19 مارس 2024 - 10:33

برخی کشورها درصدد ثبت مشاهیر ایران به نام خودشان هستند

3 ژوئیه 2019 - 15:00 dsfr.ir/8a98s

برخی کشورها درصدد ثبت مشاهیر ایران به نام خودشان هستند
parvaresheafkar.com
مشاهیر ایران

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، گفت: کشورهای اطراف برای یافتن هویت به بهانه اینکه یکی از مشاهیر از یک کشور عبور کرده تلاش می کنند درخواست ثبت مفاخر و مشاهیر را مطرح می کنند و متاسفانه ما قدر این شخصیت ها را نمی دانیم.

حجت الله ایوبی در جلسه هماهنگی برپایی همایش شیخ شهاب الدین سهروردی اظهار داشت: سال گذشته بر بازنویسی قصه های سهروردی برای استفاده کودکان و نوجوانان تاکید شد و این کار در دست انجام است و برخی انتشارات نیز برای چاپ این محتوا اعلام آمادگی کردند.

همچنین سال گذشته مقرر شد که تصویری از شیخ شهاب سهروردی را آماده کنیم. با کسانی که پرتره ساز هستند مذاکره کردیم و در نهایت سردیس و تصویر شیخ شهاب الدین سهروردی آماده خواهد شد و در این زمینه با اساتید مختلف گفتگو کردیم و این محتوا را در اختیار خالق این سردیس قرار دادیم.

وی امیدواری کرد تا سردیسِ مورد تایید اساتید، در خیابان سهروردی قرار گیرد و می توان کپی این سردیس و تصویر شیخ شهاب الدین سهروردی را در بخش های مختلف از جمله سهرورد قرار داد و چنانچه این سردیس مورد قبول همه اساتید باشد مراسم رونمایی از آن برگزار خواهد شد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، گفت: درباره بنیاد سهروردی تلاش های متعددی شد و این تلاش ها ادامه دارد و برای انجام این امور، موسسه شیخ شهاب الدین سهروردی تاسیس شود. نام سهروردی به حدی بزرگ است که با این مؤسسه نیز می توان کارهای بزرگی انجام داد.

ایوبی با اشاره به دعوای کشورها برای ثبت مشاهیر و مفاخر از طریق یونسکو عنوان کرد: کشورهای اطراف برای یافتن هویت به بهانه اینکه یکی از مشاهیر از یک کشور عبور کرده تلاش می کنند درخواست ثبت مفاخر و مشاهیر را مطرح می کنند و متأسفانه ما قدر این شخصیت ها را نمی دانیم و آنان را از دست می دهیم؛ در وفور نعمتی قرار گرفتیم که موجب غفلت ما شده است.

هریک از مشاهیر می توانند برای هر منطقه و کشور هویت بسازند. توجه به شیخ شهاب الدین سهروردی برای اهالی سهروردی زنجان برکات بسیاری در پی دارد.

سعدالله نصیری قیداری دبیر همایش های مرتبط با سهروردی و استاد دانشگاه شهید بهشتی نیز در این جلسه اظهار داشت: نام یونسکو یک حمایت معنوی است و شهرت جهانی یونسکو نیز به دلیل خوشنامی و مرام و اساسنامه آن است.

وی با اشاره به برپایی بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی در کشورهای مختلف افزود: «باید بیشتر تلاش کنیم که این فرد نام آور را که به همت یونسکو نامش در دنیا مطرح شده بیشتر مورد توجه قرار دهیم و با چاپ آثار و برپایی همایش های مرتبط، در این راه قدم برداریم.»

یونسکو با قواعد سختی که دارد پذیرفته شیخ شهاب الدین سهروردی یک شخصیت جهانی است. نباید در انتظار هانری کُربن ها باشیم تا بزرگان ما شناسایی شوند بلکه باید خودمان تلاش کنیم و برای توسعه علمی و فرهنگی کشور به این مشاهیر احترام بگذاریم.

ثبت شیخ شهاب در فهرست مشاهیر جهانی و ثبت دانشگاه جندی شاپور دو حرکت ارزشمند بود که به همت کمیسیون ملی یونسکو- ایران به ثمر نشست؛ پیشتر قدیمی ترین دانشگاه جهان ۹۵۰ سال قدمت داشت اما با این مصوبه، قدیمی ترین دانشگاه دنیا ۱۷۵۰ سال قدمت دارد که ایرانیان بنیان گذار آن هستند. باید قدردان این فعالیت ها باشیم و در سایه این مصوبات حرکت های خوبی انجام دهیم.

وی با اشاره به تلاش دشمنان کشور برای ارائه تصویری نادرست از ایران در دنیا تصریح کرد: دشمنان به دنبال این هستند کشوری که مهد فرهنگ است را به عنوان کشوری خشونت طلب جلوه دهند و باید با چنین فعالیت هایی این حرکت ها را خنثی کنیم.

با معرفی مشاهیر و مفاخر کشور باید تلاش کنیم چهره ایران را به جهانیان درست نشان دهیم و این اتفاق علاوه بر کارکرد فرهنگی برای کشور درآمد اقتصادی نیز به همراه دارد.

کشور ترکیه با انگشت شمار چهره های فرهنگی، سال گذشته از قونیه ۵ میلیارد دلار درآمد داشته است. حتی ترکیه در تلاش بود مقبره ابوالحسن خرقانی را به صورت تصنعی در ترکیه جلوه دهد که اعلام کردیم مزار این بزرگ در شاهرود است و از اقدام ترکیه در این زمینه جلوگیری کردیم.

در ادامه حسن بلخاری، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز اظهار داشت: سهروردی نوری ترین حکیم ایران است؛ در سخنرانی خود در روز ملاصدرا به مسئله نوری بودن شیخ شهاب الدین سهروردی تاکید کردم. اگر بتوان هفته نور به نام سهروردی داشت بسیار اتفاق خوبی است و کسی همانند سهروردی به نور الانوار نپرداخته است.

در ادامه کاوه خورابه از انجمن آثار و مفاخر فرهنگی درباره همایش سهروردی گفت: ۲۰ مقاله به بزرگان در باب شیخ شهاب الدین سهروردی سفارش داده شد و به زودی کتابی ۴۰۰ صفحه ای از این مقالات آماده خواهد شد.

همایش در دو روز هفتم و هشتم مرداد برگزار خواهد شد و در این همایش از تصویر فراهم شده از سهروردی نیز رونمایی می شود.

همچنین با تأیید حاضران مقرر شد تمبر سهروردی نیز تهیه شود و سردیس سهروردی نیز در صورت تایید در خیابان سهروردی تهران قرار گیرد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1