28 مارس 2024 - 16:39

سعدآباد میزبان دست بافته های عشایر و اقوام ایرانی

2 ژوئیه 2019 - 13:00 dsfr.ir/qs11t

دست بافته های عشایر

مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد از دوشنبه ۱۰ تیرماه میزبان نمایشگاه «دست بافته های عشایر و اقوام ایرانی» است.

محمد شاهمرادی برگزارکننده نمایشگاه دست بافته های عشایر و اقوام ایرانی اظهار داشت: در این نمایشگاه ۱۲۰ اثر از جمله گلیم، ورنی، فرش، چنته و غیره از عشایر قشقایی، بختیاری و ایل شاهسون آذربایجان، آق قلا، ترکمن، زابل و بلوچ به نمایش درآمده است.

آثار این نمایشگاه که به همت معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی برگزار شده از تاریخ ۱۰ تا ۱۷ تیرماه ۱۳۹۸ در معرض دید عموم قرار دارد.

مجموعه دار دست بافته های عشایر و اقوام ایرانی اضافه کرد: علاقه مندان برای بازدید از این نمایشگاه می توانند از ساعت ۹ تا ۱۸ به گالری ملی صنایع دستی به نشانی میدان تجریش، میدان دربند، مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد مراجعه کنند.

این نمایشگاه چون در گالری ملی صنایع دستی برپا شده صرفاً برای نمایش عرضه شده است و فروش نخواهد داشت.

نقوش به کار رفته در دستبافته های ایران، بیانگر فرهنگ، سنن، تفکرات و باورهای مردم است، هنرهای سنتی این سرزمین ریشه در فرهنگ و بیشتر جنبه کاربردی دارد و عشایر ما از حامیان هنر کاربردی ایران اند.

فرش های عشایری منابع مهمی برای مطالعه هنر و فرهنگ ایران به شمار می روند و مهم ترین عرصه بروز ذوق به ویژه زنان و دختران عشایری و روستایی ایران است. آشنایی با قواعد ذوقی و بینش دیرینه در هنرهای بومی سرزمینمان موجب آگاهی از نگاه و فرهنگ پیشینیان و بازگشایی پنجره های فرو بسته به دنیای پیرامون ماست.

از آنجا که اصلی ترین نمودهای تصویری و نقوش فرش ایران را در حوزه عشایری و روستایی می توان یافت، باید به این دست بافته ها توجه ویژه ای شود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1