28 مارس 2024 - 19:01

بحران کاهش گردشگر چینی در جهان

13 ژوئیه 2019 - 11:00 dsfr.ir/4j0o5

گردشگران چینی

کند شدن رشد اقتصادی چین و جنگ تجاری این کشور با آمریکا که به تضعیف ارزش پول آن هم منجر شده، باعث شده توریست های چینی در سفر به کشورهای خارجی، کمتر دست به جیب شوند.

سال گذشته، چینی ها ۱۵۰ میلیون سفر خارجی داشته اند که این موضوع برای بازار سفرهای خارجی بسیار مهم است و طبق اعلام «سازمان جهانی گردشگری» حدود یک پنجم پولی که بابت گردشگری در سراسر دنیا خرج می شود را تشکیل داده است.

اما داده های رسمی میگویند چینی هایی که در سه ماه نخست امسال به خارج سفر کرده اند، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۱۰ درصد کمتر خرج کرده اند. تحلیلگران و مدیران صنعت می گویند کند شدن رشد اقتصادی چین همراه با کاهش ارزش پول این کشور، در نتیجه جنگ تجاری با آمریکا، دلایل اصلی این اتفاق هستند.

مدیر یک آژانس مسافرتی در شانگهای می گوید متولیان تورهای اروپایی، به سختی بسته های پیشنهادی گران را پر می کنند. مقاصد نزدیکی مثل ژاپن، تایلند و ویتنام هنوز برای توریست های چینی پرطرفدار هستند، اما سفر آنها به نقاط دورتر کاهش یافته است؛ مثلا در ماه آوریل سفر به نیوزیلند و استرالیا نسبت به سال گذشته، به ترتیب ۲۱ و ۶ درصد کمتر شد. همچنین بعد از افزایش تعرفه تجاری کالاهای وارداتی چین از سوی آمریکا، سفر چینی ها به آمریکا در سال ۲۰۱۸ کاهش ۱۰ درصدی داشته است.

کسب و کارهای آمریکایی اذعان کرده اند که این رکود در سال جاری هم ادامه پیدا کرده است. برند جواهرات تیفانی آمریکا اخیرا به سرمایه گذاران اعلام کرده که فروش داخلی این برند به توریست های چینی در سه ماه نخست امسال بیش از ۲۵ درصد کاهش یافته است. کارشناسان می گویند تشدید جنگ تجاری و فشار بیشتر بر ارزش نزولی پول چین، به معنی کاهش هر چه بیشتر گردشگری خارجی چین در آینده نزدیک خواهد بود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « دنیای اقتصاد » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1