19 مارس 2024 - 13:40

کشف بقایایی از اسب های دوران نئاندرتال

6 ژوئیه 2019 - 17:00 dsfr.ir/2c1fs

کاوش های باستان شناسی

سرپرست ایرانی دومین فصل از کاوش های باستان شناسی در غار قلعه کرد آوج واقع در استان قزوین از کشف بقایای جانوری در این غار خبر داد که نشان از شکار نئاندرتال ها در ۴۵ هزار سال پیش دارد.

حامد وحدتی نسب (سرپرست ایرانی دومین فصل از کاوش های باستان شناسی در غار قلعه کرد آوج واقع در استان قزوین) با اشاره به آنکه نخستین فصل کاوش در این غار باستانی، سال گذشته انجام شد، گفت: فصل دوم کاوش ها در قالب کاوش مشترک هیات باستان شناسی ایرانی-فرانسوی انجام می شود و هم اکنون در جریان است و تا پایان تیرماه ادامه خواهد داشت.

به گفته او، غار قلعه کرد یکی از مرتفع ترین غارهای دوران پارینه سنگی ایران است و تقریبا دو هزار و ۱۰۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد. از آنجا که طی سال های گذشته این غار یکی از جاذبه های گردشگری بود و با توجه به قدمتی که دارد، شاهد حفاری های غیرمجاز متعددی در آن هستیم. 

هرچند طول این غار بسیار زیاد است اما تمرکز باستان شناسان دمِ دهانه آن متمرکز شده است. مکانی که بیشترین فعالیت های زندگی در دوره پارینه سنگی در آن اتفاق افتاده که به لحاظ بقایای فرهنگی بسیار غنی است.

به گفته سرپرست ایرانی دومین فصل از کاوش های باستان شناسی در غار قلعه کرد آوج واقع در استان قزوین، بر اساس سن سنجی های انجام شده از کشفیات بدست آمده قدمتی حداقل ۴۵ هزار ساله برای یافته ها تخمین زده شده است که البته این قدمت بر اساس سن سنجی هایی است که تاکنون انجام شده و این احتمال وجود دارد که بیش از این قدمت داشته باشد. 

وحدتی نسب با اشاره به آنکه تاکنون تعداد بسیار زیادی از سر پیکان های شکار که مربوط به دوره انسان های نئاندرتال است و بقایای جانوران که شکار می کردند در این غار به دست آمده، گفت: در واقع می توان گفت چندین هزار سر پیکان و بقایای جانوری از دندان گرفته تا استخوان و جمجمه اسب پیدا کرده ایم.

او با اشاره به آن که عمده ترین شکار انسان های نئاندرتال در این منطقه اسب وحشی بود، در خصوص ویژگی های خاص اسب های وحشی دوران نئاندرتال ها گفت: یک متخصص جانورشناسی همراه تیم کاوش است که از موزه انسان شناسی پاریس آمده و بر اساس مطالعات او، بقایای چندین نوع مختلف اسب در این غار پیدا شده اما عموماً برخی از این اسب ها جثه ای یک و نیم برابر اسب های امروزی دارند. این اسب ها از نژاد خاصی بودند که در زمان نئاندرتال ها می زیستند. نوع خاصی از اسب های وحشی که اکنون منقرض شده اند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایلنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1