19 مارس 2024 - 11:22

گردشگری غذایی می تواند اشتغال پایدار ایجاد کند

21 ژوئیه 2019 - 09:00 dsfr.ir/rw12p

گردشگری غذایی

عضو انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران با اشاره به نخستین جشنواره خوراک ملل در برج میلاد، نقش صنایع غذایی را مستقیم دانست و گفت: این محفل می تواند به خوبی ذائقه و طبخ غذاهای اصیل ایرانی را به سایر جهان معرفی کند.

حمید درودیان در این رابطه اظهار داشت: گردشگر غذایی می تواند اشتغال بسیاری ایجاد کرده و ارزآوری برای کشورمان به همراه داشته باشد، چون بسیاری از توریست های خارجی می خواهند تا فرهنگ بومی و محلی، نحوه پخت و محل اینگونه غذاها را تجربه کنند.

بسیاری از کشورهای جنوب شرق آسیا از جمله تایلند و ویتنام در چند سال اخیر با معرفی غذاهای خود در مسیر گردشگران توانسته اند نگاه تاریخی و فرهنگی کشورشان را به سایر جهان عرضه کنند چرا که گردشگری خوراک در دنیا شناخته شده است.

خزانه دار انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران با بیان اینکه فضای مجازی می تواند در معرفی بیشتر جشنواره خوراک ملل تاثیر گذار باشد خاطرنشان کرد: غذاهای محلی ایران یکی از پرطرفدار ترین منوها برای گردشگران محسوب می شود که می بایست این موضوع در دل این جشنواره پرورش داده و به سایر گردشگران معرفی کرد.

درودیان با اشاره به اینکه گستردگی اقوام ایرانی در کشور باعث شده که بسیاری از غذاها به لحاظ طبخ، تنوع و ذائقه برای گردشگران مطلوب ارزیابی شود گفت: هم اکنون قرمه سبزی، کباب و کوفته تبریزی برای بسیاری از گردشگران یک برند تبدیل شده است که باید از این الگو و استاندارد سازی سایر غذاهای محلی را معرفی کرد.

به گفته وی استفاده از ادویه ها و دسرهایی در کنار غذاهای ایرانی باعث شده تا طبع گرم و سرد غذاها را از بین برده و این گونه خوراک ها را بهتر برای باب میل گردشگران به همراه آورد.

این عضو انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران نقش صنایع غذایی در توسعه اقتصادی و اشتغال را مستقیم دانست و اظهارداشت: در این زمینه گردشگر غذایی می تواند اشتغال بسیاری را برای اقتصاد کشورمان به همراه آورد چرا که بسیاری از توریست های خارجی در نظر دارند تا فرهنگ بومی و محلی، نحوه پخت و محل این گونه غذاها را تجربه کنند.

درودیان با بیان اینکه نهادهای خصوصی و آژانس های گردشگری به عنوان کارگزاران در این بخش باید حضور فعالی داشته باشند تصریح کرد: این افراد پکیج کاملی از با کیفیت ترین و استانداردترین غذا و نوشیدنی های کشورمان را معرفی و در این زمینه باید اعتماد سازی و شناسنامه دار کردن را سرلوحه کار خود قرار دهند.

اولین جشنواره بین المللی خوراک ملل به منظور معرفی آداب و رسوم ملت های مختلف درباره طبخ و مصرف غذا ۲۰ تا ۲۵ مردادماه در مرکز نمایشگاهی برج میلاد تهران برگزار می شود.

در این جشنواره ۳۸ غذای ملی ثبت شده و ۳ غذای جهانی در قالب پوستر و یا نمایش پخت آنها در این برنامه معرفی می شود.

سازمان میراث فرهنگی، کانون اتومبیلرانی و جهانگردی، وزارت فرهنگ و ارشاد، موسسه فرهنگی اکو، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان امور عشایر ایران، شهرداری تهران، اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی و صدای جمهوری اسلامی ایران از حامیان معنوی این رویداد بین المللی هستند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1