کار هنرمندان بروجردی روی فلز ورشو از انحصاری ترین صنایع دستی کشور محسوب می شود.

از برجسته ترین هنرمندان این حرفه می توان استاد علی میناگر، مرحوم استاد رئوف، مرحوم استاد قریب، استاد رضا گلدوز، استاد محمد بادآور، استاد علیرضا شاددل، استاد ماشاء اله فرخی و … را نام برد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1