18 آوریل 2024 - 03:59

طرح سایت گردشگری غار قلایچی بوکان به تصویب رسید

10 ژوئیه 2019 - 09:00 dsfr.ir/vj58l

غار نوردی

طرح سایت گردشگری غار قلایچی بوکان تهیه و به تصویب رسید و سرمایه گذاران بخش خصوصی می توانند برای سرمایه گذاری در این محوطه طبیعی و کم نظیر، وارد عمل شوند.

جلیل جباری مدیرکل میراث فرهنگی استان با اعلام این خبر افزود: یکی از جاذبه های مهم و طبیعی استان که کمتر به آن اشاره شده و برای عموم مردم تقریبا ناشناخته است، غار روستای قلایچی شهرستان بوکان واقع در جنوب استان است.

این غار که عمق آن حدود 120 متر تخمین زده شده یکی از عمیق ترین غارهای آبی ایران است و در فاصله ۱۲ کیلومتری شمال شرقی شهرستان بوکان، در مجاورت محوطه باستانی قلعه قلایچی یکی از مراکز تمدن مانایی ها قرار گرفته و از دسته غارهای طبیعی به حساب می آید که در اثر نفوذ آب در طبقات آهکی شکل گرفته و از نظر ساختار غار و کلاس غارنوردی می توان آن را از جمله ی غنی ترین و سخت ترین غارهای مکشوف ایران به شمار آورد.

اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان به منظور معرفی و تسهیل سرمایه گذاری در جوار این سازه طبیعی، اخیرا با صرف بودجه 500 میلیون ریالی، نقشه سایت گردشگری در این محل را تدوین و طراحی کرد که در رایزنی با مدیران و کارشناسان تعدادی از ارگانهای ذیربط، این طرح در نهایت به تصویب رسید تا به عنوان طرح اولیه و پیشنهادی برای کسانی که قصد سرمایه گذاری داشته باشند، ارائه شود.

در طراحی سایت فوق، اماکن و محل هایی برای استراحت گردشگران و غارنوردان و دیگر تسهیلات و امکانات رفاهی که برای بازدید کنندگان مورد نیاز است پیش بینی شده است. با توجه به برخی ویژگی های منحصر به فرد این غار و از آنجایی که گرایش به بازدید از آثار و پدیده های طبیعی به نسبت سایر آثار، بیشتر است لذا با معرفی و تبلیغ این غار و همزمان با ایجاد زیرساخت ها و تسهیلات لازم، می توان متصور بود که غار قلایچی بوکان پتانسیل این را دارد که به یکی از مهمترین اهداف گردشگرپذیر کشور تبدیل شود. 

« دنیای سفر » این نوشته را از « میراث آریا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1